Gjest Anonymous Skrevet 21. februar 2003 #1 Skrevet 21. februar 2003 Lurer litt på hvor mange kaker vi kommer til å trenge,utenom bryllupskaken til ca.45 gjester. Er det noen som har en viss peiling på hvor mye kaker det pleier å gå til denne mengde gjester? Vil helst ikke ha for lite kaker, men samtidig er det jo ikke vits å ha en hel haug kaker til overs heller. Tips og erfaringer mottas med takk.
Gjest Pip (ikke pålogget) Skrevet 21. februar 2003 #2 Skrevet 21. februar 2003 Hmmm... Vi blir mellom 50 og 60 gjester. Vi skal ha en tre-etasjers bryllupskake. (Sjokoladekake). Vi skal også ha en litt fin marsipankake, og kransekake. (Disse har vi bestilt...) Utenom det kommer nok mamma, svigermor og noen tanter til å lage noen kaker... Vi kommer iallefall til å ha en ostekake, en yoghurtkake, litt fromasj, kanskje en bløtkake... Ja - tror ikke det blir flere kaker, men heller noen litt 'lettere' desserter... Vet ikke om dette var til noen hjelp, men... :D
Gjest Tex Skrevet 22. februar 2003 #3 Skrevet 22. februar 2003 Vi blir omtrent hundre mennesker og satser på tyve kaker pluss bryllupskake...
Tusenfryd Skrevet 22. februar 2003 #4 Skrevet 22. februar 2003 Det regnestykket er veldig lett og logisk - og det er ingen som tror på det OK, her goes: Hvor mange kakestykker spiser du etter en stor middag? (og nå mener jeg ikke dere som spiser fem-seks - for de fleste gjør ikke det) To? Tre? Og spiser du mer, er det som regel "halve" stykker, ikke sant? OK. En vanlig størrelse rund kake, har 12 kakestykker når du serverer hjemme, 16 på café når det skal selges og tjenes penger på. Gå ut fra 12. Bryllupskake er det som regel ett stykke av til hver. Det betyr at kaker utover bryllupskaken skal ha ett, maks to kakestykker pr. gjest. Si halvannet da. Har du førti gjester, trenger du 60 kakestykker. Det er fem kaker det. Det betyr at Anitacath og alle andre som gifter seg, har mer enn dobbelt så mange kaker som det trengs for at alle skal spise seg sprekkmette på kaker. Vi hadde også mange kaker. Vi hadde mer enn nok bryllupskake, hadde 10-15 kaker utover dette, 130 gjester - og enda kaker til overs. Og enda dette regnestykket var foretatt - vi turde ikke helt å tro på det, og slang på et par ekstra liksom. Det er helt vanlig å gjøre det. Man vil gjerne ha et bugnende kakebord - men det er noe helt annet enn nok kaker. Anitacath har du virkelig telt kaker allerede, skal ikke du gifte deg om over et år...? Ivrig, ja....
Gjest Tex Skrevet 22. februar 2003 #5 Skrevet 22. februar 2003 Hei på deg Tusenfryd, vi har en familie som består av kakemonser!!! Men det viktigste argumentet mitt for kakeantall er at vi skal spise middag klokka fire og ikke servere kaker før rundt klokka ti om kvelden. Da har det gått noen timer og folk har nok litt mere plass vil jeg tro... Forøvrig har vi bestilt bryllupskake til bare femti så vi skal ha to marsipankaker som et slags tilbehør til denne. Damen på bakeriet sa at det var vanlig å bestille bryllupskake til max femti,dvs en på tre etasjer, jeg vil ikke ha en Elvis kake og heller ikke to like så derfor blir det slik... Og så skal vi ha restekakelag på søndag for alle tilreisende gjester og det er også noen. Så det er bare for å være på den sikre siden. Men det går altså lang tid mellom middag og kake hos oss...
Fakse Skrevet 22. februar 2003 #6 Skrevet 22. februar 2003 Hei på deg Tusenfryd, vi har en familie som består av kakemonser!!! Men det viktigste argumentet mitt for kakeantall er at vi skal spise middag klokka fire og ikke servere kaker før rundt klokka ti om kvelden. Er dere ferdig med middagen klokka fire, eller starter den klokka fire? Dersom middagen starter klokka fire kan jeg garantere at dere ikke er ferdige før i åtte-tida når dere har såpass mange gjester. I alle fall ikke dersom dere skal ha taler og tre retter. Da er det jo egentlig ikke sååå lenge til kakene klokka ti. Man får jo selvfølgelig tid til å la maten synke litt, men man er ikke akkurat skrubbsulten heller. Vi hadde åtti gjester, og en normalt stor treetasjes bryllupskake. Trodde hele kaken skulle bli borte, men det var både øverste etasje og deler av midten igjen når vi var ferdige. Og det er en del skikkelige kakemonser i vår familie også...så det er ikke det det skorter på. Vi brukte samme regnestykke som Tusenfryd beskriver. Regne litt flere stykker på firkanta kaker (kvæfjordkaka), og slengte på et par kaker ekstra for å være sikker. Men...det ble jo selvfølgelig kaker igjen da Jeg kan garantere at du kommer til å ha for mye kaker. Men dersom du må ha dobbelt så mange kaker som du trenger for å kunne slappe av, så ha heller det enn å stresse med at du inbiller deg ta det ikke blir nok. Men avtal nå for all del med et gamlehjem som dere kan gi bort kakene til i etterkant, og avtal med noen som tar seg av kakene på slutten av kvelden sånn at de ikke blir ødelagte.
Gjest Tex Skrevet 22. februar 2003 #7 Skrevet 22. februar 2003 Men avtal nå for all del med et gamlehjem som dere kan gi bort kakene til i etterkant, og avtal med noen som tar seg av kakene på slutten av kvelden sånn at de ikke blir ødelagte. Kjempefin ide!!!!!!!
monja Skrevet 22. februar 2003 #8 Skrevet 22. februar 2003 Huff dette kakestyret.....Vi holder på med det vi også. Vi har bestilt 3 etasjes bryllupskake, og til resten bruker vi samme regnestykke som Tusenfryd. Men vi skal IKKE ha dessert etter middagen, og vi får 50 ekstra gjester til kaffe, så vi slenger på et par ekstra kaker av den grunn. Jeg tror nok dere har beregnet mye mer enn nok kaker.... :D (Vi skal ta med det som blir til overs på våre respektive arbeidsplasser mandagen etter, og fryser - som tradisjonen er - den øverste etasjen på bryllupskaka til den første bryllupsdagen :D )
Gjest Tex Skrevet 22. februar 2003 #9 Skrevet 22. februar 2003 (Vi fryser - som tradisjonen er - den øverste etasjen på bryllupskaka til den første bryllupsdagen :D ) Hvis det er krem i den blir den vel ikke noe god... Det er ikke mye som tåler ett år i fryseren...
Gjest Lily Cathrin Skrevet 22. februar 2003 #10 Skrevet 22. februar 2003 Vi skal bare ha en kake i bryllupet. Det er jo nesten ingen som smaker på bryllupskaken, så vi har tenkt at nå må alle dele på den! Tenker kanskje å ha forskjellige smaker på de ulike etasjene. Da blir det liksom flere kaker likevel! (Kan jo nevne at det blir to kransekaker - en diabeteskake og fruktfat i tillegg, men det er alt). Vi blir 100 gjester.
Tusenfryd Skrevet 23. februar 2003 #11 Skrevet 23. februar 2003 'Vi tok også vare på toppen og spiste den på vår ettårs bryllupsdag. Den holder helt fint. Selvsagt er den ikke så god som da den var fersk, men den var god likevel. Kanskje fordi det var den, og fordi det var vår første bryllupsdag. Synes det er en hyggelig tradisjon, jeg.
Lotte20 Skrevet 24. februar 2003 #12 Skrevet 24. februar 2003 Bryllupskaka vår blir på hele sju (!!!) etasjer. Samboeren min skal heldigvis lage mesteparten selv, så det blir ikke så svindyrt. Og jeg er helt sikker på at den blir oppspist !! Det blir nemlig 3 ulike kakesorter: Marsipankake med spennende fyll, lekker sjokoladekake og fruktkake (valgfri bunn med masssssse fruk glasert med blank gele...) Ellers så kommer nok mamma, svigermor, mine to søstre og et par tanter til å lage sine spesialiteter: Kværfjordkaka, "gulkaka", After eightkaka, Ostekaka....osv....Gele og sånn til ungene.... Det må vel nevnes at vi er en svær familie, så hvis alle kommer (kanksje ikke så sannsynlig da...) så blir det jo 150 stk. Men vi blir uansett over 100 vil jeg tro. Stor slekt, med masse kakemonser. Min kjære er kokk & hobbykonditor, så det er likson skyhøye forventninger om at vi skal ha masse lekre kaker i bryllupet vårt. Det som blir igjen er 0 problem. Noe spiser vi opp dagen derpå når vi samles får å rydde lokalet. Det som fortsatt blir igjen, gir vi bort til gjestene som er glade i kaker..... Hilsen Lotte
Nikki Skrevet 24. februar 2003 #13 Skrevet 24. februar 2003 Vi blir ca 90 gjester til kaffe og skal ha følgende kaker. - Bryllupskake 3 etg + at det er 5 broer ut til 5 småkaker - 3 stk bløtekaker ( min mor insisterte ) - Ostekake - Sjokoladekake - 2 stk Verdens beste - Vetlandsgraut ( en desertgrøt fra Hardanger) Tror det var det. Blir sikkert alt for mye, men min mor insisterte. Hun måtte få inn viljen på en ting synes jeg.... Og hun elsker å bake kaker...
Juni-brud Skrevet 24. februar 2003 #14 Skrevet 24. februar 2003 Vi kommer sikkert til å ha for mange kaker, men det gjør ikke noe!!! Det er bedre det enn å ha for lite. Vi skal ha; - 3 etg. bryllupskake (marsipan) - Svinekam - Sjokoladekake - Zuleikakake - Iskake - Frisk frukt i gelè - Fromagekake - Ostekake - 2 små kransekaker Har valgt kaker, så gjestene kan variere, at det ikke bare blir bløtkaker. Lurer litt på om vi også skal lage en diabetes-kake.
Gjest Pjusk Skrevet 24. februar 2003 #15 Skrevet 24. februar 2003 He-he!!! Mange av dere kan droppe middagen og spise dere mette på kaker!!! Og 20 kaker + bryllupskake til 100 gjester? (*rap!*)
Pip Skrevet 24. februar 2003 #16 Skrevet 24. februar 2003 Og 20 kaker + bryllupskake til 100 gjester? (*rap!*) Den var god, Pjusk! :D Tenker litt på det samme når jeg leser her... Vi regner med at det skal bli mer enn nok med 3-etasjes bryllupskake (sjokolade), to bløtkaker (en med marsipan), tre-fire friske kaker (ostekake og yoghurtkake bl.a.) og et par gode desserter - f.eks. is og gjerne gelè med friske bær. Dette til ca. 60 gjester... Tror ikke det blir for lite, for å si det sånn...!
Gjest Tex Skrevet 24. februar 2003 #17 Skrevet 24. februar 2003 Hmmmmm kanskje jeg må moderere meg litt... ser jo at jeg blir ledd av.... :blunke: Men jeg ville dødd dersom det ikke var nok!!! Kanskje femten er nok...
Pip Skrevet 24. februar 2003 #18 Skrevet 24. februar 2003 :D Må ikke ta deg nær av det, Anitacath! Men jeg tror nok absolutt at 15 stk. holder, ja...! :D
Prada Skrevet 25. februar 2003 #19 Skrevet 25. februar 2003 Vi skal bare ha bryllupskake. Vi tror at folk er veldig mette etter en lang middag, og at de fleste synes det er helt greit med kun et eller to stykker av en bryllupskake. Festlokalet er et sykke unna, og ser for meg en veldig styr for å transportere kaker i varme biler, rester dagen etter osv, for man har alltid halvparten av kakene igjen! Vi har valgt å nattmat rett før man går og legger seg (alle bor på feststedet) i stedet for alle de "ekstra" kakene.
Gjest Anonymous Skrevet 25. februar 2003 #20 Skrevet 25. februar 2003 Vi var 140 gjester og hadde ca. 40 kaker.....massssse godt, utrolig flott å se på...og vi hadde kaker til frokost, middag og kveld de neste ukene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå