Gjest Chrizzy Skrevet 18. februar 2007 #1 Skrevet 18. februar 2007 Hva synes dere, hadde det vært rett og rimelig at han fikk halve premien? Artikkelen
Gjest =tentacle= Skrevet 18. februar 2007 #2 Skrevet 18. februar 2007 Pengene er hennes. De har ingen samboeravtale som gir noen av dem rettigheter i forhold til den andres verdier.
Tresoria Skrevet 18. februar 2007 #3 Skrevet 18. februar 2007 Denne saken bør gi folk et ekstra spark i baken til å skrive samboerkontrakt.
Gjest Bodillen Skrevet 18. februar 2007 #4 Skrevet 18. februar 2007 (endret) Denne saken bør gi folk et ekstra spark i baken til å skrive samboerkontrakt. ← Eller - noen burde gitt henne et ekstra spark i baken sånn at hun hadde flyttet fra fyren hun var så møkka lei før hun ble økonomisk uavhengig... Endret 18. februar 2007 av Bodillen
Badlands Skrevet 19. februar 2007 #5 Skrevet 19. februar 2007 Ganske kjip sak - skjønner forsåvidt mannen. Eg har og spilt lotto, tipping, levert svar til konkurranser etc saman med dei eg har vore saman med, og det er jo berre plass til å skrive EITT namn og kontonummer på blanketten, sjølv om vi var to som delte gevinsten. Hadde nok blitt veldig skuffa dersom exen fann ut at han ikkje ville dele med meg likevel når vi vann, pga at HAN tilfeldigvis hadde levert inn kupongen akkurat den gongen... Så eg synest det var litt frekt gjort av dama (utan at eg veit nokre "formildande omstende" i forhaldet deira som gjorde at ho kanskje hadde rett på pengane for tort og svie ).
Gjest =tentacle= Skrevet 19. februar 2007 #6 Skrevet 19. februar 2007 Ganske kjip sak - skjønner forsåvidt mannen. Eg har og spilt lotto, tipping, levert svar til konkurranser etc saman med dei eg har vore saman med, og det er jo berre plass til å skrive EITT namn og kontonummer på blanketten, sjølv om vi var to som delte gevinsten. Hadde nok blitt veldig skuffa dersom exen fann ut at han ikkje ville dele med meg likevel når vi vann, pga at HAN tilfeldigvis hadde levert inn kupongen akkurat den gongen... Så eg synest det var litt frekt gjort av dama (utan at eg veit nokre "formildande omstende" i forhaldet deira som gjorde at ho kanskje hadde rett på pengane for tort og svie ). ← Selvfølgelig har hun rett på pengene, de er jo hennes! Samboeren får kjøpe og levere sine egne kuponger om han vil vinne, eller så får de ha en avtale om at de skal eie gevinster felles. Hadde det vært et kjærlig forhold hadde hun neppe reist fra ham bare fordi hun fikk mer enn uføretrygden å leve av, og trolig hadde hun gjerne latt pengene komme ham til gode også. Jeg ville aldri vurdert å gå til sak om en partner vant i Lotto og ikke ville dele. Derimot synes jeg at gjerrighet er ekstremt utiltrekkende og jeg ville tvilt på hans følelser for meg om han ville knuge på alle pengene helt alene. Og hadde han ikke dumpet meg ville jeg gått selv.
Elodi Skrevet 19. februar 2007 #7 Skrevet 19. februar 2007 Selvfølgelig har hun rett på pengene, de er jo hennes! Samboeren får kjøpe og levere sine egne kuponger om han vil vinne, eller så får de ha en avtale om at de skal eie gevinster felles. Hadde det vært et kjærlig forhold hadde hun neppe reist fra ham bare fordi hun fikk mer enn uføretrygden å leve av, og trolig hadde hun gjerne latt pengene komme ham til gode også. Jeg ville aldri vurdert å gå til sak om en partner vant i Lotto og ikke ville dele. Derimot synes jeg at gjerrighet er ekstremt utiltrekkende og jeg ville tvilt på hans følelser for meg om han ville knuge på alle pengene helt alene. Og hadde han ikke dumpet meg ville jeg gått selv. ← Jepp, enig
Gjest Talula Skrevet 20. februar 2007 #8 Skrevet 20. februar 2007 Nei, jeg synes ikke det hadde vært rett og rimelig at han fikk halve premien. Det er hennes penger. For samboere er det jo slik at hver eier sitt, og det er ikke snakk om noe deling, med mindre partene har spesielt avtalt dette.
Gjest Miss Guided Skrevet 20. februar 2007 #9 Skrevet 20. februar 2007 (endret) Og hva savner han mest, pengene eller dama? Jeg vet ikke hvordan forholdet deres har vært, om det har vært så ille at da hun vant så gikk det en faen i henne og hun stakk mens hun godtet seg over fjotten som satt igjen uten noe. Eller om hun er en bitch som fant ut at hun ikke ville dele pengene. Uansett, en samboeravtale er en kjekk ting. Jeg har samboeravtale (er ikke gift) hvor det står hvor stor eierandeler på boligen og hvordan utgifter og innbo fordeler seg oss i mellom, men hvor det står at vi har delt økonomi og at øvrige inntekter og utgifter som gjelder oss personlig er vår egen eiendom (særeie). Så hvis min mann (som jeg kaller samboeren min) vinner i lotto så kan ikke jeg kreve noe av han, men bare håpe på at det drypper litt på meg også. Og det samme gjelder hvis jeg vinner. Det gjelder å behandle hverandre bra da i tilfelle lotto'n skulle gå inn en helg. Endret 20. februar 2007 av Miss Guided
Gjest dumogdeilig Skrevet 20. februar 2007 #10 Skrevet 20. februar 2007 Det skal tross alt være forskjell på samboerskap og giftemål, klart han ikke skal ha penger.
Gjest Talula Skrevet 20. februar 2007 #11 Skrevet 20. februar 2007 Det skal tross alt være forskjell på samboerskap og giftemål, klart han ikke skal ha penger. ← Nå er det vel ikke slik at han ville hatt ubetinget krav på pengene om de var gift heller, men det er en annen diskusjon
Malama Skrevet 20. februar 2007 #12 Skrevet 20. februar 2007 Han hadde jo ingen formelle krav på pengene, så å gå til sak var vel litt fånyttes? Vel, jeg og min forlovede spiller lotto. I hans navn. (For man får jo bare sette et navn på det, og han hadde spillekort fra før). Vi har fellesøkonomi (og i praksis kan like godt jeg som ham fysik levere og betale), men vi har ikke akkurat skrevet under på noe papir om at dersom kupongen skulle gå inn, at jeg har krav på noe av gevinsten, så vi får håpe han fortsatt bryr seg om meg da, om det skulle skje... Jeg føler meg ikke akkurat utrygg på det (munlig har vi forsåvidt sånn avtale, men det er hardt å bevise i en rettsal...) men prinsipelt er det jo interessant.
Gjest Chrizzy Skrevet 21. februar 2007 #13 Skrevet 21. februar 2007 Ja, uff, man vet jo ingenting i en slik sak egentlig. Når jeg tenker litt over det så synes jeg nok egentlig at hun burde dele pengene med han, eller i alle fall gi han noe. Det er selvfølgelig under den forutsetningen at det han sier (felles økonomi, leverer for begge) stemmer. Så et bilde av han i en avis, han så ut som en snill og hyggelig fyr, selv om skinnet selvfølgelig kan bedra.
Minien Skrevet 21. februar 2007 #14 Skrevet 21. februar 2007 Han sa på tv i går at det var han som hadde betalt kupongen. Krav på dem har han vel ikke, men det er jo en lei situasjon å komme opp i.
Gjest Gjesta Skrevet 21. februar 2007 #15 Skrevet 21. februar 2007 men betyr det at dersom jeg vinner i lotto er jeg forpliktet til å dele fifty fifty med mannen min så lenge vi ikke har skrevet noen form for særeieavtale?
Minien Skrevet 21. februar 2007 #17 Skrevet 21. februar 2007 men betyr det at dersom jeg vinner i lotto er jeg forpliktet til å dele fifty fifty med mannen min så lenge vi ikke har skrevet noen form for særeieavtale? ← Planlegger du en copy-cat, eller?
Gjest Gjesta Skrevet 21. februar 2007 #18 Skrevet 21. februar 2007 hi hi, nei, men det reiser flere interessante spørsmål. Er det slik da at jeg har krav på halve hans lønn, hvis han tjener grådig mye? Hva hvis jeg arver mye penger, er de halvparten hans da? Det heter vel at det du har med deg inn i ekteskapet skal du ha med deg ut også...?
Leo Skrevet 21. februar 2007 #19 Skrevet 21. februar 2007 Hva hvis jeg arver mye penger, er de halvparten hans da? ← Nei, arv er uansett særeie.
Gjest Gjesta Skrevet 21. februar 2007 #20 Skrevet 21. februar 2007 og siden det er poengtert i loven, må det da eksistere en lovtekst om lottogevinster også...?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå