Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva vil det si når noen blir dømt til "3 ukers betinget fengsel?"

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er slik at dersom man da blir tatt for et lovbrudd innen en viss tid, blir den straffen gjort om til ubetinget fengsel.

Skrevet
Jeg tror det er slik at dersom man da blir tatt for et lovbrudd innen en viss tid, blir den straffen gjort om til ubetinget fengsel.

Hmmm...prøvetid altså? Så man har prøvetid i så og så lang tid, og hvis man bryter loven i prøvetiden så blir de tre ukene gjort om til ubetinget fengsel?

Eller er jeg helt på jordet nå? :sjenert: Kanskje jeg misforstod?

Skrevet
Ja, jeg tror det er slik.

Takk niomi :)

Hvis noen andre her er sikre så si gjerne ifra ;)

Skrevet
Hva vil det si når noen blir dømt til "3 ukers betinget fengsel?"

Det betyr at man slipper å sone.

Skrevet

Men det er jo en forskjell på prøvetid og betinget fangsel? Hvis man begår et nytt lovbrudd mens man er under betinget fengsel må man i fengsel for det tidligere lovbruddet i tillegg til straffen for det nye, men under prøvetid får man "bare" strengere straff for lovbruddet man begår? Eller noe sånt...

Skrevet

Hvis du gjør noe ulovlig innen en viss tid etter betinget fengsel får du fengselstraff, i dette tilfelle tre uker. Får du ubetinget straff må du rett inn.

Skrevet

Ubetinget fengsel betyr at du ikke må sone, men hvis du blir dømt i retten igjen, innenfor to år etter, så må du sone de tre ukene som du fikk ubetinget i tillegg til den nye straffen.

Parkeringsbøter (bøter generelt) teller ikke, men det er noe aktor vil bruke mot deg i retten hvis det uheldigvis kommer en ny rettsak for en annen straffbar sak.

Skrevet
Ubetinget fengsel betyr at du ikke må sone, men hvis du blir dømt i retten igjen, innenfor to år etter, så må du sone de tre ukene som du fikk ubetinget i tillegg til den nye straffen.

Parkeringsbøter (bøter generelt) teller ikke, men det er noe aktor vil bruke mot deg i retten hvis det uheldigvis kommer en ny rettsak for en annen straffbar sak.

Du mener betinget antar jeg...? :sjenert:

Skrevet

Litt mye rare svar, men la oss si du for 1 års betinget fengsel med en prøvetid på 3 år. Så betyr det at du slipper å sone dommen på et års fengsel, men begår du nye lovbrudd i løpet av prøvetiden i dette tilfellet 3 år så må du inn å sone den første dommen, pluss den dommen du for for din nye forbrytelse. Så prøvetiden sier hvor lenge du må holde deg unna nye forbrytelser. I mange tilfeller for man jo og en miks av betinget og ubetinget faktisk

Skrevet
Litt mye rare svar, men la oss si du for 1 års betinget fengsel med en prøvetid på 3 år. Så betyr det at du slipper å sone dommen på et års fengsel, men begår du nye lovbrudd i løpet av prøvetiden i dette tilfellet 3 år så må du inn å sone den første dommen, pluss den dommen du for for din nye forbrytelse. Så prøvetiden sier hvor lenge du må holde deg unna nye forbrytelser. I mange tilfeller for man jo og en miks av betinget og ubetinget faktisk

Takk :) Da har jeg skjønt det ;)

Skrevet

Dette tror jeg nok ikke er riktig. Gebyr (det er ikke bøter det er snakk om) for parkering er ikke noe som føres i strafferegisteret, og kan derfor heller ikke brukes mot deg i retten for å underbygge aktors påstand om at du fortjener straff for et lovbrudd du har begått.

• 8 måneder senere...
Gjest øvertilprøve
Skrevet
Dette tror jeg nok ikke er riktig. Gebyr (det er ikke bøter det er snakk om) for parkering er ikke noe som føres i strafferegisteret, og kan derfor heller ikke brukes mot deg i retten for å underbygge aktors påstand om at du fortjener straff for et lovbrudd du har begått.

du soner i frihet, betyr det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...