Gå til innhold

Siameser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid vært fasinert av siameseren, utseende og lynnet, men jeg kjenner ikke rasen, alt jeg "vet" har jeg lest.

Nå har jeg mulighet til å få en siameserkattunge i hus, og spør derfor om noen her kjenner rasen. Er det noe man bør ta spesielt hensyn til? Jeg har en katt og en hund fra før, er det noe som tilsier at jeg bør takke nei til enda en katt?

Håper noen kan komme med innspill som kan gjøre avgjørelsen litt lettere å ta.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg ikke siameser selv, men de jeg kjenner til har vært relativt krevende katter. De krever endel oppmerksomhet, kan være dominante og blir visst veldig knyttet til eieren sin. siden de krever endel oppmerksomhet tror jeg det kan være en fordel med andre katter (og dyr i huset). Forøvrig trives de godt som utekatter! :)

Skrevet

He he. De kan være litt mer enn bare litt krevende. ...Liker du f.eks. å spise frokost uten at pus hopper opp i fanget ditt? Liker du at pus er så leken at den velger seg ut den mest allergiske av de du kjenner og prøver å skremme han?

Siamesere er viltre og morsomme, men de krever veldig mye oppmerksomhet. Det er heller ikke sikkert at det hjelper at du har en katt og en hund fra før. Pus vil likevel kreve masse rart av deg, det er som å få en virvelvind i huset.

:)

Skrevet

Hvor skal du ha katt fra?

Skrevet

Jeg er oppvokst med en lliten kastrat og kan ikke annet enn å anbefale siameser på det varmeste. De blir hva du gjør dem til, og sååå krevende er de da ikke. Men de minner kanskje mer om en hund i væremåte enn en gjennomsnitts katt.

De er jo avlet frem for å være selskapskatter, og derfor er de utpreget sosiale. De knytter seg veldig til familien sin, og det er jo positivt. Men de kan sture veldig dersom de blir satt bort på kennel i ferien etc.

Jeg fikk katteallergi i oppveksten, men nå undersøker jeg muligheten av å anskaffe en Sibirkatt. Føler likevel at fallhøyden er veldig stor. Det er ingenting som slår en siameser - den er så mye mer enn bare en katt. :hjerte:

Tror aldri i verden du kommer til å angre hvis du slår til. ;)

Skrevet
Hvor skal du ha katt fra?

Det er privat, renraset, men ikke registrert oppdrett så vidt jeg vet.

Jeg er oppvokst med en lliten kastrat og kan ikke annet enn å anbefale siameser på det varmeste. De blir hva du gjør dem til, og sååå krevende er de da ikke. Men de minner kanskje mer om en hund i væremåte enn en gjennomsnitts katt.

De er jo avlet frem for å være selskapskatter, og derfor er de utpreget sosiale. De knytter seg veldig til familien sin, og det er jo positivt. Men de kan sture veldig dersom de blir satt bort på kennel i ferien etc.

Jeg fikk katteallergi i oppveksten, men nå undersøker jeg muligheten av å anskaffe en Sibirkatt. Føler likevel at fallhøyden er veldig stor. Det er ingenting som slår en siameser - den er så mye mer enn bare en katt. :hjerte:

Tror aldri i verden du kommer til å angre hvis du slår til. ;)

Takk, la Flaca, for fin informasjon, jeg tenker enda, og skriver i tråden når avgjørelsen er tatt! :)

Skrevet

He he har hørt at siamesere er veldig sjalu. Så om du har dyr fra før av, så kommer den nok til å mase veldig.

Jeg vil også ha siameser. De er flotte i utseende og så "prater" de mye... har jeg lest. Har kattebok :sjenert:

Skrevet
Jeg vil også ha siameser. De er flotte i utseende og så "prater" de mye... har jeg lest. Har kattebok  :sjenert:

Ja, de har en karakteristisk mørk, hes stemme...høres helt snåle ut. :ler:

Gjest Silmarill
Skrevet

Siamesere er som andre sier meget pratsomme og nesten som en "hund"

:ler: Hør bare her:

Siamesere er av de mest intelligente katterasene. Beskrivelser som positivt temperament, intelligens, lærenem, vokal, krevende, livlig, hengiven, lojal, trofast, leken, ekstrovert... disse kattene er aldri kjedelige! Oppfinnsomheten deres gjør dem til eksperter i å få viljen sin, det er slik at det er vi som bor sammen med siameseren og ikke omvendt. De blir veldig avhengige av eieren sin og krever oppmerksomhet ved å bruke stemmen sin - og dette er heller ingen vanlig stemme, men en høy, grov og skjærende stemme som overgår andre raser. De som har hørt en siameser mjaue vet hva jeg snakker om! :klaske:

Dette utdraget er tatt fra denne linken:

http://home.no.net/siameser/fakta.html

Skrevet

Jeg tror jeg skal vente. Har sinnsykt lyst på den, men ser at jeg ikke har tid til enda et dyr nå... Vil heller ha en når det passer, kanskje når de to dyrene jeg har nå ikker mere.

Takk for tilbakemeldinger!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...