Gå til innhold

urte-te

Badlands

Anbefalte innlegg

Hei og hå!

Eg er veldig glad i div. typar urte-te: Lakrisrot, rooibosch, fennikel, osv. Og trudde det var sunt og bra å drikke dette. Er ikkje så glad i å drikke vatn, så eg drikker denne teen heile dagen på jobben og om kvelden (drikker sjeldan kaffe), og har trudd at det var bra.

Men no høyrer eg at urte-te altså er vatndrivande! Dersom ein i gjennomsnitt bør drikke 7 glas med vatn kvar dag, og eg drikk til saman sju koppar urte-te i staden, så må eg, for å kompensere, drikke ca 14 glas med vatn per dag i tillegg??? Då får eg ikkje tid til å gjere så mykje anna....

Så lurer eg på: kanskje eg kan blande teen veldig svak (berre dyppe posen eit par gongar i det varme vatnet - er teen då for svak til å vere vatndrivande då?). Kor går grensa for når ei væske endrer "status", når bikkar ho over kanten til å drive ut vatn av kroppen?

Det rare er at på mange nettstader *reklamerer* dei jo for at urte-teen er vatndrivande, som om det er ein bra ting, med god helse-effekt.

Nokon som skjønner seg på dette? Er det ikkje sunt med urte-te?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om teen er vanndrivende er det ikke sikkert det er i 1:1-forhold, altså at du må doble vanninntaket om du drikker 7 kopper te. Uansett bør du nok begrense antall kopper te du drikker; ofte på posene står det at teen er anbefalt som en kur over et visst antall dager eller uker, ikke at man skal tylle den i seg i store mengder. Men det kommer an på hva slags te det er - noen urteteer er nok veldig milde, som eplete, f eks. Mens andre inneholder virkestoffer (kanel, løvetann, fennikel, m.m) som du bør begrense inntaket av.

Er litt viktig å tenke på at virkestoffer fra planter og urter tross alt kan være skadelige i for høye konsentrasjoner. Og uansett viktig å drikke mye vann. Jeg drikker også endel te og kaffe (sort te, grønn te og urtete, og espresso), og prøver å i hvert fall drikke et stort glass vann for omtrent hver kopp jeg drikker, i tillegg til at jeg drikker endel vann utenom dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_

Tror ikke det er en 1:1 ratio nei. Pass spesielt godt på hvis du drikker mye te som er tilsatt bergamotolje (som f.eks earl grey te) for store mengder kan føre til skjelvinger og muskelsammentrekninger, ikke farlig, men veldig ubehagelig. All te er vanndrivende til en viss grad (hvis den inneholder teblader i hvertfall), te som markedsføres som vanndrivende er nok enda verre, og tilsatt flere vanndrivende stoffer. Drikker du tynn te, og drikker nok vann, er det nok ikke et problem. Dehydrering merker man fort ved å ha vondt i hodet, føle seg sløv og slapp etc. Det er ganske lett å regulere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Hmm av ein el annan grunn har eg innbilt meg at urter er sunt, nesten på lik linje med grønnsaker og slikt - og at det nesten kan gå inn i "5 om dagen"-regelen... I allefall når eg lagar "te" ved å kutte opp skiver av ingefær og legg dei i varmt vatn.

Har faktisk hatt litt vondt i hovudet i det siste, kanskje eg bør få i meg litt meir vatn i tillegg eller i staden for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Meg bekjent er ikke ingefær vanndrivende. Det er godt for fordøyelsen og har mange positive effekter.

Jeg kan ikke tenke meg at urtete er skadelig, så lenge du varierer på type urter. Urtete er jo ikke te i den forstand, for den inneholder ikke blader fra te-busken, hvis det virkelig er urtete da. Innholdet skal stå på pakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke ingefær er vanndrivende, egentlig tenker jeg ikke på uttrekk av ingefær som "te".

Når det gjelder andre typer urtete er det lurt å lese på pakka, og om de ulike plantene, for å finne ut hva de gjør. Noen urteteer er mer "kurer" enn noe man skal kose seg med til daglg, mens andre er det motsatte, dvs "bare" koffeinfrie alternativer til te. At noe er vanndrivende er jo i seg selv ikke så farlig (tror jeg), man må bare sørge for å drikke nok vann i tillegg.

Jeg ville nok forøvrig ikke regnet urtete som elementer i "fem om dagen".

Endret av liteteita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...