Gjest Chrizzy Skrevet 18. februar 2007 #1 Skrevet 18. februar 2007 Er det rødehunder eller vannkopper? Hvordan kan man være sikker, det kan jo være allergi også? han hadde feber i går, men ikke i dag. Merket prikkene først nå, men jeg tror han hadde litt i går også. Takker for svar!
Gjenglemt sykkellås Skrevet 18. februar 2007 #3 Skrevet 18. februar 2007 Klør de? Vannkopper klør masse. Man får ofte feber samtidig. Røde hunder? Får barn det nå?
Gjest =tentacle= Skrevet 18. februar 2007 #4 Skrevet 18. februar 2007 Det finnes mange prikkete utslett hos barn, og man trenger flere opplysninger og en kikk for å komme nærmere et svar.
Gjest Chrizzy Skrevet 18. februar 2007 #5 Skrevet 18. februar 2007 Ja, de klør. Jeg tror kanskje det er vannkopper. Hvordan er det med å holde han hjemme? han hadde feber i går, men ikke i dag. Virker som han er i fin form. Burde/skal jeg være hjemme med han i morra?
Drua Skrevet 18. februar 2007 #6 Skrevet 18. februar 2007 (endret) Jeg tipper vilt på: http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321371 Postet samtidig som deg jeg. Du hadde sett det om det var vannkopper, det blir blemmer ganske raskt, ikke bare røde prikker. Endret 18. februar 2007 av Drua
Brunhilde Skrevet 18. februar 2007 #7 Skrevet 18. februar 2007 Jeg trodde MMR-vaksinen dekket røde hunder, så det er vel en heller sjelden sykdom i vår tid? Jeg kom til å tenke på "den fjerde barnesykdommen", der følger det utslett med, og feber. Vannkopper er væskefylte blemmer, det tar du ikke feil av når (og hvis) det dukker opp!
Kipa Skrevet 18. februar 2007 #8 Skrevet 18. februar 2007 Er det vannkopper må du i hvertfall holde han hjemme! Tror jeg hadde ringt legen med engang de åpner i morgen og latt de se på det. Prikker er vanskelig.. Med den fjerde barnesykd kommer utslettet etter noen dager med feber gjør den ikke, er det ikke den som også kalles 3- dagers feberen som avslutter med prikker
Gjest Chrizzy Skrevet 18. februar 2007 #9 Skrevet 18. februar 2007 Jeg tipper vilt på: http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321371 Postet samtidig som deg jeg. Du hadde sett det om det var vannkopper, det blir blemmer ganske raskt, ikke bare røde prikker. ← Ok. Jeg oppdaget prikkene skikkelig i dag, de blir blemmer i løpet av noen timer bare? JEG TOK TEMPERATUREN PÅ HAN NÅ, 37,7 GRADER. ER DET FEBER? (Hadde kommet borti CapsLock her )
Gjest Chrizzy Skrevet 18. februar 2007 #10 Skrevet 18. februar 2007 Han hadde jo bare litt feber i går. Har ikke hatt mye feber eller vært skikkelig syk. derfor tror jeg kanskje at det ikke er "den fjerde barnesykdommen"... Jeg må sikkert ringe legen i morgen i alle fall. Og bli hjemme...
Gjest niomi Skrevet 18. februar 2007 #11 Skrevet 18. februar 2007 Da jeg hadde vannkopper hadde jeg aldri prikker, kom væskefyllte blemmer med en gang. Hva med elveblest, da?
Brunhilde Skrevet 18. februar 2007 #12 Skrevet 18. februar 2007 Har det vært vannkopper i barnehagen hans? De smitter så lenge de er væskefylte. Heldigvis får mange barn vannkopper veldig lett, den gangen vi hadde det tror jeg at jeg telte 8-10 "kopper" - det var alt. Allmentilstanden var god hele veien, så det gikk egentlig veldig greit. Om 37,7 er feber avhenger vel litt av hva slags temperatur gutten har til vanlig, jeg tror ikke det regnes som feber, men er ikke sikker.
Gjest Chrizzy Skrevet 18. februar 2007 #13 Skrevet 18. februar 2007 Nei, jeg vet ikke om det har gått vannkopper. Jeg skal ringe å høre med de i morgen. Det klør mye for han, og det kan se ut som om det kan bli blemmer av det. Flott med dette stedet her.
Drua Skrevet 18. februar 2007 #14 Skrevet 18. februar 2007 Hva med elveblest, da? ← Elveblest er ikke prikkete utslett, mer hovne "vabler", dessuten er det en allergisk reaksjon og ikke en infeksjonssykdom.
Furstina Skrevet 18. februar 2007 #15 Skrevet 18. februar 2007 Det finns många, väldigt många, barnsjukdomar som har röda prickar. Den som bäst kan säga vad det är, är en läkare som undersöker sonen din. Röda hund, vattkoppor, hand-mun-fotsjuka, fjärde barnsjukdomen, sharlakansfeber...
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2007 #16 Skrevet 19. februar 2007 Jeg kom til å tenke på "den fjerde barnesykdommen", der følger det utslett med, og feber. ← Det tenkte jeg og på. Det går endel av den fjerde barnesykdom i barnehagene rundt omkring nå. Men det kan selvfølgelig være lurt å få det sjekket alikevel.
Gjest Chrizzy Skrevet 19. februar 2007 #17 Skrevet 19. februar 2007 Hei og takk for svar igjen. Jeg mistenker at det er den fjerde barnesykdommen, prikkene har ikke blitt til blemmer enda. Har er i fin form. Noen som vet hvor lenge de skal/må være hjemme? Til utslettet er borte kanskje? Takker for svar!
Drua Skrevet 19. februar 2007 #19 Skrevet 19. februar 2007 Hei og takk for svar igjen. Jeg mistenker at det er den fjerde barnesykdommen, prikkene har ikke blitt til blemmer enda. Har er i fin form. Noen som vet hvor lenge de skal/må være hjemme? Til utslettet er borte kanskje? Takker for svar! ← Han fikk utslettet etter at feberen gav seg? Og utslettet er blekrødt og småprikket? Og du har ikke hørt om noen andre barn som har det i barnehagen? Da høres det jo veldig ut som den fjerde barnesykdommen. I følge min pediatribok er det litt usikkert hvor lenge den fjerde barnesykdommen smitter, men det står at den antakeligvis er smittsom fra noen dager før barnet blir sykt til utslettet bryter ut. Hvis han er i god form og er feberfri tror jeg derfor ikke at det er noe problem at han drar i barnehagen selvom han fortsatt har litt utslett. Det er vanlig at barnet er mellom seks mnd og tre år. Den fjerde barnesykdommen skyldes virus, men opptrer i spredte tilfeller, derfor er det ikke rart om ingen andre i barnehagen er syke.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2007 #20 Skrevet 19. februar 2007 Hei og takk for svar igjen. Jeg mistenker at det er den fjerde barnesykdommen, prikkene har ikke blitt til blemmer enda. Har er i fin form. Noen som vet hvor lenge de skal/må være hjemme? Til utslettet er borte kanskje? Takker for svar! ← Er han barnehagebarn? Så lenge allmenntilstanden er god, kan han gå i barnehagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå