Fibi Skrevet 19. februar 2007 #1 Skrevet 19. februar 2007 Datteren min har lyst å reise på sommerleir. Jeg har sett på dem som blir arrangert an DNT men synes det var litt dyrt og dessuten litt langt unna. Noen som har tips om sommerleirer for barn mellom fra ca 9 år? Har prøvd å google, uten noe særlig resultat
Gekko Skrevet 19. februar 2007 #2 Skrevet 19. februar 2007 Har ingen konkrete tips om akurat leir, men har jobbet mye på rideleir selv og kan bidra med litt praktisk rundt et slikt opphold. Hos oss kom det barn fra 8 år og oppover. Etterhvert økte vi aldersgrensen til ti år for barn som kom uten voksne. Grunnen til det var at disse yngste jentene hadde mye problemer med å være borte hjemmefra "alene". De aller fleste reiste sammen med en venninne, og de klarte seg kjempefint om dagen når det var aktiviteter og opplegg. Men å skulle organisere legging, huske å pusse tenner, sovne langt vekk fra mor og far var vanskelig for flertallet. Og da hjalp det lite med jevnaldrende venninner, for de skrudde hverandre bare opp når den ene fikk hjemlengsel. Det er selvfølgelig forskjell på barn, men ni år er i yngste laget for en overnattingsleir. Skal dere velge noe slikt må dere være helt sikre på at jenta takler å være borte fra familien i flere dager. Typisk nok kom reaksjonene gjerne etter 3-4 dager, når mye aktivitet og lite søvn begynte å gjøre dem slitne. Første natta var sjelden noe problem. Forresten var det sjelden noen suksess å ha mor og far i nærheten. Terskelen for å ikke klare mer når mor og far bor på en hytte 2 km unna er mye lavere enn når mor og far må kjøre tre timer i bil for å hente. Det finnes forskjellige leire som ikke har overnatting, kanskje det kan være aktuelt første gangen? Selvfølgelig avhengig av tilbudet der der bor. Det er også mye billigere enn overnatting med leir. Når jentene hadde passert ti år var det en markant nedgang i antall natteproblemer. Selvfølgelig finnes det både ti og elleveåringer som ikke taklet å være borte om natta, men prosentvis var de få i forhold til de som var noen år yngre. Velger dere overnattingsleir så sørg for å trene på situasjoner som å sove borte, huske å pusse tenner, huske å dusje, huske å skifte klær selv på forhånd. Det er skremmende mange foreldre som tror det går greit å sende barn som aldri har sovet hjemmefra på rideleir i en uke... :/
Fibi Skrevet 19. februar 2007 Forfatter #3 Skrevet 19. februar 2007 Takk for gode råd:) Jeg var selv på "feriekoloni" når jeg var liten, første gang var jeg vel litt over 8 år (ferdig med første klasse) Jeg har bare gode minner fra denne ferien og den varte i 12 dager. Men man må selvfølgelig se an barna, ikke alle er moden eller trygge nok. Tar fremdeles gjerne imot tips:) Rideleir er ikke et alternativ da hun ikke er spesielt int i hester.
Grooo Skrevet 25. februar 2007 #4 Skrevet 25. februar 2007 Jeg ha alltid vært på sommerleir arrangert av Indremisjonen (nå Normisjon), og det var kjempestas. Fortsatte som leder når jeg ble ungdom/voksen. Du sier vel ikke noe om hvor du bor?
liv Skrevet 25. februar 2007 #5 Skrevet 25. februar 2007 Sauvika på Hvaler, Solbukta i Onsøy (Fredrikstad), Stenbekk, Sjøglimt er leirsteder i Østfold
Fru Biscuit Skrevet 26. februar 2007 #6 Skrevet 26. februar 2007 Hei! Jeg kan varmt anbefale speidern! Har selv vært med fra jeg var 8 år, og min første speiderleir står fremdeles for meg som en fantastisk opplevelse! Friluftsliv, samfunnsengasjement, praktisk læring og venner for livet er noen av stikkordene Ta en titt på KFUK-KFUM-speiderne eller NSF-speiderne for å finne din lokale speidergruppe! Lykke til! Mvh Fru B
thapara Skrevet 26. februar 2007 #7 Skrevet 26. februar 2007 (endret) . Endret 23. februar 2009 av thapara
Fibi Skrevet 26. februar 2007 Forfatter #8 Skrevet 26. februar 2007 Desverre er nærmeste speidergruppe for langt unna. Jeg synes også speideren høres ut som en kjempebra hobby/fritidsaktivitet. Takk for mange gode tips:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå