Gjest Kitten Skrevet 18. februar 2007 #1 Skrevet 18. februar 2007 Vi skal gifte oss gjennom HEF på en gård til sommeren. Vielesen tar ca 30 min. Deretter skal vi ta bilder en times tid(på stedet) mens gjestene mingler. Så blir det middag; tapas, hvor gjestene forsyner seg selv. Har tenkt til å ha lite taler under middagen, men regner med å ha to "avbrekk" (hvor folk blir sittende?) til det. Pluss at vi må legge inn do/ røykepause. Hva er passe tid for middagen? klokka fem? Skal ha kakebord og nattemat, fri bar hele kvelden. Noen forslag til kjøreplan for dagen vår? Helt sikkert noe jeg har glemt? Hjelp!
Gjest Revenka Skrevet 18. februar 2007 #2 Skrevet 18. februar 2007 Jeg syns mellom 16 og 18 er et fint tidspunkt for middag Vi har tenkt til å ha middag klokken 16 men det er fordi vi har vielse klokken 13 og fordi jeg regner med at middagen vil trekke ut litt. Har booket storband til å spille etter middagen, og det er litt kjedelig om det blir så sent. Lokalene stenger klokken 01.00 så det er greit med en tidlig middag. Men middag klokken 17 høres jo veldig fint ut. Da kan du jo ha vielsen i 15 tiden så har du litt tid til å mingle litt med gjestene før dere drar for å ta bilder. Det er nok mange som vil ta bilder av brudeparet rett etter vielsen
Gjest Gjesta Skrevet 19. februar 2007 #3 Skrevet 19. februar 2007 Vi tenker oss middag klokka 17 (kanskje litt før også hvis vi er heldige) og har vielsen klokken 14. Da har vi god tid til fortografering, utenfom kirken+++
Malama Skrevet 19. februar 2007 #4 Skrevet 19. februar 2007 Hmm, nå stusser jeg. Vi har vielse klokken 15 (altså en time etter dere) og jeg håper vi kan sikte på middag klokken 17, da har vi fotograferingen FØR vielsen, ellers er det ikke sjangs (anbefales jo å beregne to timer til det) så med mindre dere har "alt på ett sted" tror jeg ikke du skal sikte på å klar middag noe FØR 17 når du har vielse klokken 14 (og skal ha "god tid til fotografering og utenfor kirken") Litt annerledes for Kitten, som HAR alt på en plass. Når du skal satse på middagen avhenger jo litt av når du kan ha vielsen, har du full valgfrieht kan du jo "regne bakfra". Når vil du at dansen skal begynne? (f.eks har vi leid spillefolk som spiller i inntil 4 timer (dvs, inkludert pausene deres da) og om det må være stille klokken to bør disse begynne senest ti) Før dansen skal du ha kake? Før kaken skal du ha mingling/gavetitting/fordøying av middagen (og evt familieforografering/privatfotografering) Og før dette skal du ha 3-4 timer med middag. Vi legger opp til middag klokken 17 i min foreløbige plan (som egentlig er litt senere enn jeg ønsker, for vi klarer neppe å få igang dansen til klokken ti da, men vi rekker det ikke tidligere pga vielse klokken 15, som var eneste ledige tidspunkt den aktuelle datoen)
Gjest Gjesta Skrevet 19. februar 2007 #5 Skrevet 19. februar 2007 Regner med ca en time til fortografering jeg da. Tar en nærmere samtale med fotografen om det når dagen nærmer seg, men regner med at det holder. Er i hvert fall det min vennine brukte, og hun sa det var god tid... Vi har ikke alt på et sted, men ikke langt unna. Ca 5 min med bil fra kirke til lokale. Bildene blir tatt på veien dit, og kanskje ved lokalet siden det er veldig fint rundt der også. Nå har jeg ikke snakket med de som skal spille enda. Men har ikke tenkt til å ha kake før dansen. Synes det er greit å la maten sekke litt før kakene... Hvis vi begynner 17 regner jeg med å være ferdig ved bordet til halv 9... Håper egentlig før, men tror det kommer til å skje litt. Regner da med at dansen kan begynne 9, så kan kakene komme i ti halv ellve tida.
Malama Skrevet 19. februar 2007 #6 Skrevet 19. februar 2007 Ta en prat med fotografen da ja. Alle jeg har snakket med/lest hva de skriver sier at man bør regne to timer for å ha god tid, og fotografen vår ba oss sette av to timer. (og resten av innlegget mitt var ment til Kitten, som lurte på når hun skulle ha middagen, og man endrer selvsagt på rekkefølgen på ting som man vil, men det kan være greit å begynne med slutten når man ikke vet helt når man skal begynne)
Gjest Kitten Skrevet 19. februar 2007 #7 Skrevet 19. februar 2007 (endret) Takker for hjelp! Høres dette forholdsvis greit ut? Vielse 14.30-15.10 Gratulasjoner/litt foto 15.10- 15.40 Fotografering 15.40- 16.50 (skal gjøres av kjente ikke fotograf) Middag 17.00- 19.30 (prøve å gjøre den kortest mulig...) Mingling- pause imellom Dans 20.00 (for å løsne opp litt og få beveget seg litt) Kaker 20.30 Nattemat 23.30? Avslutte 02.00 Vi skal ikke ha live- band, musikk blir fra cd- spiller. Endret 19. februar 2007 av Kitten
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 19. februar 2007 #8 Skrevet 19. februar 2007 Middag 17.00- 19.30 (prøve å gjøre den kortest mulig...) ← Synes det hørtes litt lite ut jeg...? Greit at man skal prøve å få det fort unna, men det skal serveres, man skal kunne spise i ro og mak og det blir som regel en del taler. Vi ble anbefalt av lokalene og sette av 4 1/2 til 5 timer...
Malama Skrevet 19. februar 2007 #9 Skrevet 19. februar 2007 Litt avhengig av hvor mange gjester man har og hva slags mat og hvor mange serveringer, og hvoprdan servering, men de fleste underberegner tid til middag har jeg hørt/lest, og kommer derfor på etterskudd med resten. Regn i alle fall 3-4 timer. (Jeg håååååper vi klarer å få det unna "så fort som mulig" og kankje klarer oss på 3,5, men skal høre med lokalet hva de tenker, med tanke på hvor mange gjester vi skal ha og sånn, og menyen (men den er ikke satt enda)
Gjest Kitten Skrevet 19. februar 2007 #10 Skrevet 19. februar 2007 Jeg skjønner godt hva dere mener, men vi skal ikke ha hverken servering, 3- retters, eller masse taler/ sanger. Planen er å ha tapas som gjestene forsyner seg med selv. Drikke blir sjenket da. Vi kommer til å ønske oss få og korte taler, så jeg håper de fleste tar hensyn til det... Vi ønsker oss en mer uformell bryllupsfest; og det gir vi klar beskjed om til gjestene. Med selvbetjent tapas, ingen sanger, få og korte taler, med litt pause fra forsyningen/ toalettbesøk/ røykepause 2ganger til talene, er det altfor lite med 2 1/2 t da? Det aller verste jeg vet selv er å sitte stille i timesvis og plukke på maten på tallerken mens jeg hører på laaange taler Derfor er vi også ute etter litt råd til hvordan vi kan få til dette best mulig. Men tusen takk for alle svar!
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 19. februar 2007 #11 Skrevet 19. februar 2007 Tja, det kan jo gå, men må tenke på at folk kommer til å prate mye, da det sikkert kommer gamle slektninger som ikke ser hverandre så mye og sånn. Da kan det gjerne ta litt tid å få i seg nok mat. Og det kan fort ta lengere tid å forsyne seg selve enn når maten blir servert. Bare et lite tips
Hedda-78 Skrevet 20. februar 2007 #12 Skrevet 20. februar 2007 Vi skal også ha vielse gjennom HEF på en gård! Vi skal ha fotografering før vielsen, da, og vielsen starter kl 1500. Regner med den varer ca 30 minutt, så vi er nok ute av lokalet 1545. Så blir det 1 time mingling og champagnedrikking/familifotografering. Hadde tenkt å gå tilbords 1645. Hvor lenge middagen kommer til å vare, aner jeg ikke. Skal ha fire retter, noen taler men ingen sanger. Så kanskje til kl 20? Deretter litt mer mingling og gavetitting osv. Men så lurer jeg litt. Er det vanlig å sette frem kakene før en starter dansen, eller er det vanlig å starte dansen og så sette fram kakene etter en stund? Vi skal ha et lite bryllup, så det blir nok ikke noe party-party ut i de små timer, men vi skal spille plater og en av gjestene skal spille noen låter, bl.a en vals på gitar. Han har tilbudt seg å spille noen låter gratis, men ikke hele kvelden. Så gjestene skal få svinge seg, men gulvet er ikke egnet til å danse på (skiferstein) og det er ikke så mange som er veldig glade i å danse. Har tenkt å ikke ha noe svært dansegulv, som vil stå og se tomt ut mesteparten av kvelden. Når folk har fått svingt seg litt, setter vi på plater igjen.
Gjest Kitten Skrevet 25. februar 2007 #13 Skrevet 25. februar 2007 Takker for svar Men så lurer jeg litt. Er det vanlig å sette frem kakene før en starter dansen, eller er det vanlig å starte dansen og så sette fram kakene etter en stund? Dette lurer jeg også på! Nå skal vi ha rundt 70 gjester og prøve å gjøre det litt uformelt. Lurer på om vi skal danse litt før kakene slik at folk får spredd seg litt og "løsnet opp" litt, før de setter seg fritt med kake? Vi bør kanskje ikke vente for lenge i og med at vi ikke har dessert under middagen? Hvor lenge er det vanlig å vente med dans etter middagen?
Malama Skrevet 25. februar 2007 #14 Skrevet 25. februar 2007 Jeg funderte mye på dette for en stund tilbake, og fant da ut at jeg endte i alle fall opp med å planlegge kakene før dansen, men det er muligens fordi jeg skal ha et sunnmørsbryllup, der KAKENE ikke er snakk om et lite kakestykke av bryllupskaka, som alle kan ta mer eller mindre innimellom en dans når det måtte passe dem, men et kakebord med sikkert 30 ulike kaker. Med rundt 100 gjester (eller en nærmere etterteling har vist seg at det kanskje er snakk om bare ca 85 når vi trekker fra dem vi ikke tror kommer) og et sånt kakebord er det et litt stort "greie", ikke noe som "tas litt innimellom" på en måte... Jeg tror i alle fall at det vil bli et såpass "avbrudd" i festen når alle disse skal stille seg i kø rundt kakebordet en gang eller to hver, at jeg tror vi skal prøve å få unna dette før musikerene begynner (eller så må vi be dem begynne tidligere, og ta en LANG pause. De har egentig pauser på 15 minutter om gangen, men på 15 minutter har jo bare VI fått kake, ikke resten..) Det tar litt tid med kakene våre...
Frey Skrevet 25. februar 2007 #15 Skrevet 25. februar 2007 Ta en prat med fotografen da ja. Alle jeg har snakket med/lest hva de skriver sier at man bør regne to timer for å ha god tid, og fotografen vår ba oss sette av to timer. Fotografen vår regner en time. Vi har vieslen fra kl 15, fotografering 16.30-17.30, middagen serveres 18.00 (toretters), kakebord fra kl 21 - sånn ca
Malama Skrevet 25. februar 2007 #16 Skrevet 25. februar 2007 Dere har kakene som "dessert" da, ettersom de serveres rett etter middagen, og det er to-retters, skjønner jeg. Ja, noen fotografer regner nok en time, men mange ber deg sette av to timer, så jeg ville ikke satset på å sette av bare en time uten å ha snakket med fotografen. Vi har vært i kontakt med en fotograf som hadde en time til oss, (men oppga på sin hjemmeside at man burde sette av to, han hadde altså en time til oss mellom to oppdrag) og vi valgte å finne en annen. Den vi valgte ber oss sette av to timer, selv om han kanskje ikke bruker mer enn 1-1,5, rett og slett i tilfelle (særlig i tilfelle det regner, så vi må finne alternativ location) Varierer vel om man skal ta det ute eller inne også. Og faren for regn. Alt i alt, snakke med fotografen er ikke dumt. Funker nok fint slik du skal ha det også, gitt dine forutsetninger. Man må rett og slett bare finne ut hva som kan funke for en selv, for det er mange ulike forutsetninger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå