Gå til innhold

Burde jeg skifte fra Yasmin til Diane?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynte på p-pille for første gang for en liten stund siden. Er halvveis inne i det andre brettet med Yasmin, men lurer nå på om jeg bør gå over til Diane. For noen år siden (da jeg var 19 år) ble jeg plutselig rammet av masse kviser, og til slutt måtte jeg gå på en Roaccutane-kur. Det hjalp veldig, men problemet er nå at kvisene har kommet tilbake. Ikke på langt nær så mye som jeg hadde, men har stort sett alltid en eller annen kvise (spesielt på haka). Veldig irriterende!

Legen mente kanskje Yasmin ville hjelpe, og ga meg derfor resept på den. Men jeg har ikke opplevd noen bedring! Heller forverring, for plutselig har jeg fått kviser på brystet, ryggen og lysken, noe jeg ikke hadde før.. :sur: Vurderer derfor nå å gå over til Diane. Også fordi jeg har endel hårvekst, i ansiktet, brystvorter og på ryggen.. Hva tror dere?

Og må jeg til legetime for å bytte? Hadde vært fint å slippe... Det er ikke mulig å bare ringe til legekontoret? Og kan legen nekte meg resept på Diane? Jeg har nemlig ikke såå mye kviser i ansiktet, men nok til at jeg plages av det..

Håper på svar!:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du skal vente litt lenger enn en og en halv måned? De fleste bivirkninger tilknyttet p-piller går over etter tre måneder, så du bør vurdere å vente ut tiden. Yasmin er jo kjent for å redusere hudplager. Kan kvisene komme av noe annet? (Ny ansiktskrem osv.)

Ellers så er det bare å ringe legekontoret om du vil bytte.

Skrevet

Ok, takk for svar :) Tenker jeg venter og gir Yasmin litt lengre tid, og hvis ikke det hjelper så får jeg heller prøve Diane. Kvisene kommer nok ikke av noe annet, tror helt sikkert de er hormonelle, spesielt siden jeg har hatt store problemer med kviser før.

Skrevet
Legen mente kanskje Yasmin ville hjelpe, og ga meg derfor resept på den. Men jeg har ikke opplevd noen bedring! Heller forverring, for plutselig har jeg fått kviser på brystet, ryggen og lysken, noe jeg ikke hadde før..  :sur:  Vurderer derfor nå å gå over til Diane. Også fordi jeg har endel hårvekst, i ansiktet, brystvorter og på ryggen.. Hva tror dere?

Er du undersøkt for PCO/PCOS? Dette er typiske symptomer på det, og da kan Diane bli brukt som en behandling. Problemet er at kvisene og håret vil som regel komme igjen når du slutter.

Vil anbefale deg å ta kontakt med en gynekolog som har interesse og kompetanse for PCO, så vil du forhåpentligvis få avklart hva som er problemet og muligens få løst det som ligger i bunn.

Skrevet

Har ikke blitt undersøkt for PCO/PCOS nei.. Jeg får lese litt om det! Takk for tips :)

Skrevet

Da vil jeg tipse om PCO forumet på snartgravid, kjappeste måten å finne mye og variert informasjon på norsk :) Med litt flaks kan du og spørre om noen vet om en lege/gynekolog i nærheten av deg som har god peiling :)

Skrevet

(og for ordens skyld, du behøver ikke være verpesyk for å lese på SG, men det er en mulig bivirkning :ler:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...