Gå til innhold

Svensk kylllingfilé

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stemmer det at svensk kyllinfilé er tilsatt saltvann?

Eller er det bare tull?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer vel an på hvilken type du kjøper. De fleste frosne kyllingfiletene man får kjøpt i Norge inneholder også saltvann.

Skrevet

Sverige har jo noen merker av kyllingfileter de også ;)

Styr unna de billigste, så finner du sikkert noen gode. Når det gjelder mat, så får man virkelig det man betaler for... Det er litt morsomt, om enn litt tåpelig, å klage på kjøtt som man betalte slikk og ingenting for.

På et mer generelt basis, så har jeg aldri smakt frosne kyllingfileter som selges i 1-2 kilos poser som har vært spesielt gode. Men sikkert ok hvis du bruker det til gryteretter etc.

Skrevet

For en stund siden lagde jeg estragonmarinerte kyllingfilé av svenke filéer og det ble kjempe godt,men jeg haddde ikke salt i marinaden. Nylig prøvde jeg å lage det samme av Prior kylling og det ble slett ikke like godt, men kom seg noe med salting.

Skrevet

Tror det er spesielt danske kyllingfileter solgt både i Sverige og Danmark som er tilsatt mye saltvann. Jeg falt for fristelsen til å kjøpe en diger pose billige og store (!) fileter for noen år siden, og de var bare ekle. Ble på ingen måte godt. Så moralen er: Se hvor de kommer fra, hvor mange % rent kjøtt og hvor mange % vann/salt de inneholder, og ikke kjøp enormt store fileter. Aller helst; kjøp økologisk.

Skrevet

Er det noen som vet hvorfor de tilsetter saltvann?

Min erfaringe er at svenske og danske kyllingfiléer er saftigere enn de norske, men salt skal jo virke vanndrivende så da burde de jo vært tørrere ikke saftigere?

Gjest Deception
Skrevet

De tilsetter vel saltvann pga. vekta, kan jeg tenke meg. :forvirret: Selv har jeg fått styggen på slike frosne kyllingfileter; de har ekkel konsistens, og når man steker dem, blir pannen full av vann. Jeg kjøper heller ferske kyllingfileter, og fryser eventuelt ned overskuddet.

Skrevet

Som de andre sier: Styr unna de billigste filetene (de er som regel størst også). De har ekkel konsistens synes jeg, selv om smaken er OK. De billige filetene passer fint til gryter og sånt, der de stekes og kokes en god stund.

Skrevet

Svensk frossen "saltvannskylling" er virkelig noe dritt! Det blir heller ikke så billig per kilo når man tar i betraktning at store deler av det man betaler for er frossent vann.

Har funnet bare én ting disse kyllingfiletene virkelig passer bra til, og det er på grillen, marinert i en marinade uten salt.

Skrevet
Sverige har jo noen merker av kyllingfileter de også ;)

Styr unna de billigste, så finner du sikkert noen gode. Når det gjelder mat, så får man virkelig det man betaler for... Det er litt morsomt, om enn litt tåpelig, å klage på kjøtt som man betalte slikk og ingenting for.

På et mer generelt basis, så har jeg aldri smakt frosne kyllingfileter som selges i 1-2 kilos poser som har vært spesielt gode. Men sikkert ok hvis du bruker det til gryteretter etc.

Jeg har kjøpt 2 kg poser i Sverige veldig rimelig og de filetene er nydelige.

Uansett hvor lenge jeg steker de blir de IKKE tørre, men supersaftige og smaker kjempegodt:)

Om det er saltvann i dem vet jeg ikke. Ikke kan jeg sjekke heller for alt er spist opp ;) Må reise å kjøpe mer snart.

Skrevet

Å, min kjære kjøpte de billigste kyllingfiletene han fant i Sverige en gang. To 2 kilos poser. De var kjempe ekle... Store og dvaske...

Eneste måten de gikk an å spise på var å dele de opp i små biter og steke de hardt. Men heller ikke da noe særlig...

Skrevet

Jeg har også hatt grufulle opplevelser med svenske-fileter.. Virket som om det var rett og slett oppmalt kylling som var blitt formet som fileter.

De smakte horribelt.

Skrevet

Nå er det altså slik at betaler man for kvalitet så får man det enten kyllingen er svensk, norsk eller dansk.

Skrevet
De tilsetter vel saltvann pga. vekta, kan jeg tenke meg. :forvirret: Selv har jeg fått styggen på slike frosne kyllingfileter; de har ekkel konsistens, og når man steker dem, blir pannen full av vann. Jeg kjøper heller ferske kyllingfileter, og fryser eventuelt ned overskuddet.

:Nikke: Jeg og har fått helt ekle av de filetene. fysjom! Jeg kastet hele posen sist jeg hadde kjøpt. smakte på en og aldri mer. Slimete var de.

Skrevet

Jeg kjøpte en pakke billig kyllingfilet i Sverige en gang. De smakte rett og slett antibiotika.

Kjøp de pakkene som koster litt mer sies det her, og jeg er veldig enig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...