Gå til innhold

Penicilin som smaker drit!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på snart 2 år har hatt feber i 6 dager.....var hos legen fred...hadde ørebetennelse og halsbetennelse. Fikk penicilin-kur....Weifapenin....den smaker som sagt helt forferdelig! Det er en kamp 4 ganger daglig for å få i henne dette...og mye spytter hun ut.

Sist gang hun var syk hadde hun en annen type (husker ikke hva den heter) som hun selv ba om å få og slurpet den i seg og ville ha mer da kuren var ferdig! Må man gi forskjellige typer til forskjellige infeksjoner?? Noen som vet noe om dette? Hvorfor må de gi medisin som smaker så vondt når det finnes andre alternativer?

Forferferdelig å plage et sykt barn med noe som smaker forferdelig.....jeg har smakt det selv!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Må man gi forskjellige typer til forskjellige infeksjoner??

Enkelt sagt: Ja.

Men, neste gang datteren din er syk så si ifra til legen at Weifapenin var vanskelig å gi henne på grunn av smaken. Det finnes som regel flere alternativer. Hvis hun ikke er i bedre form i morgen, og det er sannsynlig at det skyldes at hun ikke har fått i seg nok penicillin, så ring til legen og forklar problemet.

Prøv å blande det ut ytterligere i melk, juice, saft, is, yoghurt etc.

Skrevet

Det kan blandes altså? Var nettopp inne på felleskatalogen for å sjekke dette, men fant ingenting. :forvirret:

Skrevet

Weifapenin finnes både som mikstur (appelsinsmak) og dråper (skogsbærsmak).

Regner med du har fått miksturen. Dråpene er samme medisin, men mere konsentrert (og annen smakstilsetning) og kan derfor være lettere å få ned, siden det er mindre volum som skal ned. (feks 1 ml istedet for 5 ml)

Evt gi banan eller appelsinjuice rett etter medisinen er tatt, det maskerer smak godt.

Ring legekontoret på mandag og hør om du kan få dråper istedet?

Skrevet

Takker for svar. :)

Prøvde å blande ut....men hun kjente at det ikke var vanlig appelsinjuice.

Så måtte tvinge det i henne igjen......og jeg ble selvsagt kalt "dunning" etterpå :forvirret: Ikke så lett å forklare heller til et så lite barn.

Skal høre om jeg kan få dråpene heller i morgen og se hvordan det går.

Skrevet

Jeg har en teori om at produsentene tror man blir fortere frisk hvis medisinen smaker helt forj****g. Jeg kjøpte en hostesaft tidligere i vinter som var så ille i smaken at jeg fikk tårer i øynene, og tvang meg selv til å la være å hoste for å slippe smaken av medisinen...

Skrevet

När sonen var 2 år och behövde penicillin fick vi dessvärre bruka "våld" för att få ner det - trots att det skulle smaka "gott". Det är dock inte alla tvååringar som är vana vid söt jordgubbssmak...

vi höll fast honom och sprutade medicinen med en medicinspruta ner i svalget. Spottade han ut, fyllde vi på sprutan med mer, snart förstod han att han var tvungen att ta den. Hemskt men det var enda sättet att få i den. Det gick bättre efter några dagar.

Host/astma medicinen smakade visst bättre, den drack han i det närmaste direkt från sprutan.

Skrevet

Det er rett og slett penicillinen som smaker så vondt. Produsentene prøver å kamuflere penicillinsmaken med forskjellige smaker, men den "skinner" igjennom.

(Om man får smakt på en penicillintablett før man svelger den så kjenner man den grusomme smaken). Det går an å blande den i saft e.l., men det beste er jo å få den ned som den er. Man skal helst ta penicillin utenom måltider, men en løsning kan være å gi barnet enten noe kaldt å drikke eller litt is rett før man gir penicillinen. Når man er kald i munnen blir man samtidig litt bedøvd så man kjenner ikke smaken så godt. (Men ikke bland miksturen i noe barnet ditt liker veldig godt for da kan det hende h*n ikke vil spise/drikke det igjen). Husk å gi litt vann å drikke rett etterpå også for å skylle munnen litt. Lykke til! Har opplevd dette selv og vet at det kan være en kamp!

Skrevet

Det som er så irriterende er at den kuren hun fikk forrige gang smakte faktisk godt og søtt (smakte den selv)...og den ville hun ha mer av!

Da vi var i Tyrkia for 3 år siden fikk min mellomste (som da var 4 år) halsbetennelse og kuren han da fikk smakte også godt...merkelig at de ikke kan få alle kurene til å smake godt :forvirret:

Skrevet

Penicillin smaker ikke godt uansett - men flytende var absolutt det verste å få i ungene. Det enkleste var tabletter som ble knust og servert i en skje med syltetøy. Forøvrig et råd jeg fikk av en lege.

Skrevet

Det kan hende den andre antibiotikakuren du fikk var noe annet enn penicillin. Andre typer antibiotika har ikke den smaken som penicillin gir.

Skrevet
Det kan hende den andre antibiotikakuren du fikk var noe annet enn penicillin. Andre typer antibiotika har ikke den smaken som penicillin gir.

Det kan hende....det er det jeg ikke vet. Tulla har ørebetennelse og halsbetennelse nå...sist gang fant de ingenting, men hun fikk kur fordi crp'en var så høg....så jeg vet ikke sikkert hvor hun hadde infeksjonen. Sønnen min hadde halsbetennelse i Tyrkia......kanskje det er ørebetennelsen som krever denne typen penicilin??? :forvirret:

Skrevet

Hva med å holde for nesen til barnet? Det har jeg gjort både på meg selv og datteren min med hell.

Skrevet

Min nesten 2-åring fik Weifapenin i jula, og jeg opplevde det samme som dere - helt umulig å få i henne! Egentlig skal den jo ikke gis med mat eller drikke, men den eneste måten vi klarte å få den i henne på var å blande med sjokomelk - verd å prøve kanskje? Håper dere lykkes i å fullføre kuren! Lykke til!

Skrevet

Kan det ha vært Keflex (med jordbærsmak) hun fikk forrige gang? Det har snuppa vår fått flere ganger når hun har hatt ørebetennelse. Hun elsker det! Nå har hun nettopp hatt en halsinfeksjon, og da fikk hun Weifapenin. Først fikk hun disse konsentrerte dråpene som skal smake skogsbær. Uansett hva vi prøvde å blande det i (vi fikk beskjed om at det gjerne kunne blandes ut i noe), fikk vi det ikke i henne. Jeg forstår det godt, for det smakte helt forferdelig sterkt. Neste dag fikk vi byttet dråpene i miksturen med appelsinsmak. Vi blandet den ut med litt eplejuice. Etter å ha truet med at vi måtte sprøyte det inn i munnen hennes hvis hun ikke drakk frivillig, drakk hun faktisk. Og etter noen ganger måtte hun innrømme at det faktisk smakte litt godt. ;)

Skrevet

Det er miksturen med appelsinsmak vi har....prøvde å blande den ut i appelsinjuice...men det gikk ikke gitt :forvirret:

Skrevet
Det er miksturen med appelsinsmak vi har....prøvde å blande den ut i appelsinjuice...men det gikk ikke gitt :forvirret:

Vi prøvde ALT, men det fungerte altså med sjokomelk, den kamuflerte faktisk medisinsmaken ganske godt. Anbefaler å prøve det :Nikke:

Skrevet

Ehhh....ikke for å være vanskelig altså, men mi lille tulle drikker ikke melk....har prøvd det meste for å få i henne melk...og siste utvei var å prøve o'boy....men neida den gikk nesten i femte vegg slik som melka..... :forvirret:

Men hun drikker Biola...kanskje det kan være noe....men er jo litt redd for at hun da ikke vil ha biola heller :klø:

Skrevet
Men hun drikker Biola...kanskje det kan være noe....men er jo litt redd for at hun da ikke vil ha biola heller :klø:

Egentlig så er det veldig fint at hun drikker Biola, særlig når hun tar penicillin.

Penicillinen tar jo ofte mer en de "slemme" bakteriene så da er det bra å få inn noen nye freshe bakterier. Men, som jeg sa over her, vær forsiktig med å blande penicillinen i noe hun liker godt (og som hun trenger/er sunt) for da kan du risikere at hun ikke vil ha det siden.

Skrevet

Vi dro på legevakta på helga og fikk dråper i steden for miktur, da gikk det mye bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...