Fakse Skrevet 21. februar 2007 #21 Skrevet 21. februar 2007 hi hi, nei, men det reiser flere interessante spørsmål. Er det slik da at jeg har krav på halve hans lønn, hvis han tjener grådig mye? Hva hvis jeg arver mye penger, er de halvparten hans da? Det heter vel at det du har med deg inn i ekteskapet skal du ha med deg ut også...? ← Arv er en sak for seg og holdes utenfor sameie, men ellers betyr ikke sameieat pengene skal deles halvparten hver, men derimot at pengene i sin helhet eies av begge to. Om han tjener mye så er det dere begge som eier og disponerer hans lønn like mye. Det samme med din, uansett om du tjener mye eller lite.
Gjest mata Skrevet 21. februar 2007 #22 Skrevet 21. februar 2007 Han er jo blitt lurt av både dama og advokaten sin. Jeg kan forstå at hun dro sin vei hvis han f.eks. var voldelig, men advokaten burde hatt bedre vett enn å bidra til at han gikk til sak. Det er jo en sak som han tvilsomt kan vinne... (jo, han har sikkert krav på fri rettshjelp hvis han har dårlig økonomi, men advokaten tjener penger likevel på en sak som står svakt...) Hadde jeg vunnet så stor gevinst, ville jeg gitt noe til samboeren selv om forholdet i prinsippet hadde vært over og vi bare holdt sammen fordi ingen av oss hadde økonomi til å forlate "redet"... Han bør være glad han er kvitt hele dama. Dette er ikke jus, men hadde hun hatt litt omtanke og de sammen har slitt økonomisk i mange år, så viser det jo at hun ikke var NOE å satse på...
Titta Skrevet 21. februar 2007 #23 Skrevet 21. februar 2007 Jeg forstår at han ikke har krav på noe, men kan likevel godt forstå at han har problemer med å akseptere det som har skjedd. Hvor mange av oss (vi som er samboere) kan si at vi faktisk har avtalt skriftlig at lottogevinster skal deles likt mellom begge to? Hvertfall ut fra hva han selv sier så har de alltid delt gevinster, han hadde betalt - og damen sa "Vi har vunnet". Alt skulle tilsi at de har avtalt muntlig at gevinster deles. Hvem som fysisk leverte kupongen burde derfor være likegyldig. Sombo og jeg spiller en sjelden gang, og hvem da som leverer kupongen har vi ikke tenkt på. Det har ikke noe å si. Vi vinner sammen. Det er uansett bare en av oss som får navnet sitt på kupongen. Om vi faktisk vant et så stort beløp og sambo stakk av med pengene hadde jeg blitt rasende og gjort det jeg kunne for å få min del av pengene. Så jeg har stor forståelse for mannen jeg. Slik jeg ser det har de hatt en muntlig avtale om at gevinster skal deles og at han ha vil ha sin del av gevinsten skjønner jeg. Men nå er det jo vanskelig å bevise hva slags muntlig avtale de eventuelt har hatt, så jeg skjønner jo at dommen måtte bli som den ble.
Gjest Gjesta Skrevet 21. februar 2007 #24 Skrevet 21. februar 2007 Enig med deg, Titta. Er vel ikke bare pengene han er lei seg for. Men hvis min kjære plutselig stakk av når han hadde fått penger hadde gjort meg veldig såret. Hvorfor hadde han bodd sammen med meg i utgangspunktet. Klart hun har retten på sin side, men moralsk burde hun ha gitt noe til han. I hvert fall hvis de har hatt et godt forhold og han ikke har vært voldelig eller lignende.
Gjest Talula Skrevet 21. februar 2007 #25 Skrevet 21. februar 2007 (endret) Arv er en sak for seg og holdes utenfor sameie, men ellers betyr ikke sameieat pengene skal deles halvparten hver, men derimot at pengene i sin helhet eies av begge to. Om han tjener mye så er det dere begge som eier og disponerer hans lønn like mye. Det samme med din, uansett om du tjener mye eller lite. ← Det er da ikke slik at man juridisk sett eier den andre parts penger fordi man er gift. Det er ikke nødvendig å opprette særeie for å eie sine egne penger og eiendeler under ekteskapet. Hver eier fremdeles sitt, med mindre det eksisterer en form for sameie (f.eks ved at man har tjent/kjøpt noe sammen). Felleseie har med delingen ved skilsmisse å gjøre, det betyr ikke at man eier alt felles. Ektefeller har imidlertid forsørgelsesplikt, men det er noe annet. Finnes meg bekjent ingen særlig regel om hva som skjer med lottogevinster i ekteskap heller. Endret 21. februar 2007 av Talula
Fakse Skrevet 21. februar 2007 #26 Skrevet 21. februar 2007 Det er da ikke slik at man juridisk sett eier den andre parts penger fordi man er gift. Det er ikke nødvendig å opprette særeie for å eie sine egne penger og eiendeler under ekteskapet. Hver eier fremdeles sitt, med mindre det eksisterer en form for sameie (f.eks ved at man har tjent/kjøpt noe sammen). Felleseie har med delingen ved skilsmisse å gjøre, det betyr ikke at man eier alt felles. Ektefeller har imidlertid forsørgelsesplikt, men det er noe annet. Finnes meg bekjent ingen særlig regel om hva som skjer med lottogevinster i ekteskap heller. ← Har surfet litt og ser at du har rett, så jeg var nok litt for snar der. Fant en fin oversikt her.
ATV Skrevet 22. februar 2007 #27 Skrevet 22. februar 2007 lurer litt på hvordan svara ville hvert om det var HAN som vant og stakk jeg? ville dere hvert like sikre i at dette var riktig da? hva om disse hadde felles økonomi, ville det da forsat hvert hennes penger?
Gjest =tentacle= Skrevet 22. februar 2007 #28 Skrevet 22. februar 2007 lurer litt på hvordan svara ville hvert om det var HAN som vant og stakk jeg? ville dere hvert like sikre i at dette var riktig da? hva om disse hadde felles økonomi, ville det da forsat hvert hennes penger? ← De har ikke felles økonomi, og jeg tror, men vet ikke, at gevinsten i så fall ville vært vinnerens hvis de gikk fra hverandre. Ja, jeg ville latt ham dra uten noe rettssak. At jeg hadde syntes han var bedriten hvis det faktisk forelå en muntlig avtale om å dele alle gevinster, er en selvfølge, men jeg tilkjenner meg ikke 5 mill i erstatning for at jeg har vært samboer med en som viste seg å ikke bry seg om meg.
Gjest Talula Skrevet 22. februar 2007 #29 Skrevet 22. februar 2007 lurer litt på hvordan svara ville hvert om det var HAN som vant og stakk jeg? ville dere hvert like sikre i at dette var riktig da? hva om disse hadde felles økonomi, ville det da forsat hvert hennes penger? ← Ja, jeg ville sagt at det var like riktig resultat om det var han som vant. Kan ikke skjønne at det skal være noen forskjell. Vet ikke nøyaktig hva du legger i felles økonomi, men han vil ikke ha krav på lottopremien med mindre de må anses å ha kjøpt kupongen sammen, eller ha en avtale om at eventuelle gevinster skal deles, og akkurat det samme må gjelde hvis det var han som vant.
Rastafan Skrevet 22. februar 2007 #30 Skrevet 22. februar 2007 lurer litt på hvordan svara ville hvert om det var HAN som vant og stakk jeg? ville dere hvert like sikre i at dette var riktig da? hva om disse hadde felles økonomi, ville det da forsat hvert hennes penger? ← Ah! Kvinne! La meg tilbe deg. Kvinnen er det største og lureste rovdyret som hittil er skapt på denne planeten. Snart sitter de på en sædbank som varer i mange år, nok til dere selv kan genspleise DNA med noe rart, slik at dere endelig kan kvitte dere med den siste mann. Mvh Rastafan
RedFox81 Skrevet 30. september 2008 #31 Skrevet 30. september 2008 Året etter og en til sånn sak ->Slipper å dele lottogevinsten med eksen. Men ville DU gitt halvparten av gevinsten til kjæresten?
Zzyzx Skrevet 30. september 2008 #32 Skrevet 30. september 2008 Kjæresten - sannsynligvis. Eksen - ikke pokker. Ikke med mindre det var avtalt at sånt skal deles.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå