Gå til innhold

Dagpenger og reise bort en uke

Anbefalte innlegg

Gjest Primula
Skrevet

Jeg kommer mest sannsynlig til å bli arbeidsledig om en måneds tid. ( er i fødselspermisjon nå, men har ikke jobb å gå tilbake til. ) Jeg må da melde meg arbeidsledig og får forhåpentligvis dagpenger. Men så er saken sånn at jeg skal reise bort en uke. ( bedt i bryllup+ bursdag i utlandet) Spørsmålet da blir; kommer jeg til å miste dagpengene den uken jeg er i utlandet? Vet at det er sånn at man alltid skal være disponibel for å jobbe når man får dagpenger, men jeg er 100 % sikker på at jeg ikke kommer til å få tilbud om å jobbe de dagene jeg er i utlandet uansett..

Og et spørsmål til. Dersom jeg forsatt er arbeidsledig i sommer, får jeg dagpenger hele sommeren eller må man ta ut ferie?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisan :)

Dette høres ut som spørsmål hvor det er lett å gå i fellen. NAV/Aetat har så mange finurlige regler. Så jeg ville tatt en tlf. til dem for å være på den sikre siden.

Det er jo ikke noe kjekt hvis det i ettertid kommer opp at du har gjort feil. og da mister/blir trukket for dagpenger.

Så sjekk ut hva som er reglene, og så er det opp til deg om du vil "gamble" eller ikke.

Skrevet

Du mister dagpengene når du er bortreist, ja. Du får dagpenger for å være aktivt jobbsøkende, dvs skrive søknader etc, og dersom du reiser bort i en uke er du ikke det.

Du trenger ikke å ta ut ferie i sommer. Gjør du det, får du ikke dagpenger for den perioden. Du tjener opp feriepenger, slik at dersom du fortsatt er arb.ledig sommeren 2008 vil du kunne ta ferie og allikevel få penger.

Skrevet

Jeg har fått beskjed fra NAV om at man ikke nødvendigvis trenger å oppholde seg i hjemmet til en hver tid selv om man er arbeidssøker. Det er ingenting i veien for å reise bort noen dager hvis man er tilgjengelig på telefon, har mulighet til å sjekke/sende mail (Og evt. søknader hvis det skulle dukke opp en aktuell jobb) og dessuten kan være tilgjengelig for en evt. arbeidsgiver i løpet av noen få dager. (Det er de færreste arbeidsgivere som forventer at man kan stille på dagen). Man må selvfølgelig også sørge for at man ikke har noen møter med NAV eller intervjuer den perioden man er borte. Oppfyller man disse kravene, betraktes man fremdeles som aktiv jobbsøker og har følgelig rett på dagpenger. Reiser man på ren ferie uten å følge opp forpliktelsene sine som jobbsøker og/eller blir borte så lenge at man i realiteten er uaktuell for jobber som kan dukke opp, stiller saken seg selvfølgelig annerledes og man mister retten til dagpenger.

For øvrig er det ikke noe krav om at du må ta ut ferie.

Skrevet

Det som er, er at man ikke har lov til å reise til utlandet. Ikke spør meg hvorfor, men slik er det.

Skrevet
Det som er, er at man ikke har lov til å reise til utlandet. Ikke spør meg hvorfor, men slik er det.

Jeg forhørte meg fordi vi har hytte i Sverige og selv om det bare er noen få mil unna, er det fremdeles utlandet. Jeg fikk da beskjed om at det ikke spilte noen rolle, så lenge jeg ikke søkte jobb i Sverige og ellers var tilgjengelig som beskrevet i det første innlegget mitt. Meldekortene må imidlertid sendes fra Norge siden de sjekker IP og da begrenser det seg jo selv hvor lenge man kan være bortreist.

Skrevet

Jeg vil bare få påpeke at jeg ikke på noen måte oppfordrer noen til å bryte eller omgå reglene, men jeg har altså fått beskjed fra flere saksbehandlere hos NAV og at det er lov å bruke sunn fornuft så lenge man ivaretar forpliktelsene sine på alle punkter.

Gjest Primula
Skrevet
Jeg vil bare få påpeke at jeg ikke på noen måte oppfordrer noen til å bryte eller omgå reglene, men jeg har altså fått beskjed fra flere saksbehandlere hos NAV og at det er lov å bruke sunn fornuft så lenge man ivaretar forpliktelsene sine på alle punkter.

Tusen takk Leo. Var dette svaret jeg ville ha...

Det er jo helt idiotisk at man ikke kan reise til utlandet når man fremdeles kan sjekke ledige stillinger, evnt sende inn søknader, sende meldekort , ta telefoner osv. Det meste kan jo gjøres selv om man er i utlandet. Halve uka jeg skal være borte er i påska, så da er det ikke aktuelt å få jobb uansett, og jeg kjenner arbeidsmarkedet her såpass godt at jeg vet at jeg ikke blir tilbudt noen jobb der jeg må møte de tre resterende dagene jeg er bortreist heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...