Gjest prestekrage Skrevet 18. februar 2007 #1 Skrevet 18. februar 2007 Lurer egentlig på hva de store fordelene med speltmel er jeg da. I går kjøpte jeg speltrundstykker- og bortsett fra at de var veldig luftige og lette (uten å være tørre i det heletatt)- merket jeg ikke ikke den store forskjellen fra vanlige hveterundstykker. Noen som kan forklare meg litt. Er det noen helsemessige fordeler ved spelt? Er dette sunnere enn "vanlig" mel? HVA ER DEN STORE "GREIA" MED SPELT??? Eller er det helt ærlig bare en ny trend som alle må ha- uten at det er de store forskjellene- et pr-jippo for å inneføre noe "nytt" på markedet? (på lik linje med bakingsoda i tannkrem for hvitere tenner (som de fleste MÅTTE ha på 90tallet) (bakingsoda er jo faktisk bare bakepulver....) Opplys meg??
Gjest gjesta Skrevet 18. februar 2007 #2 Skrevet 18. februar 2007 (endret) Fant en link: http://www.dinkel.no/spelt.htm Spelt er vel bedre for magen enn vanlig hvete, som er foredlet såpass at den, i hvert fall i fin form, inneholder mest karbohydrater, lite fiber og vitaminer, i motsetning til spelt. Så det er mer næringsrikt. Spelt er såvidt jeg vet også mer motstandsdyktig enn hvete mot sykdom og kan derfor dyrkes med større hell økologisk. Det er sikkert delvis "en greie", og så lenge man fungerer greit med vanlig hvete (og gjerne bruker endel sammalt og grovt mel) klarer man seg nok fint uten speltmel. Selv har jeg bare periodevis kjøpt varer med spelt (og har en ubrukt pose mel i skapet), men jeg merker jo at jeg i hvert fall burde kutte ut produkter med bare finmalt hvete; de får jeg fort vondt i magen av. Og spelt er jo ikke "nytt", det er en gammel kornsort. Endret 18. februar 2007 av liteteita
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå