Mien Skrevet 17. februar 2007 #1 Skrevet 17. februar 2007 Gullungen er 12 måneder og jeg innser at ammingen er på vei til å avsluttes. Har ikke gitt kumelk tidligere, men skal vel begynne å gi dette nå? Er det h-melk eller lettmelk dere andre gir, og hvor mye for dagen? Har som oftest gitt vann til måltidene.
Gjest |H| Skrevet 17. februar 2007 #2 Skrevet 17. februar 2007 Kan godt begynne med kumelk nå, men jeg ville helst prøvd lett-melk til å begynne med.H-melk kan kanskje være litt hardt til magen. Jenta mi begynte med melk når hun var 1 år, og d gikk kjempefint!
Chiquita Skrevet 17. februar 2007 #3 Skrevet 17. februar 2007 Det er vel lett-melk som er anbefalt ja, dersom det ikke er noe spesielt med barnet som gjør at man tenger fetere melk (lav vekt, osv...)
14062003 Skrevet 17. februar 2007 #4 Skrevet 17. februar 2007 Skal man fete et barn, finnes det typer fett som er mye sunnere enn melkefettet. Barn må ikke ha kumelk, bare fordi man slutter å amme. De kan få kalsium fra andre steder. Ost, yoghurt, grøt osv. Husk at melk hemmer jernopptaket, og derfor bør begrenses til max 5 dl om dagen (inkl alle typer melk).
Gjest Bodillen Skrevet 17. februar 2007 #5 Skrevet 17. februar 2007 (endret) Mine unger har aldri vært store melkedrikkere, annet enn da de fikk morsmelk. Jeg slutter meg ellers til det 14062003 sier over her. Endret 17. februar 2007 av Bodillen
Gjest Mayamor Skrevet 18. februar 2007 #6 Skrevet 18. februar 2007 Jeg ble faktisk anbefalt Tine ekstra lett med tilsatt vitamin D. Dette fordi gutten min var normalvektig og ikke trengte å legge på seg mer enn nødvendig. Ingen her er de store melkedrikkerne, men vi supplerer med å bruke melk i matlaging, ost, youghurt etc.
white feather Skrevet 18. februar 2007 #7 Skrevet 18. februar 2007 Jeg gav gutten min morsmelkerstatning i en periode etter amming, men han sluttet med pupp dahan var 10 mnd. På helsestasjonen sa de at jeg bare kunne begynne med lettmelk med en gang, men av en eller annen grunn ville jeg vente med det til han ble 1 år. Men uansett så gikk overgang fra morsmelkerstatning til kumelk veldig greit i 1 årsalder WF
nallemaja Skrevet 18. februar 2007 #8 Skrevet 18. februar 2007 Jeg begynte med kumelk til mine ved ca 10 måneder, brukte da ekstra lett med D vitamin, for jeg var ikke noe flink å huske å gi tran/d-vitamindråper. Helsesøstera mi var ganske irritert på all denne yoghurt-idealiseringen da yoghurt ikke er særlig sunt siden det er proppfull av tilsatt sukker, (t.o.m med 20% mindre) og man da tidlig venner barna sine til å spise sukkerholdig mat
white feather Skrevet 19. februar 2007 #9 Skrevet 19. februar 2007 Jeg begynte med kumelk til mine ved ca 10 måneder, brukte da ekstra lett med D vitamin, for jeg var ikke noe flink å huske å gi tran/d-vitamindråper. Helsesøstera mi var ganske irritert på all denne yoghurt-idealiseringen da yoghurt ikke er særlig sunt siden det er proppfull av tilsatt sukker, (t.o.m med 20% mindre) og man da tidlig venner barna sine til å spise sukkerholdig mat ← Jeg må bare fortelle noe siden jeg så dette innlegget: Jeg var på et diabetesseminar i forbindelse med utdanningen jeg tar, og der ble vi opplyst om at en youghurt (vanlig) på 125ml inneholder sukker som tilsvarer 12 sukkerbiter!!!!! Den som inneholder 20% mindre sukker inneholder 9 sukkerbiter!!! Da snakker vi om den minste av youghurtene dere!!! Min sønn får ikke lenger yoghurt til frokost altså...
Lillemor Gull Skrevet 19. februar 2007 #10 Skrevet 19. februar 2007 Angående yoghurt: Det finnes yoghurter tilsatt kun 4% sukker (Sans). Ellers er youghurt naturell et fint alternativ. For å gjøre det søtere kan man for eks. tilsette fruktmos (usøtet). Og til white feather: De sukkerbitene stammer nok ikke bare fra det tilsatte raffinerte sukkeret, men også fra melkesukkeret som man også finner i vanlig melk. Sånn sett vil vanlig melk også inneholde en del sukkerbiter. Hvis man ikke er diabetiker syns jeg et slikt fokus på antall sukkerbiter er unødvendig, jeg mener det er viktigere å begrense det tilsatte sukkeret. Man må se på helheten.
Furstina Skrevet 19. februar 2007 #11 Skrevet 19. februar 2007 Jeg begynte med kumelk til mine ved ca 10 måneder, brukte da ekstra lett med D vitamin, for jeg var ikke noe flink å huske å gi tran/d-vitamindråper. Helsesøstera mi var ganske irritert på all denne yoghurt-idealiseringen da yoghurt ikke er særlig sunt siden det er proppfull av tilsatt sukker, (t.o.m med 20% mindre) og man da tidlig venner barna sine til å spise sukkerholdig mat ← Det är jag enig i - men man kan ju servera barnet naturell yoghurt, eller kefir? Kanske med lite mosad frukt i? Då är det bara mjölksockret och fruktsockret som barnet får i sig - tillsammans med både yoghurtens och fruktens bra vitaminer
nallemaja Skrevet 19. februar 2007 #12 Skrevet 19. februar 2007 Det är jag enig i - men man kan ju servera barnet naturell yoghurt, eller kefir? Kanske med lite mosad frukt i? Då är det bara mjölksockret och fruktsockret som barnet får i sig - tillsammans med både yoghurtens och fruktens bra vitaminer ← små tine yoghurt naturell inneholder sukker på lik linje med de andre typene... Men kefir derimot er helt topp!
Lillemor Gull Skrevet 20. februar 2007 #13 Skrevet 20. februar 2007 små tine yoghurt naturell inneholder sukker på lik linje med de andre typene... Men kefir derimot er helt topp! ← Vanlig yoghurt naturell inneholder da ikke tilsatt sukker?
nallemaja Skrevet 20. februar 2007 #14 Skrevet 20. februar 2007 Vanlig yoghurt naturell inneholder da ikke tilsatt sukker? ← jo, iallefall de små begerne. Jeg trodde selv at de var helt natruell og ikke tilsatt sukker men oppdaget at jeg hadde trodd feil da jeg skulle slanke meg og begynte å lese innholdlista på matvarer
Lillemor Gull Skrevet 20. februar 2007 #15 Skrevet 20. februar 2007 jo, iallefall de små begerne. Jeg trodde selv at de var helt natruell og ikke tilsatt sukker men oppdaget at jeg hadde trodd feil da jeg skulle slanke meg og begynte å lese innholdlista på matvarer ← Teit at alt skal sukres for enhver pris. Man da kan man jo bare holde seg unna de små begrene.
Gjest baby-E Skrevet 20. februar 2007 #16 Skrevet 20. februar 2007 Teit at alt skal sukres for enhver pris. Man da kan man jo bare holde seg unna de små begrene. ← det er vel det samme i de store?
Furstina Skrevet 20. februar 2007 #17 Skrevet 20. februar 2007 Nu känner jag mig lurad. "Naturell" ska väl just betyda naturell... att den är naturlig utan tillsatt smak eller sötning. Visst finns det naturell yoghurt i 1 liters förpackningar i Norge också? Sådan brukar jag köpa hem här. Osötad.
salsera Skrevet 20. februar 2007 #18 Skrevet 20. februar 2007 Jeg lurer litt på hvordan jeg rotet meg inn i denne tråden, men... Biola inneholder sukker. Disse tre er ikke tilsatt sukker. 1 2 3 Jeg pleier selv ikke å kjøpe sukret yoghurt. Jeg foretrekker yoghurt naturell, og tilsetter heller frukt og bær selv.
Plym Skrevet 20. februar 2007 #19 Skrevet 20. februar 2007 jo, iallefall de små begerne. Jeg trodde selv at de var helt natruell og ikke tilsatt sukker men oppdaget at jeg hadde trodd feil da jeg skulle slanke meg og begynte å lese innholdlista på matvarer ← Er du sikker på at dette er tilsatt sukker, og ikke sukkerarter i form av melkesukker?
nallemaja Skrevet 21. februar 2007 #20 Skrevet 21. februar 2007 Jeg lurer litt på hvordan jeg rotet meg inn i denne tråden, men... Biola inneholder sukker. Disse tre er ikke tilsatt sukker. 1 2 3 Jeg pleier selv ikke å kjøpe sukret yoghurt. Jeg foretrekker yoghurt naturell, og tilsetter heller frukt og bær selv. ← Beklager, skal slutte å være påståelig. Det har tydeligvis vært utvikling på yoghurtfronten de siste årene Det er nok en 3-4 år siden det var sukker i naturell yoghurten da, siden jeg ikke har kjøpt yoghurt siden den gangen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå