Gjest *Just-Me* Skrevet 19. februar 2007 #1 Skrevet 19. februar 2007 Hvor lenge må man koke flasker,pumper ol? Burde man gjøre det hele tiden, eller er det nok å holde på til babyen er blitt så og så gammel?? Er det nok å skylle flasken i varmt vann rett etter bruk og så koke den?? Eller MÅ den vaskes. Greit å bruke vanlig zalo? (ikke antibakteriell...) Når flaskene/utstyret er ferdig kokt hvordan bør det oppebares til det skal brukes??
Tusenfryd Skrevet 19. februar 2007 #2 Skrevet 19. februar 2007 Fasiten sier at alt skal kokes/steriliseres hele tiden så lenge det blir brukt. Vi har ikke gjort det, det ble for mye styr og har brukt zalovasking (mindre jobb enn å koke en gryte med flasker) eller oppvaskmaskin. Vi har oppbevart flasker i en bolle på benken så de er lett tilgjengelige. Men det fleste vil nok si at vi har vært ganske slepphendte, noen hevdet til og med en gang at vi gambøet med barnets helse. Jeg ser dte på en litt annen måte, les på Ammehjelpen.no, snakk med helsesøster, les brosjyrer og bøker, hør hva alle andre sier og følg din egen magefølelse.
Caramba Skrevet 19. februar 2007 #3 Skrevet 19. februar 2007 Jeg vasker dem i varmt vann og koker dem etterpå. Både pumpen og flaskene. Barnet fullammes foreløpig så flaskeutstyret brukes bare et par ganger i uken, da er det ikke så mye pes å koke hver gang. Hadde jeg hatt flaskebarn så tror jeg at jeg hadde kjøpt en sånn sterilisator. Det må være litt tidkrevende og vaske pluss koke en masse flasker hver eneste dag.
Coria Skrevet 19. februar 2007 #4 Skrevet 19. februar 2007 Det anbefalte er vel å sterilisere frem til fem-seksmåneders alder. Deretter holder det å kjøre dem i oppvaskmaskinen (men smokkene blir dårlig av dette, så vi valgte å fortsette å sterilisere dem, men det er jo en liten jobb). Vi var ikke superstrenge med steriliseringen; gadd ikke koke flaskene mange minutter og steriliserte pumpeutstyr bare en gang i døgnet, selv om det ble brukt mange ganger. Men jeg fikk tips om at man ikke bør skylle ting i varmt vann, da varmt vann kan få melkefettet til å koagulere og sette seg fast, og fordi varmt vann kan innholde bakterier fra varmtvannstanken. Jeg mener at man ikke trenger å vaske flasker med såpe hver gang, men man ser raskt at de ikke blir like rene dersom man ikke gjør det ganske ofte. Man må liksom finne ut hvor "hysterisk" man ønsker å være på dette selv, for hvis man forholder seg til alt som sies, så kan man stå ganske mye å steriliere.
prinsessa Skrevet 19. februar 2007 #5 Skrevet 19. februar 2007 Slik skal du sterilisere flaskene dine: Etter måltidet skylles flaskene i kaldt vann. Deretter vasker du de enten for hånd i Zalovann eller tar de i oppvaskmaskinen. Etter dette koker du de i en stor kjele med vann i 5-10 minutter. Når flaskene er ferdig kokt satt jeg de til tørk på et rent kjøkkenhåndkle på kjøkkenbenken og når de var tørre skudde jeg de sammen og satt i de skapet. Når det gjelder hvor lenge man skal koke flasker er dette litt forskjellig, jeg kokte i 3 mnd. mens noen koker i 6 mnd. Jeg tenkte slik at når babyer begynner å ta ting i munnen tåler de også flasker som ikke er kokt.
Cathie Skrevet 19. februar 2007 #6 Skrevet 19. februar 2007 Veldig fin side ang dette: http://www.flaskeposten.org/index.php?opti...id=14&Itemid=29
Coria Skrevet 19. februar 2007 #7 Skrevet 19. februar 2007 Jeg tenkte slik at når babyer begynner å ta ting i munnen tåler de også flasker som ikke er kokt. ← Nå er det helt andre bakterier som kan komme i mat (melk) enn det som er på bakken, så jeg har hørt at dette ikke er helt riktig.
Gjest *Tara* Skrevet 19. februar 2007 #8 Skrevet 19. februar 2007 (endret) Flaskene skal steriliseres så lenge du bruker dem. Endret 19. februar 2007 av *Tara*
Cathie Skrevet 19. februar 2007 #9 Skrevet 19. februar 2007 Nå er det helt andre bakterier som kan komme i mat (melk) enn det som er på bakken, så jeg har hørt at dette ikke er helt riktig. ← Det er melkebakterier som er spesiellt farlige for de små, og det finnes ikke på leker eller gulv
Gjest *Just-Me* Skrevet 19. februar 2007 #10 Skrevet 19. februar 2007 Takk for mange svar. blir nok å bruke litt skjønn.... greit nå når babyen er så liten og sterilisere, men orker nok ikke det etter hver bruk når barnet blir eldre.... er det forskjell på om det er morsmelk eller MME man har nrukt i flaskene da på hvor viktig det er med rengjøringen etterpå?? Og kan MME lages ferdig i flaskene og så settes i kjøleskapet for senere oppvarming??
Coronas Skrevet 19. februar 2007 #11 Skrevet 19. februar 2007 Takk for mange svar. blir nok å bruke litt skjønn.... greit nå når babyen er så liten og sterilisere, men orker nok ikke det etter hver bruk når barnet blir eldre.... er det forskjell på om det er morsmelk eller MME man har nrukt i flaskene da på hvor viktig det er med rengjøringen etterpå?? Og kan MME lages ferdig i flaskene og så settes i kjøleskapet for senere oppvarming?? ← Jeg vasket og kokte flasker til jeg var ferdig med å amme og bruke MME. Det er ikke forskjell på vanlig morsmelk og MME som bruk i flasker. Man bør koke flaskene uansett hva slags melkeprodukter som er i dem. MME kan lages ferdig i flasker og oppbevares i kjøleskapet. Lag gjerne noen flasker på kvelden, så du har til nattamming og morgen mat. Oppvarmes i vannbad eller i mikro.
Cathie Skrevet 19. februar 2007 #12 Skrevet 19. februar 2007 (endret) Jeg vasket og kokte flasker til jeg var ferdig med å amme og bruke MME. Det er ikke forskjell på vanlig morsmelk og MME som bruk i flasker. Man bør koke flaskene uansett hva slags melkeprodukter som er i dem. MME kan lages ferdig i flasker og oppbevares i kjøleskapet. Lag gjerne noen flasker på kvelden, så du har til nattamming og morgen mat. Oppvarmes i vannbad eller i mikro. ← Dette er det nye retningslinjer på som sier at man ikke skal gjøre! Kan lese mer om det her: http://matportalen.no/Saker/1160135324.69 Ha heller ferdigkokt vann på termos, evt avkjølt kokt vann som du varmer opp før du tilsetter pulveret! Endret 19. februar 2007 av Cathie
Coronas Skrevet 20. februar 2007 #13 Skrevet 20. februar 2007 Dette er det nye retningslinjer på som sier at man ikke skal gjøre! Kan lese mer om det her: http://matportalen.no/Saker/1160135324.69 Ha heller ferdigkokt vann på termos, evt avkjølt kokt vann som du varmer opp før du tilsetter pulveret! ← Merkelig at min sønn overlevde på den måten. Han var sjelden syk og er fortsatt sjelden syk. Fikk MME jeg også på den måten. Aldri syk
Coronas Skrevet 20. februar 2007 #14 Skrevet 20. februar 2007 Man kan forøvrig oppbevare morsmelk i kjøleskap i 48 timer. Leste videre på linker på siden. Tror mattilsynet mener at hygiene er viktigere enn om man oppbevarere MME i kjøleskapet. Gjør du det riktig, blir ikke ditt barn syk. Man skal alltid kaste rester, sier det flere steder.
Cathie Skrevet 20. februar 2007 #15 Skrevet 20. februar 2007 Merkelig at min sønn overlevde på den måten. Han var sjelden syk og er fortsatt sjelden syk. Fikk MME jeg også på den måten. Aldri syk ← Det går helt fint med de fleste!! Er nok ikke krise, men de merket betydelig nedgang av forekomster av den e.saz.... ett-eller annet bakterien, når melken ble blandet rett før måltidet. Og hvis man har ferdigkokt vann og ferdig oppmålt MME pulver i sånn dispenser fra avent (noen bruker urinprøveglass) så tar jo ikke det noe lenger tid enn å varme opp fra kjøleskapet, så da er det jo like greit. Vet om flere som har kokt avkjølt vann på flaska, litt varmt vann på termos og ferdig oppmålt pulver stående på nattbordet sånn at de ikke trenger å stå opp fra senga om natta når de skal gi nattflaske.
Coria Skrevet 20. februar 2007 #16 Skrevet 20. februar 2007 De endret retnningslinjene for oppbevaring av ferdigblandet melk mens jeg ga mme til min sønn. Men vi fant uansett ut at det ikke var så praktisk å blande alt ferdig på forhånd, for man skal ikke blande det i kokende vann, så da må man vente før man kan gjøre det. Vi syntes det var greit å måle opp kokt vann på flasker og sette i kjøleskapet. Når vi skulle bruke dem, varmet vi i mikroen og blandet i pulveret etterpå. Da slapp vi at det ble noe særlig svinn også.
Gjest baby-E Skrevet 20. februar 2007 #17 Skrevet 20. februar 2007 Dette er det nye retningslinjer på som sier at man ikke skal gjøre! Kan lese mer om det her: http://matportalen.no/Saker/1160135324.69 Ha heller ferdigkokt vann på termos, evt avkjølt kokt vann som du varmer opp før du tilsetter pulveret! ← Så rart det er. Jeg jobber på en nyfødtavdeling på et stort sykehus, og hos oss står ferigblandet melk i kjøleskapet, og vi bare tar det ut og varmer det i vannbad, når barna skal ha mat.
Cathie Skrevet 20. februar 2007 #18 Skrevet 20. februar 2007 (endret) Så rart det er. Jeg jobber på en nyfødtavdeling på et stort sykehus, og hos oss står ferigblandet melk i kjøleskapet, og vi bare tar det ut og varmer det i vannbad, når barna skal ha mat. ← Det er mange sykehus som ikke har endret rutiner! Det er skummelt!! Siden det er de aller minste som er mest utsatt! Her er iformasjon fra "The European Food Safety Authority’s (EFSA)" om disse bakteriene som er i melk og hvorfor det er så viktig Endret 20. februar 2007 av Cathie
Scorpina Skrevet 20. februar 2007 #19 Skrevet 20. februar 2007 Hvor lenge må man koke flasker,pumper ol? Burde man gjøre det hele tiden, eller er det nok å holde på til babyen er blitt så og så gammel?? Jeg kokte flaskene (+ sutten) første gangen når jeg hadde kjøpt flaskene. That's it. Er det nok å skylle flasken i varmt vann rett etter bruk og så koke den?? Eller MÅ den vaskes. Greit å bruke vanlig zalo? (ikke antibakteriell...) Brukte Zalo jeg (en liten dråpe) og vaska med sånn "flaske-børst" (mye smalere enn vanlig oppvaskkost. Får kjøpt dem i butikker som selger tåteflasker) Skyll godt. Tørk på benken. Når flaskene/utstyret er ferdig kokt hvordan bør det oppebares til det skal brukes?? Jeg oppbevarte dem i kjøkkenskapet. ←
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå