Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier leilighet, og leia er ikke inkludert strøm. Har TromsKraft som jeg innbiller meg at ofte blir kåret til en av de dyreste i landet. Det jeg lurer på er om man bare kan bytte strømleverandør sånn helt uten videre, og hvordan.

Kan jeg bytte strømleverandør uten at husvertene gjør det (de bor selv i leiligheten over)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å bytte strømleverandør er ikke vanskelig i det hele tatt. For å sjekke om du har en dyr eller billig leverandør går du inn på Konkurransetilsynet's sider for å sjekke. Eneste dumme er at de har skikkelig problemer for tiden så de siden har vært nede noen dager. Da kan du også gå til Forbruker.no og sjekke der. Begge sider er meget bra og du får en god oversikt. Eneste dumme er at jeg ikke har funnet historiske data for strømpriser på Forbuker.no slik at du kan se hva som har vært stabilt lavt over tid.

Hvis du kikker på Forbruker.no vil du se at Troms Kraft Marked er langt fra den billigste.

Hvis du skal kunne bytte må du ha egen måler og eget abonnement. Det høres det jo ut som du har ettersom du får regning fra Troms kraft. Ville være merkelig om husverten skulle nekte deg å bytte strømleverandør. Hvis han er misfornøyd med ditt valg av leverandør kan han jo bare bytte tilbake til den han vil ha når du flytter.

Hvis du skal bytte går du bare inn på f eks SEA eller Gudbrandsdal Energi's (som er de to billigste i Tromsø) hjemmesider og der finner du skjema for å bytte leverandør.

Når du sjekker priser vær obs på at du i Troms slipper moms og elavgift på strømmen din. Det må vi i syd-Norge betale.

Gjest Blondie65
Skrevet

Så lenge du har egen måler er det du som bestemmer hvem som skal være strømleverandøren din. Det er - som nevnt over - gjort på null-komma-svisj.

Skrevet

Har egen måler ja og får regning selv. Tror ikke husvertene er negative til det, de er veldig greie. Men måtte nå bare høre om det ville påvirke dem på noen måte, men det gjør det jo tydeligvis ikke da.

Men takk for råd, skal sette meg litt inn i de prisene i morgen. Gjelder bare å få ut fingern! :)

Skrevet (endret)

Det ka være lurt å skjekke om det selskapet du allerede bruker har andre typer kraftavtaler.

De fleste selskaper tilbyr forskjellige kraftavtaler som kan variere ganske mye i pris. Og det er en del enklere å ha både nett og forbruk på samme faktura.

Anbefaler deg også å være litt forsiktig med nye, små selskaper. Det har vært mye tull med mange av de. Noen forlanger forskudds betaling, og du kan risikere å tape mye penger hvis de går konkurs.

Endret av Fibi
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis du er LO-medlem har NorgesEnergi den beste avtalen - en Topp5 garanti. Dvs at den prisen de gir alltid skal ligge blant de 5 billigste.

De er seriøse også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...