Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bedre å betale ned mer på et lån enn å spare penger hver mnd (sparer 700 i mnd tilsammen på meg selv og min datter). Jeg begynte å tenke på at det kanskje er lurere å betale ned huslånet raskere enn å spare den relativt lille summen i mnd. Lånet er delt i 2 hvor den ene delen er på 10 år, så etter at den delen er nedbetalt vil jeg kunne spare 1500 i mnd (kan kanskje klare å betale ned på halve tiden hvis jeg er flink).

Har uansett en buffer på sparekonto til uforutsette hendelser og er ganske godt forsikret mhht. ulykke og sykdom.

Jeg har også et studielån, men det bør jeg visst beholde har jeg skjønt. Har spart en god del av dette og lurer på å betale ned deler av huslånet i stede for å gi pengene tilbake til lånekassen med en gang :sjenert: . Sikkert dumt å betale gjeld med mer gjeld, men...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du allerede har en buffer å gå på slik at du kan takle uforutsette utgifter som kan komme så ville jeg helt klart anbefalt å nedbetale på lånet.

Om det er så at du har endel penger fra Lånekassen som du enten skal nedbetale på studielånet eller boliglånet så ville jeg valgt å nedbetale boliglånet. Selv om renten på studielånet ikke er mye å juble over så er det en hel del andre fordeler med dette lånet som en ikke har på et vanlig boliglån (bedre mulighet for betalingsutsettelse om en blir arbeidsledig, mulighet for rentefriteak i enkelte tilfeller, lånet faller bort om en dør osv). Så jeg ville helt klart prioritert å nedbetale boliglånet før studielånet

Skrevet

Helt enig med Titta. På sikt kan du evt gjøre om boliglånet til boligkreditt, da får du større frihet til å ta ut kapital ved behov (men det krever litt selvdisiplin). Men så lenge renten på boliglånet er såpass mye høyere enn hva du kan få på en sparekonto, så er det nok absolutt best å betale ned lån. Bare pass på at bufferen din er stor nok.

Og ja, helt enig i dette med studielån også. Jeg brukte studielånet som egenkapital ved førstehjems-etablering :)

Skrevet

Sorry men :)

Synes du skal tenke deg om får du tar imot rådene som er gitt i tråden. Det er ikke noe galt å ha lån, det finnes sparemuligheter som gir rente/avkastning høyere enn utlånsrente. Med et spare beløp på 700 kr per mnd har du mulighet å spare i ulike fond å dermed spre risiko.

Men tilbake til utgangpunktet tenk på: hva har jeg i lånerente + hva har jeg i skattelette på rentekostnadene. Finne summen i kr og øre ikke bare i forvirende prosenter. :)

Undersøk ulike sparemåter. Finn ut hva du kan forvente i avkastning og rente på sparingen ikke bare i år men tenk frem i tid, beløpet vil tross alt vokse og vokse så selv om det går opp i opp i år en vil kanskje sparing en gå i pluss i år to og tre og fire osv. Igjen finn beløpet i kroner og øre.

Lykketil

Skrevet

Jeg ville tenkt på hva jeg kan få i avkastning om jeg sparer sammenliknet med hva jeg sparer av renteutgifter om jeg nedbetaler lån raskere. Hvis det er snakk om å spare 8-9 000 ekstra i året ville jeg nok prioritert å betale ned lån - og da det lånet du finner ut at er lurest å betale ekstra på.

Det jeg tenker er at rente på "småbeløp" som 8-9 000 er veldig lav (også om du i løpet av fem år er oppe i 50 000 er det ikke så mye i renteinntekter), med mindre du finner ut at det er lurere å sette dem i et bra fond, da (det har jeg ikke greie på, det jeg har av sånt har jeg bare arvet, og et av fondene har i hvert fall ikke gitt mye avkastning...), og spare langsiktig. Renter på lån er høyere enn det du får om du setter pengene på vanlig kapitalkonto.

Skrevet

Renten på slike "topplån" er som regel ganske høy, og det er umulig å vite på forhånd hvor bra avkastning et fond vil gi. Fond er uansett langsiktig sparing, og man bør gå inn med litt penger jevnlig for å minske risikoen. Jeg ville absolutt prøvd å betale ned mer på topplånet, det vil gi god effekt på kort sikt (ettersom vi kan være ganske sikre på at renten kommer til å øke).

En middelvei mellom disse er å spare pengene og så bruke disse til å betale ned lånet når renten stiger. Da vil du ha like mye å rutte med til det daglige senere, men dersom bufferen din er stor nok, så går det kanskje greit uansett?

Studielånet bør være det siste lånet du betaler ned. En av fordelene med det er jo at det forsvinner dersom du dør. Har du derimot huslån, følger dette huset, og arvingene overtar din gjeld. Det er også en "gratis" forsikirng mot arbeidsledighet osv. Å bruke pengene til å betale ned huslån, er derfor smart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...