Gå til innhold

Sanger ved middagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vil helst ikke ha mange sanger under middagen men regner med å ha "Velkommen til bords" og "Takk for maten" sang. Trenger tips til å noen som er enkle å synge - hva skal dere andre ha?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har tenkt på akkurat det samme som dere. Er ikke glad i såå mange sanger. Da finner jeg sanger fra tidligere bryllup vi har vært i, har tatt vare på sangheftene derfra :sjenert:

Skrevet

Vi dropper både velkomst sang og takk for maten sang. Vi skal jo ha en velkomst tale hvor vi introduserer toastmasteren og gir litt praktiske opplysninger. Da synes vi ikke det er nødvendig med en sang i tillegg.

Vi har også takk for maten tale i stedet for sang.

Regner med at det i hvert fall blir en sang fra et av foreldreparene, kanskje noen jeg ikke regner med. Men vi ordner ingenting.

Skrevet

Jeg ønsker også å begrense antallet sanger, men det virker som om det er forventet, i alle fall i min familie.

Ja, jeg vet at det vil komme sang fra mine foreldre, og antakelig også ei tante som er fadder på meg, kommer neppe unna det. Jeg vil langt heller ha velkomstTALE enn sang, og personlig vil jeg heller holde en tale til min kjære enn å ha en sang (jeg er ikke god på å skrive sanger. jeg kan selvsagt få hjelp, det vil bli et resultat som rimer og er bra også, men jeg vil likevel føle det "flaut" at alle skal sitte der og synge en sang fra meg til min kjære...)

En samtale med min mor om dette, hun ble litt forskjrekka, sanger må man da ha? Og det forventes i alle fall "til våre foreldre", en takk for den oppveksten de har gitt oss og sånn? Kan vi komme oss utenom dette ved å ta det med i talene våre? (men skal ikke det være taler i hovedsak til hverandre (pluss at han skal "takke for bruden"? (skel jeg "takke for ham"?))

Jeg vet at man kan gjøre som man vil, men jeg vil helst ikke tråkke på så mange tær da.

Velkomstsang og kaffesang og takk for matensang henter jeg rett fra slike sanghefter fra tidligere brylluper i den grad jeg må ha det...

Skrevet
En samtale med min mor om dette, hun ble litt forskjrekka, sanger må man da ha? Og det forventes i alle fall "til våre foreldre", en takk for den oppveksten de har gitt oss og sånn? Kan vi komme oss utenom dette ved å ta det med i talene våre? (men skal ikke det være taler i hovedsak til hverandre (pluss at han skal "takke for bruden"? (skel jeg "takke for ham"?))

Har jeg aldri vært borti, og jeg har vært i noen bryllup nå...

Brudgom (og evt. brud) takker gjerne foreldre og svigerforeldre for en fin oppvekst/ for velkomst i familien. Men de har da aldri laget en egen sang om kun det temaet. (Synes det også høres ut som en veldig vanskelig sang å lage...)

Tror ikke det er så vanlig å takke for brud/brudgom lenger. En har jo gjerne bodd sammen en periode først, og er jo sjelden foreldrene bestemmer det. Da mer vanlig å si takk for at en har blitt ønsket velkommen.

Men siden din mor tydeligvis forventer en slik sang ville jeg nok tatt en liten prat meg henne først. Betyr en slik sang veldig mye for henne er det jo greit å ordne det. Men ellers tror jeg at jeg hadde droppet det.

Skrevet

En "til våre foreldre" er ikke uvanlig i vår familie, det vet jeg av erfaring som ikke er mer enn ca 10 år siden (dog, ikke min generasjon)

I min familie er man glad i sanger, mange sanger. Og jeg vil ikke ha så mange sanger i mitt bryllup, selv om jeg generelt synes det er greit og koselig altså.

Min mor vil nok ikke KREVE en slik sang, men hun anser det som naturlig/en selvfølge at det skal være sånn. (hun kom med ei hel liste hun anså som en selvfølge, og jeg kommer til å kutte noe av det i alle fall, og gå for taler (foretrekker det). Det betyr vel ikke sånn "kjempemye" for henne, min mor er ikke vanskelig og legger seg oppi hvordan vi ordner dette, men det er bare rett og slett det at hun har vel ikke vært i et bryllup uten en slik...

Skrevet

Vi skal ikke ha sanger. Kan ikke fordra det. Mulig noen av gjestene skriver en sang til oss, og det må de selvsagt gjerne gjøre, men vi kommer ikke til å legge ut noe sanghefte, nei.

Taler er hyggelig, da. Hva slags taler er egentlig vanlig? Så langt jeg vet skal min far og brudgommen holde tale, noen andre som vil holde tale har jeg ikke hørt om enda. Vi har en toastmaster som egentlig ikke er så glad for oppgaven, så ønsker å begrense hans taletid. Jeg vurderer om jeg skal ønske velkommen, og så så overlate til toastmasteren å gi praktiske opplysninger (presentere menyen, fortelle at det er fri bar osv)

Skrevet

Vi hopper også over sangene! Regner med at brudgommen ønsker velkommen og introduserer toastmasteren. Takk for maten kan antageligvis toastmasteren ta seg av?

Skrevet
Vi skal ikke ha sanger. Kan ikke fordra det. Mulig noen av gjestene skriver en sang til oss, og det må de selvsagt gjerne gjøre, men vi kommer ikke til å legge ut noe sanghefte, nei.

Akkurat som jeg skulle sagt det selv.

Det er forsåvidt hyggelig om noen av gjestene har skrevet en personlig sang, men ellers synes jeg man bør begrense sanger med dårlige rim og mye mumling. I stedet for velkommen og takk for maten sang synes jeg det er mye hyggeligere med en tale.

Dessuten - takke for maten er det jo en av gjestene som skal gjøre, ikke dere selv (som jeg regner med "produserer" sangene).

Skrevet
Vi hopper også over sangene! Regner med at brudgommen ønsker velkommen og introduserer toastmasteren. Takk for maten kan antageligvis toastmasteren ta seg av?

Tror vi går for denne varianten vi også :sjarmor:

Vi har allerede planlagt at brudgommen ønsker velkommen, går igjennom gjestescrablen og så introduserer toastmasteren. Trodde kanskje vi måtte ha ett par sanger som minimum, men vi liker sanger heller dårlig... spesielt på dårlig rim og vanskelig melodier...

Så får vi heller finne noen til å ta "Takk for maten" talen isteden :sjarmor:

Skrevet

Vi skal heller ikke ha sanger, syns egentlig sanger i bryllup som oftest blir litt pinlig.. :sjenert: Alle synger litt halvhjerta, eller så har du de "tantene" som synger til for alle sammen og kun de høres.. Syns det er koseligere med bare taler, men har faktisk ikke vært i et bryllup uten sanger da.. ;)

Skrevet

Jeg har satt et totalt sangforbud i mitt bryllup. Jeg har gitt streng beskjed til gjestene (som består av nærmeste familie + to vennepar) at dersom de prøver seg på noen toner, så stikker jeg!!! Jeg HATER sanger ved slike anledninger!

:sjarmor:

Nå er det litt under to år til vårt bryllup skal finne sted, men tenkte jeg skulle si i fra i goood tid så ikke noen startet med å snekre sammen trudelutter til ingen nytte (noe jeg mistenker at et par av gjestene hadde veldig lyst til).

Taler er forøvrig til en viss grad velkomne, men jeg har bedt om at de ikke blir av det lengste (og tårevåte) slaget...

Skrevet

Vi skal selv ønske velkommen og så gi ordet til toastmaster + at det blir en takk for maten tale også.

Jeg er i utgangspunktet helt enig i at sanger med masse nødrim fort kan bli ulidelig pinlig, MEN jeg synes ikke man kan kreve at det kun skal være taler heller. Det er jo tross alt en fin gest at noen har lyst til å si noe om oss, om det så skal være i en sang. Akkurat nå vet jeg kun om 1 sang som blir laget (fra søsknene til brudgommen), også blir det kanskje en eller to sanger - mer av det morsomme slaget alla drikkeviser, når vi først har sanger likevel. Men jeg har hinta til tanta mi at hun godt kan tale istedet for å lage sang, hvis hun tørr å tale

:-)

Skrevet
Taler er hyggelig, da. Hva slags taler er egentlig vanlig? Så langt jeg vet skal min far og brudgommen holde tale, noen andre som vil holde tale har jeg ikke hørt om enda. Vi har en toastmaster som egentlig ikke er så glad for oppgaven, så ønsker å begrense hans taletid. Jeg vurderer om jeg skal ønske velkommen, og så så overlate til toastmasteren å gi praktiske opplysninger (presentere menyen, fortelle at det er fri bar osv)

Far og brudgommen er jo vanlig. I tillegg holder ofte bruden en tale, men det er hun ikke nødt til. Brudgommens foreldre har gjerne en tale og ofte søsken av brudeparet. Så har jo forloverene gjerne hver sin tale. I tillegg kommer jo velkomst og takk for maten talen.

Pluss at det hender jo noen venner har funnet på noe, men det er ikke like vanlig.

Alt i alt en god del taler...

Skrevet

I min familie er det ikke så mye "nødrim" da, jeg har ei tante som er god til å skrive sånne sanger som pleier "hjelpe" (dvs gjøre jobben) for mange av slektens medlemmer, og en onkel som er.. låtskriver (dvs, han har ialle fall gitt ut ei plate med egne sanger for lenge siden, samt skrevet alle tesktene til ei plate gitt ut av en kjent, norsk artist for noen år siden) Hans familie har jeg mindre kontroll på da, hans nærmeste er ikke de helt store sang-skriverene uansett (det var ingen sanger i hans søsters konf, f.eks) så jeg håper vi klarer å begrense det i det meste, ved å rett og slett ta mest mulig i form for taler.

Om vi kommer utenom sanghefte er jeg dog mer usikker på, ettersom jeg regner med det vil komme minst to sanger fra min familie i alle fall, og det er jo bedre om jeg lager et pent sanghefte (som jeg sa uansett vil ha meny og "gjesteoversikt" i) som står i stil til resten av bordet, som de kan få ha disse i, enn at de skal kopiere dem opp (på en eller annen farge papir...) og dele dem ut selv, under middagen, til 100 gjester....)

Jeg skal ta en prat med mine foreldre, og hans, omkring dette tema, men vi nedlegger nok ikke sangforbud, bare formidler at vi setter pris på taler... (som ikke skal være for lange, særlig de som er "utenom det obligatoriske", sånn at ikke middagn varer i 6 timer...)

Skrevet

Vi har en bryllupside på Bryllupsdagen.no, og under presentasjon av toastmaster og kontaktinfo har vi skrevt:

Vi synes det er veldig gøy hvis folk har lyst til å si noen ord da det blir mange gjester og folk kan ha veldig forskjellige forbindelser til brudeparet. Og det gjør ingen ting at talen blir kort! :-) Eventuelle sanger kan dere maile til oss så inkluderer vi det i "programmet" eller levere i bryllupet på rosa ark!

Skrevet

Jeg hater slike flaue sanger, men foreldrene mine mente at det var frekt å antyde til gjestene at vi egentlig ikke ønsket oss sanger. Så da blir det vel sanger, men jeg synes det høres ut som en god idé å ikke ha velkommen og takk for maten-sanger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...