Gjest Yoghurt Skrevet 18. februar 2007 #1 Skrevet 18. februar 2007 Ok, jeg lurer på om noen her har erfaring med IB, og kunne tatt seg tid til å peke ut fordeler/ulemper ved og ta dette? Da vil dere få en svært takknemlig Yoghurt (ikke bokstavlig talt, hehe)
Narya Skrevet 18. februar 2007 #2 Skrevet 18. februar 2007 Hei! Jeg tok IB (ikke i Norge), og det er virkelig mye arbeid! Ble ikke så mye sosialliv da det stod på som verst, med lab reports hver uke, extended essay, term papers, og ikke minst 14-15 eksamener. Jeg fikk tilbud fra alle universitetene jeg søkte på i England, der er IB virkelig høyt anerkjent. Men samtidig følte jeg da jeg søkte på høgskole/universitet her i landet at det ikke var like ansett, og karakterene mine ble omgjort til vanlige videregående karakterer. Men jeg har aldri angret på at jeg tok dette, selv om det krevde mye av meg. En må være forberedt på å bruke mange timer i uka på lesing og jobbing.
timtam Skrevet 19. februar 2007 #3 Skrevet 19. februar 2007 Jeg gikk på IB (i Norge) Anbefaler det virkelig, selv om det var mye, mye arbeid. Det er mange innleveringer, og i eksamensperioden er det MANGE eksamner (jeg hadde eksamen på 17.mai ) Okei, det positive: - Du lærer deg å arbeide, effektivt, og under stort press. - De som velger å gå på IB er motiverte til å gå på skolen. På den måten blir det et mye bedre læringsmiljø i klassen. - Det er anerkjent i andre land. - Jeg syens CAS var veldig positivt, på alle måter.' - Norskfaget Jeg er veldig glad i å lese. I norsken på ib (high level) er det bare analyse, analyse, analyse. Leser masse romaner, dikt, noveller, skuespill. Ingen nynorsk, språkhistorie etc. - I hvertfall på min skole var det veldig få elever i mange av fagene. Vi var rundt 20 totalt, og dette fordelte seg ofte over forskjellige fag. I et av fagene jeg tok var vi bare 8-10 stk. Og så det negative: - Når jeg var ferdig, og så bestemte meg for å studere i NOrge, satt jeg igjen med en følelse av at det hadde vært mye arbeid som ikke ble verdsatt ordentlig, fordi omgjøring til norske poeng ikke gir like mye uttelling. - Har ikke like mye fag som på almen, men det er jo både positivt og negativ da. - Mye jobbing... Vel, jeg anbefaler deg å gå på IB hvis du er motivert for det!
Anne_1 Skrevet 19. februar 2007 #4 Skrevet 19. februar 2007 Hei! Jeg tok IB i utlandet. ville absolutt anbefale det hvis du skal studere i utlandet (spes England). Det er mye jobb, men du lærer masse. Tror ikke du får en veldig stor fordel hvis du skal studere hjemme i Norge da. Det har i hvert fall ikke jeg opplevd. Lykke til:)
Gjest Grått slips Skrevet 20. februar 2007 #5 Skrevet 20. februar 2007 Jeg har også godt på IB, det var veldig bra! Kan absolutt anbefale det. Det hjelper deg ikke å komme inn på universitet/høyskole i Norge, ettersom alle skal stille likt. En stor fordel er at du lærer engelsk veldig godt. Jeg koste meg de to årene jeg gikk på IB. Anbefales virkelig. Bare vær klar over at du må ha et naturfag og matte begge årene. Selv om du ikke liker dette, burde du likevel ta IB. IB er best!
Gjest Yoghurt Skrevet 20. februar 2007 #6 Skrevet 20. februar 2007 Tusen takk for svar, dette gjorde meg nesten enda sikrere. Det jeg tror blir verst er hvor mye jobb det blir, men jeg er jo forberedt på det.. Finner det positivt at det er færre fag, da får jeg sjansen til å fokusere mer på hver enkelt av de. Er også nesten helt sikker på at jeg skal studere i utlandet, så sånn sett er det i alle fall en fordel.
Anne_1 Skrevet 20. februar 2007 #7 Skrevet 20. februar 2007 Hei:) I tilfelle du lurer på eksamen og sånn så er de forresten delt opp i høy og standard nivå. Du skal ta 6 eksamener, og du kan velge hvilke du vil ta i høyt eller std nivå. Jeg tok for eksempel kunst, historie, og engelsk på det høyeste, og biologi, italiensk og matte på standard. Du må også ta muntlig og skriftelig på alle, pluss extended essay (4000 ord), pluss andre essays i forskjellige fag. Lykke til!
Badlands Skrevet 21. februar 2007 #8 Skrevet 21. februar 2007 (endret) Eg gjekk òg på IB (i Noreg). Eg samd med det de andre skriv her, og for min del var det beste at ein kunne velje high- eller sub-level. Fordjupe seg i interesseområda, og leggje mindre vekt på det andre (sjølv om ein ikkje fekk velje det heilt bort) -MASSE lesing og analyse i språkfaga (mindre språkhistorie, som nokon her over nemnte - eg gjekk likevel over til å studere språkvitskap etterpå, og følte ikkje at det var noko krise at eg ikkje hadde hatt det i norsken likevel ) -og det var ikkje gym!!! (juhu!) -klassekameratane er òg lærevillige, og det er ikkje flautt å få gode karakterar! -det sosiale miljøet i klassen var det beste eg nokon sinne har hatt, ein blir samansveisa på ein fin måte. -møtte andre med same oppvekst som eg, som hadde reist mykje i barndomen, og gått på mange forskjellige skuler i utlandet. -null trynefaktor, ettersom eksamnane blir sendt til sensorar i andre land -eg valte eit språk som sjølvstudium-fag som eg ikkje kunne ha hatt på vanleg norsk vidaregåande skule. -eg stakk til utlandet etterpå for å studere, og då var det kjekt å ha IB-diplom, ein slapp gå igjennom mykje papir-styr med å få oversett vitnemål og så vidare. Negativt: Alle klassekameratane mine er spreidd for alle vindar, i utlandet, alle reiser mykje, og det er ingen andre enn meg igjen her (vi er vel berre eit par igjen frå klassen min i Noreg i det heile...) Det er litt synd å miste kontakta med gode venner. Men det blir gjerne slik kanskje? Anbefalast til alle som synest det er gøy å lese, og er interessert i fag. På mi tid var det folk med bakgrunn frå utanlandsreiser, eller var frå utlandet, som hadde prioritet, og dersom det var ledige plassar i klassen kunne dei med vanleg norsk bakgrunn søkje. Dette kan jo ha endra seg, det er over 10 år sidan eg gjekk ut... Endret 21. februar 2007 av Badlands
Lilli1979 Skrevet 22. februar 2007 #9 Skrevet 22. februar 2007 Hei! jeg fullførte IB for 9 år siden. Vær forberedt på beinhard jobbing i perioder, maaaange eksamener og ivrige medelver. På min skole var det ganske høye opptakskrav som førte til at alle de som hadde vært blant de beste i sine klasser nå ble plassert i samme klasse. Det blir godt læringsmiljø av sånt noe, dog litt konkurransepreget. IB forbereder deg til universitetutdannelse- det syns jeg var mest positivt. Du blir vant til å strukturer tida di, gå dypere inn i problemstillinger og ikke minst veldig trent i å tenke kritisk. De to tingene jeg var misfornøyd med var at det ikke finnes noen samfunnsfag der (føler meg litt som en idiot i diskusjoner noen ganger- rett og slett fordi det er noen hull i mine allmennkunnskaper om Norge.) En annen ting jeg i ettertid har sett er dumt er fraværet av nynorsk. Jeg opplever ganske store begrensninger på arbeidsmarkedet pga dette - men det er innen mitt fagfelt da- så trenger ikke nødvendigvis oppleves sånn for deg. Som andre har nevnt: norsken er topp! kjempespennende! Matta er litt rar - vanskelig å få hjelp av folk utenfor skolen fordi få skjønte opplegget. Historietimene var kjempekule - var nesten et intensivkurs i kildekritikk... Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå