Gjest Lanyah Skrevet 18. februar 2007 #1 Skrevet 18. februar 2007 Jeg har store problemer! Jeg bruker ALTFOR mye penger på mat, òg det er fordi jeg ofte kjøper mye ferdig...! Er dumt at når en handler inn en middag, er det mye igjen. òg jeg vil ikke leve på den samme retten i 1 uke...! Hvordan skal jeg kjøpe inn, alikevel få et variert kosthold som er litt sunn ògså? Noen som kan dette? Hvordan skal jeg sette handle listen min imorgen?... (Jeg tar litt mat her hjemmefra hos min mor ògså denne uken, er så fattig)! Jeg kan handle for ca 500,- denne uken...!
Gjest gjesta Skrevet 18. februar 2007 #2 Skrevet 18. februar 2007 Billige middagsretter er for eksempel fiskegrateng, og andre fiskretter i frysedisken, de kommer gjerne i to porsjoner, så du kan ta det to ganger løpet av en uke. Du kan også kjøpe en pakke kjøttdeig hvor du tar halvparten en dag, og halvparten et par dager senere. Spaghetti, makaroni og ris er billig. Frosne minigulrøtter og andre frosne grønnsaker koster ofte ca en tier, og kan brukes til to middager. Ha knekkebrød hjemme hvis du spiser det, så tar du det noen dager og kan greie deg med å kjøpe et brød i uka.
Malama Skrevet 18. februar 2007 #3 Skrevet 18. februar 2007 Bruk fryseren, det gjorde jeg da jeg var student i alle fall (dvs, bodde alene, og hadde trang økonomi) Laget jeg kjøttsaus, så frøys jeg resten (jeg er småspist og fikk tre posjoner av en pakke kjøttdeig) for jeg ville jo ikke ha samme mat i tre dager. Fiskepinner er rimelig, og du varmer bare så mange som du vil ha. En rimlig pakke karbonader i fryseren, jepp, varmer bare så mange du vil ha. Tenk alternativt om rester. Pannekaker en dag, og kanskje da pannekaker som fylles med ost og kjøttsaus og brettes før de varmes i stekovnen neste dag. 500 kroner på en uke tilsvarer 2000 på en måned. Som to bruker jeg og min kjære rett i overkant av 4000 på en gjennomsnittelig måned på matbutikker (Det inkluderer shampo, vaskepulverog toaletpapir etc i tillegg til mat) og da sparer vi faktsik slett ikke på maten, så det burde ikke være umulig det.
Gjest Lanyah Skrevet 18. februar 2007 #4 Skrevet 18. februar 2007 Billige middagsretter er for eksempel fiskegrateng, og andre fiskretter i frysedisken, de kommer gjerne i to porsjoner, så du kan ta det to ganger løpet av en uke. Du kan også kjøpe en pakke kjøttdeig hvor du tar halvparten en dag, og halvparten et par dager senere. Spaghetti, makaroni og ris er billig. Frosne minigulrøtter og andre frosne grønnsaker koster ofte ca en tier, og kan brukes til to middager. Ha knekkebrød hjemme hvis du spiser det, så tar du det noen dager og kan greie deg med å kjøpe et brød i uka. ← Ja, du sier noe der. Men så må jeg ha noe saus. Spagetti, ris osv. er slik vi har felles der jeg bor, så det slipper jeg å tenke så mye på! Dette skal jeg klare, er matvrak nr. 1 da, men må lære meg at en kan lage mye godt ut av de billige matvarene. Liker ikke knekkebrød, så det kommer jeg ikke til å kjøpe...! Men har problemer med pålegg altså...! Må ha så mye ekstra jeg. Til skinke må jeg ha agurk eller tomat og aller helst potetsalat oppå der igjen. Lever postei må jeg ha agurk og majones. Ògså elsker jeg jo selvfølgelig det dyreste en kan kjøpe som spekeskinke og roastbeef...!
Gjest Lanyah Skrevet 18. februar 2007 #5 Skrevet 18. februar 2007 Bruk fryseren, det gjorde jeg da jeg var student i alle fall (dvs, bodde alene, og hadde trang økonomi) Laget jeg kjøttsaus, så frøys jeg resten (jeg er småspist og fikk tre posjoner av en pakke kjøttdeig) for jeg ville jo ikke ha samme mat i tre dager. Fiskepinner er rimelig, og du varmer bare så mange som du vil ha. En rimlig pakke karbonader i fryseren, jepp, varmer bare så mange du vil ha. Tenk alternativt om rester. Pannekaker en dag, og kanskje da pannekaker som fylles med ost og kjøttsaus og brettes før de varmes i stekovnen neste dag. 500 kroner på en uke tilsvarer 2000 på en måned. Som to bruker jeg og min kjære rett i overkant av 4000 på en gjennomsnittelig måned på matbutikker (Det inkluderer shampo, vaskepulverog toaletpapir etc i tillegg til mat) og da sparer vi faktsik slett ikke på maten, så det burde ikke være umulig det. ← Frys er genialt! MEN, vi er 6 stykker som deler en kjøleskap frys, òg jeg synst de bruker alt for mye plass der, jeg får kanskje plass til to "poser"...., URETTFERDIG! Men jeg orker ikke å ta det opp der...!
Amanlis Skrevet 18. februar 2007 #6 Skrevet 18. februar 2007 I tillegg til tipsene over her kan du følge med i tilbudsaviser fra butikker som har ferskvarer. Mega har jo stadig tilbud på nygrillet kylling til 29,90 eller kyllingklubber/vinger til 39,90 pr kilo. De med ferskvarer har også stadig tilbud på fersk fisk også. da er det bare å hamstre og fryse ned. Grønnsakene synes jeg du skal kose deg med uansett hva de koster, det er viktig å få i seg næringsstoffer og investere litt i helse også.
Gjest bada Skrevet 18. februar 2007 #7 Skrevet 18. februar 2007 Her er noen billige ingredienser: Hermetiske tomater Tunfisk på boks Gulrøtter, løk, poteter, kål, og andre "norske" grønnsaker Svinekoteletter Seifilet Egg (omelett kan være bra middag om du fyller den med noe) Champignon Frosne reker Pastasauser trenger heller ikke være dyre. Tomatsaus av løk, hvitløk og hermetiske tomater, fløtesaus med champignon koster f.eks. ikke all verden. Og så går det jo an å spise pasta uten saus, men med grønnsaker, tunfisk, reker o.l.
Gjest Lanyah Skrevet 18. februar 2007 #8 Skrevet 18. februar 2007 Takk for svar alle sammen! Skal se hva jeg klarer å få til!
Solskinn Skrevet 18. februar 2007 #9 Skrevet 18. februar 2007 500 på en uke er ikke et problem, jeg og mannen klarer oss fint på dette sammen. REMA er tingen igrunn. Har magre pølser 400 gram til 10 kr, fiskegrateng til 10 kr, helgrillet kylling til 30 kr, kjøttdeig i frysedisk til 18 kr, sei/torkseblokk til ca 20 kr., skinkeboks til 25 kr Ingen problem å klare seg på 500 kr. Grønsaker som poteter, gulerøtter, tomater, løk, paprika, brokkoli etc er ikke så dyrt, og med en boks fløte og boksa tomat og en pakke fullkornspasta(som du kanskje ikke får på rema) så har du en sunn, billig og variert kost som er god. Da kan du lage pasta, salater, ovnsretter, gryteretter etc. Havregryn er billig og sunt, kornblandinger og yoghurt er veldig godt og sunt(husk de uten sukker som 4korn) og pålegg som skinke etc, og en pakke skivet ost er heller ikke dyrt. Sammen med knekkebrød og litt grønnsaker så har du dekket frokost og lunch. Juice er billig, og bananer og kivi er heller ikke så dyrt, så får man i seg litt vitaminer også. Altså alt dette får du fint til under 500 kr.
webgirl Skrevet 18. februar 2007 #10 Skrevet 18. februar 2007 Coop Prix har tilbud på fiskpinner denne uka! Findus koster som regel en 50-lapp, men nå får du en stor pakke for 25 kroner! Sunt og billig... (uten at jeg sjelden tar helt av når det gjelder fisk...)
Gjest gjesta Skrevet 18. februar 2007 #11 Skrevet 18. februar 2007 Har kanskje ikke så veldig mye med saken å gjøre, men er fiskepinner egentlig så sunt? Det er mye panering (transfett og annet fett), og relativt lite fisk... Seifilet er et bedre alternativ så lenge man har plass i fryser. Kan lage både stekt sei (seibiff med løk og potet er billig og godt), spe på fiskesuppe og ulike bakte former for fisk. Ellers mye gode supper man kan lage fra bånn av, eller spe på poser med ekstra grønnsaker og fisk/kjøtt/kylling.. Tunfisk på boks synes jeg er godt i salat, og veldig billig. Av basisvarer som egg, mel, melk, pasta, poteter, gulrøtter, broccoli, purre/løk kan man lage utrolig mye godt, både billige og dyre varianter.
Gjest Deception Skrevet 18. februar 2007 #12 Skrevet 18. februar 2007 Tørkede linser og bønner er billig, næringsrikt og godt til det aller meste. Ellers er tunfisk billig og sunt, og egg, hvis du kjøper store pakninger. Coop-butikkene har billige 18-pakninger med egg, hvis du er storforbruker. Det finnes også kjøttpålegg som kokt skinke og hamburgerrygg i butikkenes egne merker, og disse er ikke så veldig dyre. Makrell i tomat er også sunt og godt, og brød med makrell kan erstatte et middagsmåltid hvis du supplerer med litt melk og en grønnsak/frukt til. Havregrøt er sunt og godt, og en pakke havregryn, samt en pakke rosiner rekker til mange frokoster.
Gjest piaf Skrevet 18. februar 2007 #13 Skrevet 18. februar 2007 Er dumt at når en handler inn en middag, er det mye igjen. òg jeg vil ikke leve på den samme retten i 1 uke...! Hvordan skal jeg kjøpe inn, alikevel få et variert kosthold som er litt sunn ògså? Noen som kan dette?← Jeg har skrevet et innlegg om denne i problemstillingen i en tidligere tråd: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=246305
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå