Gå til innhold

Bestille Johannesurt på nett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet noen om nettsteder med helsekost/alternativ medisin? Noen som har prøvd Johannesurt, eller vet hvor jeg kan få tak i det rimeligere enn norske butikker? Er det tollbestemmelser ift at det er "næringsmiddel" etc?

Skrevet

I korte trekk, hvordan få tak i det annet enn på apotek:

- Søk på “St. John's wort” eller “Hypericum perforatum”

- Hold deg for all del innenfor EØS. Det er definert som legemiddel, noe som gjør at du ikke får importert det fra land utenfor EØS.

- Hold deg under grensen på 200 kr.

I like korte trekk, forsiktighetsregler:

- Vær spesielt obs om du bruker andre medisiner (inkludert hormonprevensjon, johannesurt svekker virkningen på de).

- Johannesurt gjør enkelte noe mer lysfølsomme. Selv har jeg begynt å å ALLTID solbriller på sommeren, uansett.

- Vær litt forsiktig med bilkjøring og lignende i starten. Ble ekstremt svimmel selv, mens andre ikke merker noe.

- Siste ting: Sterkere er ikke alltid bedre. Måtte bruke et annet middel enn jeg var vant til pga at jeg gikk tom, og ble helt slått ut. Så finner du noe du trives med, sørg for at du alltid har for 2-3 måneders bruk i hus.

Burde sikkert skrevet mer, men jeg tror dette var det mest vesentlige.

Skrevet

OBS! Dersom du evt. går på angstdempende medisiner skal du aldri bruke johannesurt.

Skrevet
OBS! Dersom du evt. går på angstdempende medisiner skal du aldri bruke johannesurt.

Har du en kilde til dette? Jeg vet det ikke skal bruke johannesurt sammen med SSRI pga fare for serotonin syndrome og andre problemer, men så vidt jeg husker er det ingen dokumenterte problemer med benzo preparater og lignende.

Men jeg vet lite om dette, pga at jeg ikke bruker angstdempende medisiner bortsett fra Valeria har jeg ikke satt meg helt inn i det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...