Gå til innhold

Sjekke hormonene hos legen

Anbefalte innlegg

Gjest beekeeper
Skrevet

Hvis legen skal måle "balansen" i hormonene, altså sjekke at nivåene er som de skal være.. Hva gjør han da? Tar blodprøve??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du utdype hva du vil?

FSH og LH skal tas dag 1 av syklus, østradiol 17 b på dag 13-14, og peogesteron dag 21 såvidt jeg husker. Ellers blir det meningsløst med de to siste.

Og noen ganger måler de østradiol på dag 1 også. for hvis den er for høy da blir det ikke eggløsning heller. Det er det eggløsningsmedisinen er til, hindrer at østradiol fester seg til reseptoren og da blir stimulansen til å utløse eggløsning sterkere.

Hvis det er andre hormoner du er ute etter, så kan man måle stoffskiftet, og cortiosl og flere ting, for eksempel utredning for PCOS. Så du må jo si hvor du vil hen.

Gjest beekeeper
Skrevet

Jeg tenkte mest på nivået av østrogen og om det er normalt..

Hva måler man når man måler stoffskifte da? er det andre hormoner?

Unnskyld for dumme spørsmål, men jeg har ikke peiling :sjenert: )

Skrevet

Stoffskifte--

TSH

ft4

ft3

antistoffer

østrogen og sånt kan dulese om på www.snartgravid.com

PCOS må dusøke på, husker ikke hvor det står noe fornuftig på norsk.

I detalj står det ting på hormonlabbens sider, klikk rundt på www.aus.no til du kommer til hormonlaboratorium og der er det spredt informasjon som er litt vanskelig å lese, men ta en titt.

Gjest beekeeper
Skrevet

fant en del om PCOS, men det andre der fant jeg ikke noe av..

Gjest beekeeper
Skrevet

Ja.. jeg lurte vel mest på om de tok blodprøver jeg da, men de gjør nok det.

Skrevet

Når i syklusen må de ta blodprøven for å måle østrogen da?

Skrevet (endret)
Ja.. jeg lurte vel mest på om de tok blodprøver jeg da, men de gjør nok det.

Ja.

Enkelt og greit. Så kan legene få surre med detaljene selv. ;)

Endret av Orestes
Skrevet

For å måle øsrogen tar de en prøve som heter østrdasiol 17b og den tas enten dag 1 (den skal være lav da, hvis den er for høy så skjer ingen eggløsning) eller dag 12-14. For å sjekke om man har hatt normal eggløsning så kan man istedenfor måle progesteron dag 20-21 såvidt jeg husker, og når den er lav har ingen eggløsning skjedd.

Østradiol 17b kan ikke måle noen av hormonene man har ved p-pillen. Østradiol 17b blir da veldig lav.

Gjest Catwoman
Skrevet (endret)

Jeg har målt østrogennivået - og de tok bare en blodprøve. Det var ikke noe snakk om at de måtte måle på bestemte tider. Men så hadde jeg hverken eggløsnng eller mens heller - det var derfor legen villle måle.

Denne tråden stenges pga problemer med spam.

vimse-mod

Endret av vimse
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...