Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var og tok kopi av vitnemålet mitt på posten forrige uke, med rett kopi og underskrift...Dette tok jeg med på skolen, og han studieinspektøren reagerte skikkelig, og sender nå inn en anmeldelse til politiet fordi hun damen på posten tok kopier med rett kopi, og det har hun tydeligvis ikke lov til lenger.

Jeg har skikkelig dårlig samvittighet siden det var jeg som spurte henne, men jeg trodde det var vanlig og hun sa ja :sjenert:

Men jeg lurte på...er dette vanlig altså? Å anmelde sånne forhold? Og havner hun i trøbbel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er i alle fall riktig at Posten ikke har lov til å ta slike kopier lenger. Men jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet, det er jo ikke din skyld at dama ikke vet hva hun kan og ikke kan gjøre og du handlet i god tro.

Synes anmeldelse hørtes voldsomt ut, uten at jeg kjenner til rutinene for dette.

Skrevet

Jøss, det er mulig loven er endret siden sist jeg trengte slike kopier, men jeg trodde hovedgrunnen til at Posten ikke gjorde dette lenger var tid/penger, ikke at de ikke hadde "lov". En gang ble jeg til og med anbefalt å høre på Vinmonopolet (!) om de kunne kopiere og stemple, og det er vel ikke så veldig mye mer offentlig etat enn Posten :forvirret:

Uansett; dokumentfalsk eller forsøk på dette er nok noe man tar alvorlig, og det er jo også endel eksempler på at folk kommer inn på skoler med falske vitnemål. Så det kan være derfor det har blitt strengere, og i grunn er det jo bra den ansatte på Posten blir gjort oppmerksom på dette, selv om en anmeldelse er litt heavy. Men jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet, det er jo hennes jobb å vite hva hun har lov til.

Skrevet

Det virker noe overdrevent med en anmeldelse, men det er uansett ikke din feil, og når posten kan bekrefte "rett kopi", men ikke "av offentlig tjenetemann" (fordi posten ikke er offentlig) så blir vel anmeldelsen henlangt ettersom det ikke er ulovlig da, all den tid det ikke er gjort noe annet enn å bekrefte på rett kopi (og ikke hevdet at det er gjort av offentlig tjenestemann)

Skrevet

Takk for svar. Jeg synes så synd på henne om det skulle bli noen sak ut av dette, for det kan tross alt ha vært en forglemmelse eller noe sånt.

Skrevet

Rett kopi kan alle stemple på da. De er jo å få kjøpt i bokhandelen. Stempel fra offentlig kontor derimot er vanskeligere å få. Statsansatte er offentlige. Ikke fylkeskommunale eller kommunale tror jeg.

Skrevet

Men ikke alle er GODKJENTE for lovlig rett kopi, det er det mange som er uten å være statsansatte (mange kopifirma f.eks)

Det er ikke det samme som bekreftet av offentlig tjenestemann. DET kan ikke posten gjøre, men de er vel godkjente for "rett kopi" utfra sitatet lenger oppe i tråden.

Skrevet

Når jeg skal ha rett kopi går jeg på et kommunalt kontor eller på Kvestor for å få det gjort der. Jeg har alltid brukt dette i skolesammenheng uten noen problemer.

I hvilke tilfeller er det man trenger kopi fra "offentlig tjenestemann" da?

Skrevet

hmm jeg har alltid fått rett kopi av posten jeg. men når ble reglene endret?

Skrevet

Altså reglene er vel ikke endra egentlig, derimot er Posten endra faktisk. For før så var Posten en Statlig Etat og de ansatte kunne kopiere og underskrive med de retigheter de hadde som Statsansatte. Men idag er Posten et Statseid Selskap. De er et aksjeselskap riktignok heleid av Staten men de er alikevel et aksjeselskap og har da ingen retigheter som Offentlig Etat

Skrevet

Har hørt at det er strengere med legitimasjon dersom man skal ha kopi av dette til noe, men at det også er slik med "vanlige" dokumenter var nytt for meg. Dette har jeg alltid gjort på kopibutikker før uten at det har vært noe problem.

Skrevet

Hvor kan man få rett kopi da? NAV?

Trenger et par slike kopier av vitnemålet mitt.

Skrevet

"rett kopi" så man på kopibutikker, posten og mange andre steder.

Signert av offentlig tjenestemann får man derimot bare av offentlig ansatte som har lov å signere på slike. Men sånn til "vanlig bruk" så er "rett kopi" det man trenger, ikke signert av offentlig tjenestemann, så om det er til søknad om jobb/skole og det ikke står spesifikt krav om signatur av offentlig tjenestemann, så er det ikke noe problem å få rett kopi "hvorsomhelst".

Gjest Gjest 1
Skrevet
Rett kopi kan alle stemple på da. De er jo å få kjøpt i bokhandelen. Stempel fra offentlig kontor derimot er vanskeligere å få. Statsansatte er offentlige. Ikke fylkeskommunale eller kommunale tror jeg.

Hvis ikke disse er offentlige hva er de da?

Skrevet
Hvor kan man få rett kopi da? NAV?

Trenger et par slike kopier av vitnemålet mitt.

Viss jeg ikke tar helt feil så gikk mamma i banken for å få rett kopi på mitt vitnemål.

Skrevet

Eg veit at Posten ikkje har lov til dette lenger.

Eg går på ALL KOPI, når eg skal få kopi av vitnemål og attestar. Det meinar eg er heilt lovlig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...