Gjest Eir Skrevet 19. februar 2007 #1 Skrevet 19. februar 2007 Jeg er på jakt etter en god advokat som har gjeldsproblemer/økonomi som arbeidsområde. Hvis noen har noen konkrete tips kan dere sende meg det på PM.
Justice Skrevet 19. februar 2007 #2 Skrevet 19. februar 2007 Å bruke adkokat som hjelper for å løse gjeldsproblemer er jo en dyr løsning. Jeg vil bare opplyse om at de fleste sosialkontorer og en rekke fri rettshjelpsordninger vil kunne være behjelpelige her.
Gjest Eir Skrevet 19. februar 2007 #3 Skrevet 19. februar 2007 (endret) Kvaliteten på hjelpen har vel mest å si. Sosialkontorene kan bare gi råd (og etter min erfaring svært dårlige råd), mens fri rettshjelp kommer jo an på inntekten man hadde året før. Endret 19. februar 2007 av Eir
Leo Skrevet 19. februar 2007 #4 Skrevet 19. februar 2007 Har sendt deg PM, Eir, men jeg vil gjerne følge med på tråden, så da må jeg skrive noe her ...
Tante M Skrevet 19. februar 2007 #5 Skrevet 19. februar 2007 Ta kontakt med din kommune. De skal ha en GRATIS økonomisk rådgivertjeneste. Denne kjenner jeg fra innsiden og kan forsikre deg om at flere av disse er mye bedre enn noen advokat. I allefall i Akershus. Oslo ogsa, tildels.
Leo Skrevet 19. februar 2007 #6 Skrevet 19. februar 2007 Det stemmer at alle kommuner plikter å stille en gjeldsrådgiver til disposisjon for sine innbyggere, men min erfaring er at tilbudet i mange tilfeller i praksis er en vits. (Unntakene finnes helt sikkert! Det gjør de nesten alltid...). Ventetiden for å få hjelp er ofte lang, gjerne to - tre måneder og i mindre kommuner er det ofte snakk om relativt dårlig betalte deltidsstillinger som, med respekt å melde, ikke akkurat tiltrekker seg de mest kompetente menneskene. Når man først kommer inn i systemet, er de alt for lite "på hugget" og jobber for sent til å oppnå virkelig gode resultater. Det er flott at tilbudet finnes og de hjelper sikkert en del, men noe virkelig godt tilbud er det ikke!
Tante M Skrevet 19. februar 2007 #7 Skrevet 19. februar 2007 Leo. Dette stemmer nok sikkert. Men jeg kan garantere deg at jeg har sett mange tragiske tilfeller som har kommet til kommunene etter at advokater har hjulpet dem lenge og dyrt. Men, det finnes nok unntak her også.... Og i mindre kommuner, og med ventetid, det er nok riktig. Men, i dette området jeg nevner, er det en svært god tjeneste i de aller fleste kommuner. Du kan også kontakte fylkesmannen i Oslo og Akershus for å å få navnet på vedkommende person du kan få hjelp hos. Problemet i mange kommuner er at de setter noen sosionomer til å se på det, og hvordan kan de greie det, dersom de ikke er spesielt interessert? De har jo ingenting om økonomi på skolen. Og tro meg, dette er kompliserte saker....
Fønix Skrevet 20. februar 2007 #8 Skrevet 20. februar 2007 Jeg vil anbefale deg å starte med å prøve Juss-Buss. Det er en gratistjeneste som drives av jusstudentene i Oslo. Stort sett flinke folk. Og ikke minst - flinke til å vite hva de ikke kan hjelpe deg med, og hvor du i så fall bør henvende deg.
Gjest lazuli Skrevet 21. februar 2007 #9 Skrevet 21. februar 2007 Leo. Dette stemmer nok sikkert. Men jeg kan garantere deg at jeg har sett mange tragiske tilfeller som har kommet til kommunene etter at advokater har hjulpet dem lenge og dyrt. Men, det finnes nok unntak her også.... Og i mindre kommuner, og med ventetid, det er nok riktig. Men, i dette området jeg nevner, er det en svært god tjeneste i de aller fleste kommuner. Du kan også kontakte fylkesmannen i Oslo og Akershus for å å få navnet på vedkommende person du kan få hjelp hos. Problemet i mange kommuner er at de setter noen sosionomer til å se på det, og hvordan kan de greie det, dersom de ikke er spesielt interessert? De har jo ingenting om økonomi på skolen. Og tro meg, dette er kompliserte saker.... ← Dette er feil. Sosionomer har både økonomi og juss i pensum og har dermed handlingskompetanse til å hjelpe folk med gjeldsproblematikk Mye av arbeidet på et sosialkontor hvor sosionomer ofte arbeider er nettopp å hjelpe mennesker med gjeldsproblemer.
minienthe Skrevet 21. februar 2007 #10 Skrevet 21. februar 2007 Dette er feil. Sosionomer har både økonomi og juss i pensum og har dermed handlingskompetanse til å hjelpe folk med gjeldsproblematikk Mye av arbeidet på et sosialkontor hvor sosionomer ofte arbeider er nettopp å hjelpe mennesker med gjeldsproblemer. ← men hvor dyktige de er og ikke minst hvor mye de faktisk står på og gidder å sette seg inn i klientens sak er en annen ting. folk på sosialkontor har rett og slett ikke tid til å bruke så mye ressurser på dette, derfor ansetter de en såkalt "økonomisk veileder" til å ta seg av denne typen saker, problemet er bare at denne veilederen ofte ikke gjør det han/hun kan for klient.
Gjest Eir Skrevet 21. februar 2007 #11 Skrevet 21. februar 2007 På sosialkontoret er også den evt økonomiske hjelpen man får av typen hvor man tar med alle regningene, legger dem i bunke, går igjennom dem og ringer alle kreditorene. Dette er noe jeg greier fint på egenhånd, og grunnen til at jeg etterlyser en advokat er at jeg lurer på mer avanserte juridiske spørsmål rundt konkrete saker. (Skjønner heller ikke hvorfor den økonomiske rådgivningtjenesten i Oslo og Akershus får så mye skryt her, etter at jeg har vært innom der flere ganger er jeg ikke imponert. Første gangen bad de meg ta opp mere i lån, når jeg hadde problemer med å betjene det jeg allerede hadde, siste gangen jeg snakket med dem rådet de meg til å oppsøke min psykotiske eks og låne penger av ham...)
Tante M Skrevet 21. februar 2007 #12 Skrevet 21. februar 2007 Vel. Dette siste hørtes veldig spesielt ut, og jeg kan ikke si at dette er løsningsforslag som noen jeg kjenner ville kommet med. Kan jeg spørre om dette var i Oslo eller Akershus? Beklager ellers at jeg forsøker å gi deg de beste råda jeg greier å komme opp med da, det er jo ikke slik at jeg gjør det for å være slem......
Gjesten29 Skrevet 21. februar 2007 #13 Skrevet 21. februar 2007 På sosialkontoret er også den evt økonomiske hjelpen man får av typen hvor man tar med alle regningene, legger dem i bunke, går igjennom dem og ringer alle kreditorene. Dette er noe jeg greier fint på egenhånd, og grunnen til at jeg etterlyser en advokat er at jeg lurer på mer avanserte juridiske spørsmål rundt konkrete saker. Det er da ganske forskjellig skal jeg si deg, enkelte er utrolig dyktige og kan gjeldsorningsloven og juridiske spørsmål ellers på rams. Cluet med å ringe kreditorer er at ett nei- og man er ute (Skjønner heller ikke hvorfor den økonomiske rådgivningtjenesten i Oslo og Akershus får så mye skryt her, etter at jeg har vært innom der flere ganger er jeg ikke imponert. Første gangen bad de meg ta opp mere i lån, når jeg hadde problemer med å betjene det jeg allerede hadde, siste gangen jeg snakket med dem rådet de meg til å oppsøke min psykotiske eks og låne penger av ham...) ←
Gjesten29 Skrevet 21. februar 2007 #14 Skrevet 21. februar 2007 Sosionomer skal alltid sette seg inn i sakene de får. Mange av dem er vel så kompetente i slike saket som advokater, kanskje mer vil jeg også påstå.....
Leo Skrevet 21. februar 2007 #15 Skrevet 21. februar 2007 Leo. Dette stemmer nok sikkert. Men jeg kan garantere deg at jeg har sett mange tragiske tilfeller som har kommet til kommunene etter at advokater har hjulpet dem lenge og dyrt. Men, det finnes nok unntak her også.... Og i mindre kommuner, og med ventetid, det er nok riktig. Men, i dette området jeg nevner, er det en svært god tjeneste i de aller fleste kommuner. Du kan også kontakte fylkesmannen i Oslo og Akershus for å å få navnet på vedkommende person du kan få hjelp hos. Problemet i mange kommuner er at de setter noen sosionomer til å se på det, og hvordan kan de greie det, dersom de ikke er spesielt interessert? De har jo ingenting om økonomi på skolen. Og tro meg, dette er kompliserte saker.... ← Desverre er jeg godt kjent i disse "irrgangene". På vegne av andre har jeg vært i kontakt med denne rådgivningstjenesten i mange kommuner i det området du nevner og jeg er altså heller ikke imponert! I den grad man i det hele tatt slipper til, er rådene ofte direkte dårlige! De er alt for lite offensive og har alt for liten kunnskap om skylderens faktiske rettigheter og muligheter. Det er godt mulig at de kan være til god hjelp hvis man sitter med et par regninger man ikke får betalt og som har gått til inkasso, men i større og mer kompliserte saker har de så og si ingenting å bidra med. Sosionomer skal alltid sette seg inn i sakene de får. Mange av dem er vel så kompetente i slike saket som advokater, kanskje mer vil jeg også påstå..... ← Det hjelper ikke å kunne gjeldsordningsloven på rams! For det første er den uaktuell for svært mange fordi de rett og slett ikke er kvalifisert, for det andre er gjeldsordning ofte et dårlig alternativ og for det tredje bør det absolutt være et mål å løse problemene før den i det hele tatt er aktuell. For å kunne hjelpe et menneske i gjeldsproblemer er det ofte nødvendig med inngående kjennskap til lovgivning og rettspraksis på svært mange områder. F.eks. er det mange som havner i uføret p.g.a. skattekrav og misligholdte studielån. Her finnes det et hav av muligheter til løsning bl.a. i form av spesielle lover og forskrifter, men jeg har til gode å møte en sosionom som kjenner regelverket godt nok. I tillegg må de kunne forholde seg til innkassoloven, dekningsloven, tvangsfullbyrdelsesloven, finansieringsvirksomhetsloven osv. osv. De mangler også ofte grunnleggende kunnskap om hvordan kreditorer beregner sine krav og hva slags tankegang som ligger bak. Jeg tviler ikke på at det finnes sosionomer der ute som er både dyktige og kunnskapsrike på dette området, men jeg har altså ikke møtt noen. Jeg er også fullt på det rene med at det tilbys mye dyr og dårlig "hjelp" fra advokater og andre som rett og slett skor seg på andres ulykke. Det jeg vil frem til, er at det egentlig ikke finnes noe godt tilbud til de som sliter med virkelige gjeldsproblemer og at dette faktisk er et samfunnsproblem.
Gjest Eir Skrevet 21. februar 2007 #16 Skrevet 21. februar 2007 Beklager ellers at jeg forsøker å gi deg de beste råda jeg greier å komme opp med da, det er jo ikke slik at jeg gjør det for å være slem...... ← Nøyaktig hvor det var kan være det samme. Skjønner at du ikke gir rådene for å være slem, men skjønner ikke helt hvorfor du fortsetter å insistere på at dette er en god løsning, når jeg allerede har svart at det ikke er den slags hjelp jeg er ute etter. Synes også det høres ut som nokså bortkastet tid å forsøke å finne de to saksbehandlerne i Norge som virkelig har peiling, i høystakken av alle de udugelige. Og at advokater kan være dårlige har jeg også erfaring med, det var bla derfor jeg valgte å spørre her om noen hadde noen anbefalinger å komme med.
Gjesten29 Skrevet 21. februar 2007 #18 Skrevet 21. februar 2007 Desverre er jeg godt kjent i disse "irrgangene". På vegne av andre har jeg vært i kontakt med denne rådgivningstjenesten i mange kommuner i det området du nevner og jeg er altså heller ikke imponert! I den grad man i det hele tatt slipper til, er rådene ofte direkte dårlige! De er alt for lite offensive og har alt for liten kunnskap om skylderens faktiske rettigheter og muligheter. Det er godt mulig at de kan være til god hjelp hvis man sitter med et par regninger man ikke får betalt og som har gått til inkasso, men i større og mer kompliserte saker har de så og si ingenting å bidra med. Det hjelper ikke å kunne gjeldsordningsloven på rams! For det første er den uaktuell for svært mange fordi de rett og slett ikke er kvalifisert, for det andre er gjeldsordning ofte et dårlig alternativ og for det tredje bør det absolutt være et mål å løse problemene før den i det hele tatt er aktuell. For å kunne hjelpe et menneske i gjeldsproblemer er det ofte nødvendig med inngående kjennskap til lovgivning og rettspraksis på svært mange områder. F.eks. er det mange som havner i uføret p.g.a. skattekrav og misligholdte studielån. Her finnes det et hav av muligheter til løsning bl.a. i form av spesielle lover og forskrifter, men jeg har til gode å møte en sosionom som kjenner regelverket godt nok. I tillegg må de kunne forholde seg til innkassoloven, dekningsloven, tvangsfullbyrdelsesloven, finansieringsvirksomhetsloven osv. osv. De mangler også ofte grunnleggende kunnskap om hvordan kreditorer beregner sine krav og hva slags tankegang som ligger bak. Jeg tviler ikke på at det finnes sosionomer der ute som er både dyktige og kunnskapsrike på dette området, men jeg har altså ikke møtt noen. Jeg er også fullt på det rene med at det tilbys mye dyr og dårlig "hjelp" fra advokater og andre som rett og slett skor seg på andres ulykke. Det jeg vil frem til, er at det egentlig ikke finnes noe godt tilbud til de som sliter med virkelige gjeldsproblemer og at dette faktisk er et samfunnsproblem. ← Jeg synes dette var ett veldig bra svar. Er sosionom selv, men det skulle jaggu ikke forundre meg. Du har mye kunnskap.
cand.intet Skrevet 21. februar 2007 #19 Skrevet 21. februar 2007 Har du forsøkt å kontakte Gjeldsofferalliansen? http://www.gjeldsoffer-alliansen.no/ Jeg ser på hjemmesiden deres at de har en gratis krisetelefon. På samme side finnes også en oversikt over hvilke gjeldsrådgivere du bør styre unna.
Tante M Skrevet 21. februar 2007 #20 Skrevet 21. februar 2007 Leo; det er egentlig sant det du skriver. Det er ikke så mange som er gode på dette området. Men mitt poeng er at selv om en går til advokater eller private rådgivere får en ikke noe bedre hjelp ofte enn hos gratis kommunale. Og så ønsker jeg trådstarter lykke til med å finne en dyktig advokat på dette området. Si fra dersom du finner noen; dette siste er ikke spydig, men av ren interesse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå