Gå til innhold

Å invitere "med følge"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg lurer på dette, med å inviterre "med følge", når du ikke har noe navn på dette følget...

Og hvor gammel skal man være for å inviteres "med følge" dersom man gjør det? Og når er man "for gammel"?

For å sette det på spissen, min farmor er enkle, hans farfar er enkemann.

Min farmor inviteres selvsagt ikke med følge. Det er en sorg for meg (og henne) at farfar ikke kan være tilstede.

Hans farfar har vært enkemann i snart 25 år, og inviterese ikke alene. Han bor alene, lever alene, men har ei "venninne" et par hus borti gata, de har vært et par i "en evighet". Men hun inviteres med navn, ikke "som følge"

Min 9 år gamle kusine inviteres selvsagt ikke "med følge", og det synes jeg ikke 17-åringene i hans familie skal heller. Men hvor går grensa? De som er over 20? 25? Jeg har ikke oversikt over alle disse kjærestene til søskenbarna våre, for flere av dem på 17 har sikkert kjæreste? Kanskje noen av 15-åringene også, og så vidt jeg vet i alle fall min 5 år gamle kusine, hun er kjæreste med nabogutten.

Når vi har talt våre gjester, så har vi talt 1 for de single, og 2 for de med samboer/ektemake. I hovedsak fordi i alle fall av dem jeg vet om så er det ikke noen "langvarige seriøse kjæresteforhold" som eksisterer, de er samboende/gift eller single. Men burde jeg invitere disse "med følge", når de er over en viss alder?

Jeg har ikke egentlig lyst til å invitere noen uten å gjøre det personlig (ved navn). Vi skal alltids ha plass til dem, men jeg føler at dersom det er seriøst nok til at vedkommende skal være med i bryllupet (de dette evt er aktuelt for er tilreisende folk som må reise og overnatte også, de som bor i nærheten har jeg kontroll på (de er samboende eller "unge") så burde det være seriøst nok til at vi kunne få vite om vedkommende og invitere med navn også.

Vi leverer ut innbydelsene til påske (og skal ha en grundig gjennomgang med våre mødre (og videre da til våre tanter ved behov) forå sjekke opp i detaljene omkring hvem som bør inviteres) og bryllupet er ikke før i juni, men blir et forhold seriøst nok på de to månedene til at man tar med seg vedkommende på overnatningstur på tvers av landet for å gå i bryllup? (Og skulle det mot formodning være så,a t de følte seg/kjæresten nært oss nok til at kjæresten burde være der, kunne de snakka med oss om det? Vi skal som sagt alltids få plass til en ektra)

Hva gjør dere? Er det bar jeg som er sær, som ikke liker dette "med følge"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi inviterer ikke "med følge" som et åpent valg. De som har kjærester/samboere blir invitert med og nevnt ved navn, men de som ikke er en del av et par inviteres alene.

Skrevet

Hvor setter man grensen for "kjærester" da?

Jeg skjønner selvsagt at ikke min 5 år gamle kusines "kjæreste" skal være med, og heller ikke om hennes 12 år gamle søster har en. Men hvor begynner disse å telle? Tanta mi var jo faktsik bare 14 når hun ble sammen med onkelen min, og de er fortsatt gift 30 år senere. Men jeg kan ikke tenke meg at man inviterer kjærestene til 14-15 åringer av den grunn...

Men jeg inviterer jo min brors 18 år gamle kjæreste. (dvs, de er samboere), og min 19 år gamle forlovers samboer. Men 19-åringer er jo ikke aløltid de mest stabile i kjæresteforhold, så å invitere noen i april til juni kan jo være risky, av kjærester (samboere inviterer vi uansett alder)

Men i det minste godt å vite at flere enn meg ikke vil invitere med åpent "følge". Jeg har ikke lyst til det.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet (endret)

Nei, absolutt ikke. Vi hverken vil eller har råd til å ha folk vi ikke kjenner i bryllupet vårt.

Edit: Skriveleif

Endret av Pia 30.08.08
Skrevet

Vi inviterte de som var samboere eller hadde imiddelbare planer, forlovet, ja eller gift da ;) eller der vi kjente begge i paret

Skrevet

Vi kommer til å skrive navn på innbydelsene, ikke "med fölge" som et åpent valg. Har tenkt oss at vi kommer til å invitere de over 18-20 år med kjaereste. Er ikke helt sikker på "hvor grensa går" jeg heller, men tror ikke jeg hadde hatt noe saerlig lyst til å vaere med kjaeresten på bryllup til kusina hans om jeg var 15 år! :ler: Det er jo egentlig bare å ta en prat med de aktuelle i den aldersgruppa da ;)

Skrevet

Det er vel ikke helt aktuelt for oss siden vi skal ha et lite bryllup, men alle blir selvsagt invitert med følge (og det hadde vi gjort uansett størrelse på bryllupet). Selv om det er vår dag synes vi det er viktig å tenke på gjestene også, og jo bedre gjestene har det jo bedre blir bryllupet. Om jeg hadde invitert med åpent følge er jeg ikke sikker på, men samboere/ektepar bør i allefall få komme sammen, de som har vært sammen bare noen mnd tviler jeg mer på, men måtte ha tenkt litt mer på det hvis det var aktuelt.

Skrevet
Men jeg inviterer jo min brors 18 år gamle kjæreste. (dvs, de er samboere), og min 19 år gamle forlovers samboer. Men 19-åringer er jo ikke aløltid de mest stabile i kjæresteforhold, så å invitere noen i april til juni kan jo være risky, av kjærester (samboere inviterer vi uansett alder)

Det kan jo faktisk vaere "risky" selv om paret er gift da! ;) Tror ikke så mange ville funnet på å ta med seg eksen uansett. :ler: Men om du er usikker på om ungdommene ville bli beklemt om de blir invitert med fölge så kan du jo bare spörre de om det. Og hvis du egentlig ikke har lyst til å invitere tenåringskjaerester så dropper du det bare. ;)

Skrevet (endret)

Nå vet ikke jeg hvor mange det er av gjestene dine som du er usikker på om du skal invitere med følge eller ikke.

Men kan du ikke bare spørre personene? Har du lyst å ha med følge, og hva heter eventuelt han/hun? Hvorfor gjøre det vanskeligere enn som så.

Endret av Merneith
Skrevet

Selvsagt er det "risky" selv om man er gift, men det er nå slik jeg ser det større sjangs for at en tenpring gjør det slutt med kjæresten enn at et ektepar bryter opp i løpet av de to månedene.

Og joda, Merneith, vi kan spørre, men... de jeg er usikker på er stort sett hans søskenbarn, som jeg stort sett har truffet en gang eller to, og på den foreløbige gjestelista står de ikke egang alle DE med navn, og en antakelse utfra om min kjære mente å huske om de er singel eller ei... Så vi må jo ha en mer nøye sjekk på dette, men det er relativt mange av hans søskenbarn som jeg er usikker på sivilstatusen til (men flertallet er såpass unge at jeg anser det som uaktuelt at de skal ha med kjæreste likevel) og jeg kjenner absolutt ingen av dem privat.

Vi kommer til å gå via våre mødre, og altså evt videre via våre tanter stort sett vi, for å få greie på hvem som har noen som burde inviteres, og hva de heter. Fordi det blir litt ferre telefoner for oss (og ikke minst, tanken på å oppdrive telefonnummer til hans søskenbarn, som vi ikke har andressa til engang, men tror kanskje bor i oslo, og ehh.. bor vel i stavange, kanskje, eller...? etc) virker litt overveldende...

Skrevet

Skal du sende invitasjoner må du vel uansett ha adressen deres?

Jeg ville også trodd at minst én av dere ville kjenne alle som blir invitert...?

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Vil ikke sette "med følge" slik at man kan ta med en person bare for å ta med noen, om man er singel (pga. det virker unaturlig, i tillegg til at vi ikke har flust med penger). Men vi kommer til å invitere folk med følge. Nå er vi en den situasjonen at vi har mange single venner. De som er i forhold, er i seriøse forhold som stort sett vil si samboerskap. De sistnevnte blir invitert med partnere (her kjenner vi også begge parter).

Dersom det noen av de yngre i vår familie hadde hatt kjæreste (kan jo fortsatt skje), ville jeg nok sett alderen litt an. Kanskje satt en grense på 18 år (før den tid er det kanskje ikke så naturlig å være med hverandre i bryllup uansett, men det kommer kanskje an på om det er til en søster eller en kusine). Men kunne også sett det litt an fra person til person, avhengig av hvor lenge de har vært sammen.

Skrevet
Skal du sende invitasjoner må du vel uansett ha adressen deres?

Jeg ville også trodd at minst én av dere ville kjenne alle som blir invitert...?

Jo, en av oss kjenner de som inviteres, nettopp derfor jeg ikke er så intr i "med følge" og masse "kjærester", for dem kjenner vi jo ikke, og de er ikke akkurat faste heller. (nei, vi kjenner forresten ikke alle, men inviterer par selv om vi aldri har møtt noen av partnernene) Men vi kjenner dem ikke nødvendgvis GODT, vi inviterer våre søskenbarn, og de av hans søskenbarn som er vokst opp ihelt andre kanter av landet hadde han kontakt med kanskje en gang i året eller sånn, og nå i voksen alder er det vel enda lenger mellom, det er i konformsjoner og bryllup, så vi inviterer dem jo, men ærlig, jeg kan ikke ramse opp navna på alle, og SLETT ikke om de har en samboer jeg aldri har truffetOg selvsagt må vi ha adresser for å sende invitasjoner (men mange kommer til å bli LEVERT, det gjelder dog ikke mange av dem som er gammel nok til å evt ha en aktuell kjæreste) men dette er igjen det vi bruker kontaktnettet til via familien.

Min mor har en rimelig oppdatert adressebok for mine søskenbarn. I tvilstilfeller kan hun kontakte sin søster/bror og få det bekreftet. Så få jeg dette samlet fra henne. Fordi jeg vet hun uansett ville oppdatert den adresseboka mer eller mindre årlig, er det enklest for alle parter. Hans mor har en relativt god oversikt over hans søskenbarn med partnere (også i farsfamiliens hans, selv om de er skilt) og kan i alle fall bekrefte hvor de bor (by eller landsdel) og enten vi eller hun (eller hans far for farssida) kabn da fremskaffe navn (på samboere) og adresse.

Jeg var ikke i denne tråden ute etter nøyaktig hva JEG skal gjøre, for det bestemmer jeg selv (og tenk, å ringe til et titalls (litt usikker på hvor mange dette gjelder, kanskje opp mot 20 stykker? Min kjære er nemlig IKKE den som hr best oversikt over slekta si...) mennesker jeg har truffet en gang eller to og spørre om de har kjæreste virker ikke ikke som noe jeg har planer om)

Jeg lurte på hva andre gjør, ikke råd råd om hva jeg skal gjøre.

Skrevet

Hm... Det er en stund til enda da, men jeg lurer på om jeg kommer til å ta en prat med de som er "tvilstilfeller" (de er alle på min side av familien og det er ikke så mange det er snakk om uansett). Dessuten, om noen av våre venner eller söskenbarn har en kjaereste som ikke er med i invitasjonen (fordi vi kanskje ikke visste om det på tidspunktet invitasjonene ble sendt ut) må de gjerne få ta med denne partneren, forutsatt at vi får vite det på forhånd da selvsagt. Men vi kommer altså i utgangspunktet ikke til å ta med "tenåringskjaerester" (tror vi må vurdere akkurat skillet når det blir aktuelt) i invitasjonene. (unntaket ville blitt broren min :))

Skrevet

Vi inviterer ikke "med (ikke navngitt) følge".

Skrevet

Vi inviterer ikke med følge...

Jeg har prøvd å få tak i navnene til de kjærestene/samboerene jeg ikke har møtt. Dette gjelder stort sett mine søskenbarn, som alle er over 20.

Snakket med min kusine. Det var ganske ferskt, så hun var litt usikker på om jeg burde be han. Men som jeg sa, jeg kan jo ta han med på lista. Så kan hun se fram mot endelig svardato. Den er jo noen måneder frem i tid, så kan hun bestemme seg da.

Har kun to gjester under 20, de bes ikke med følge. Synes det blir litt unaturlig.

Blir det noen endringer så fikser vi det regner jeg med :)

Skrevet

For meg ville det ikke vært naturlig å invitere med følge så lenge personen kjente noen andre i bryllupet. Partnere ville jeg invitert dersom de var samboere/forlovet/gift. Dersom jeg inviterte en venngjeng der alle unntatt en var samboere/gift ville jeg latt den siste ta med seg sin kjæreste dersom h*n hadde, men ikke en ukjent person ("følge")

Hvis man inviterer en som ikke kjenner noen og dermed ville følt seg alene i bryllupet ville jeg skrevet "med følge" hvis det betydde mye for meg at personen kom. Men familiemedlemmer føler seg vel svært sjelden alene...

Skrevet

Vuderte å skrive opp et par personer "med følge", men endte opp med å ikke gjøre det. I et tilfelle har de halveis gått fra hverandre, men vi visste ikke om de kom til å finne tilbake til hverandre (de ble gift i juni 06..). I et annet tilfelle visste vi ikke om de var seriøst sammen, om de var sammen lenger.. Der endte vi opp med å bare invitere han.

Skrevet

Jeg ville ikke invitert "med følge".

Grenser for når man er gammel nok til å bli invitert med som følge varierer. Tror jeg ville hørt litt rundt hvor mye kjærester til kusiner/fettre er involvert i familiene i utgangspunktet før jeg bestemte meg.

Skrevet

Jeg ville ikke invitert "med følge". Vi kommer ikke til å invitere søskenbarn eller andre vi har så lite kontakt med at vi ikke vet om de har kjæreste/samboer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...