Gå til innhold

5,5 år og dårlig uttale

Anbefalte innlegg

Gjest Primula
Skrevet

Jenta vår på 5,5 har ganske dårlig uttale. Det er flere lyder ikke kan kan si, bl.a R, SJ, SKJ, KJ, FJ. ( eks: Sju blir litt su, fjell blir til flell osv.) Jeg er ikke så bekymret for at hun ikke kan si R, jeg vet at det ofte er den siste lyden som kommer og at det er barn i skolen som heller ikke kan si R. Men de er jo alle de andre lydene da.. Jeg merker stor forskjell på uttalen hennes sammenlignet med barn på hennes alder ( og yngre) Når hun leker med venner går det greit, men når hun skal leke med noen hun ikke kjenner er det ikke alltid de skjønner hva hun sier.

Da vi var på foreldresamtale i barnehagen i høst tok jeg opp dette. De hadde jo selvfølgelig merket det i barnehagen også. På TRAS- skjemaet har hun fylt opp alle punkter unntatt dette med uttalen. De hadde ikke merket fremgang på uttalen de siste 9-10 månedene. ( Hadde tatt test) Men likevel mente de at vi ikke skulle gjøre noe mer. De mener at dette ville komme av seg selv, og at vi kan gjøre vondt verre ved å begynne og mase på jenta vår om dette. Jeg fikk litt følelsen av at jeg var en hysterisk mor... Jeg fikk likevel sagt at jeg ville ha en ny samtale på dette i vinter dersom det ikke skjedde noe forbedring.

Nå har vi kommet langt ut i februar og det er bare et halvt år til hun skal begynne på skolen. Vi ser ingen forbedringer mht. uttalen hennes. Jeg er veldig redd for at hun skal bli ertet på skolen dersom hun fortsatt har dårlig uttale. Faren har bedt ped.leder i bhagen om en samtale om dette, men han møtte litt motstand.. Tydelig at hun mente at det var litt unødvendig..... Nå skal jeg på denne samtalen denne uka og gruer meg litt. Hva skal jeg si? Hva kan jeg be dem om å gjøre? Er det noen som har lignende erfaringer? Hva med dere som jobber i barnehagen? Er det vanlig at barn har sånne uttale- problemer, og blir det bedre av seg selv?

Tusen takk hvis dere gidder å svare. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis barnehagen ikke er villige til å bistå dere ville jeg tatt kontakt med en logoped for å høre hva han/hun synes om språkutviklingen til datteren deres. Jeg tror leger og skolehelsetjeneste kan formidle kontakt eller i det minste anbefale en.

Skrevet

Kan i hvertfall berolige deg med at den minste jenta mi hadde mange av de samme problemene med uttalt da hun begynte på skolen. Vi jobbet litt med de "verste", de ordene som rett og slett var vanskelig å forstå når hun snakket , og ellers lot vi tiden jobbe. Nå ( hun er 9) er alle "feilene" borte.

Vi leste mye, og lette etter vanskelig ord, gjentok lydene mange ganger, men ikke med mas eller "pekefinger".

VI hadde en prat med helsesøster når hun begynte på skolen. Hun mente hun var litt, men ikke unomrlat sen i språkutviklingen.

Skrevet (endret)

,

Endret av thapara
Skrevet

Hadde litt av samme problem med min sønn og i en alder av 4 år tok jeg det opp men fikk beskjed om å vente, når han ble fem tok bhg kontakt med kommunens logoped som laget opplegg til han. Vi skulle trene på tungemusklene med spesielle øvelser og tungeeventyret synes han var veldig stas å gjøre. Etter noen måneder med trening hjemme og i bhg er han nå helt fin.

Stå på kravene og BE bhg kontakte logoped. Ville ikke latt de vente lenger nå.

Lykke til! :klem:

Skrevet

Rart at barnehagen ikke tar dere på alvor her,er jo ikke lenge til skolen starter heller.

Og ungene begynner tidlig å erte hverandre.

Søsteren min har en sønn,da han var 4-5 år var uttalen hans helt på bærtur.

jeg snakket med henne om dette og foreslo en logoped.

men det falt jo ikke i god jord,jeg skulle ikke komme å kritisere ungen hennes nei og hennes måte å være mamma på.

Men det gikk ikke mange månedene så mente barnehagen det samme,og ungen kom til logoped.

dette ble aldri nevnt mer med et ord fra hverken henne eller meg,men det var vel litt sårt at lillesøster( jeg er 7 år yngre ) skulle komme å belære henne.

Noe jeg ikke gjorde.

Jeg tok kun for meg snakkingen hans.

Skrevet

Har en nevø som hadde samme problemer i barnehagen og han ble sendt til logoped som 4 åring og fikk mye hjelp der.

Synes det er rart dere ikke har fått tilbud om logoped jeg.

Skrevet (endret)

Jeg er enig i at det er rart barnehagen ikke følger opp. Tror det er ganske vanlig å følge opp talefeil fra 3,5 års alderen. Jeg ville kontaktet helsestasjon for å se om de vil henvise til logoped.Det er fryktelig synd om han blir ertet når han begynner på skolen, for barn kan dessverre være nådeløse iblant. Ønsker deg lykke til og håper det retter seg :)

Endret av Elodi
Skrevet

Jeg har også opplevd at barnehagen ikke tok meg på alvor. Dette resulterte i at behandling og tilrettelegging for barnet mitt kom igang flere år seinere enn nødvendig.

Hvis du er bekymret så ikke hør på dem, men kontakt ppt eller logoped.

Gjest Primula
Skrevet

Takk for svar. Skal høre på samtalen om det er mulig å få komme til en logoped.

Skrevet

Datteren vår på 5 år har også problemer med enkelte bokstaver. Barnehagen hadde tatt en språktest på henne, så tok de opp problemet med oss etterpå. De anbefalte oss å ta en time hos legen, med tanke på falskmandel. For hun er også plaget med mye forkjølelse og snorker om natta.

Hun har nå vært hos ØNH spesialist og han anbefalte å fjerne den falske mandelen. Så nå har hun snart time til operasjon. Han kunne ikke garantere at språkproblemene ble borte, men det er verdt et forsøk i allefall.

Synd at barnehagen ikke tok deg på alvor. Hva med å snakke med helsestasjonen eller legen din?

Skrevet

ville kontaktet ppt, uavhengi av bhg om de ikke viser interesse.

må og si at bhg har mye rett i og si du ikke skal pirke på språket uten ogvite hva du gjør, de fleste barn i den alderen trur faktisk at de prater som andre barn gjør, og de forstår ikke helt hvorfor voksne da maser om dette hele tia, så du må faktisk trene språk uten og si at det heter ikke l menn r osv.

ta en tlf til ppt og si du er bekymret så får du time der, lykke til

Skrevet

og du trenger ikke bhg sin vbelsignelse får og kontakte ppt, det er din avgjørelse og om ppt mener han trenger tiltak så MÅ bare bhg følge opp.

må også si jeg selv har diskutert med en mor som synes hennes sønn trengte logoped selv om først vi så ppt mente han hadde best språk av alle i bhg, så det er ikke alltid foreldre vet best der nei, men det vet man ikke før man har hørt med flere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...