Gå til innhold

En oppskrift som passer til alt

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvis du vil lage mat til 5-6 personer og er lei av alt du har laget før. Denne retten er så enkel og så god at jeg blir betraktet som norgesmester i å lage mat, det stemmer ikke... men.

Da må du kjøpe inn:

1,2 kg lammekoteletter

7 løk (skrell og del i to)

8 tomater, del dem i to.

3 chilipepper (helst røde) (rens og del i to)

1 dose safran (gurkemeie duger hvis du ikke finner safran i butikken)

9 små poteter som du skreller og deler i to.

Olivenolje

Salat:

enda to løk

fersk persilleblad

litt olivenolje virgin

Sett på stekovnen på 200 grader, ha i ca 2-3 dl. olivenolje, og legg i resten av indigriensene. Italiensk vin smaker nydelig sammen med dette og ikke glem helt fersk loff og ekte smør for de som elsker smør. Salaten skal finhakkes, det tar ca. 5 minutter og strøs på hovedretten.

Det er et lite men her, det er at du må be gjestene dine om å ikke søle for det er umulig å få vekk den gule fargen fra klærne sine etterpå.

Det beste av alt er at når du har satt greia i stekeovnen, kan du slappe av med et glass vin i 1,5 time.

Jeg glemte at man kanskje må bruke salt også nå, men det husker vel alle når man står på kjøkkenet (glem hvitløk, jeg har prøvd det - hvitløk hører andre steder men ikke i denne middagen)

Det er en oppskrift jeg har fått fra en venninne. Opprinnelig fra Afrika.

Det skal være så mye olivenolje i retten (derfor loff) at man kan dynke loffen i tallerkenen sin, og salaten (rå finkakket løk med fersk og finhakket persille skal strøs over maten på fatet...

Det er suverent og så enkelt.

Endret av mata
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Digger å bli hatet jeg- det er en sjelden egenskap vel...

Men det er en middag som funker for svarte helvete.

Skrevet (endret)

.

Endret av Miros
Skrevet (endret)

;) Mmm, flaut at jeg glemte det.. var litt stressa i går, det skal i stekeovnen i en panne. sånn panne som følger med i en stekeovn...langpanne?

(jeg er ikke helt våken enda, ble vekket for tidlig...)

Men det smaker så godt og er så enkelt at jeg la ut oppskrifta her... og det er faktisk mer enn bare litt godt, man må bare huske å dyppe loffen i olivenoljen mens man spiser på lik linje som man må huske å hente oljen også fra panna og ha i fatet.

Det er ikke slankemat, men det smaker himmelsk godt. Det er litt slankemat, for man trenger ikke ha ekte smør på loffen til dette.

Endret av mata
Skrevet

Det så veldig godt ut, Mata. Sunt vil jeg også mene det er med både chili og olivenolje. Alt vi spiser kan heller ikke være slankemat, man må bare la være å spise det hver dag.

Tror jeg kommer til å prøve denne ved en passende anledning, ja.

Skrevet

:) Fint, du vil ikke angre og det er så enkelt og lage og smaker så godt at alle vile tro du er en mesterkokk.

... ikke fortell gjestene at det var så enkelt, bare la de kose seg.

Skrevet

Denne skal jeg prøve en dag!

Skrevet

Å hørtes godt ut, kanskje noe å prøve på neste symøte :)

Bruker du ris eller noe ved siden av?

Skrevet

Ja, det hørtes godt ut! Kanskje jeg skal lage det til helgen...

Skrevet

Hørtes kjempe god ut, den skal prøvest neste gang eg skal ha gjester :)

Skrevet

Nei, ikke ris. Det er jo poteter i retten som du har i langpanna sammen med alt det andre... Tilbehør er fersk loff og salaten jeg nevnte (småhakket løk og persillekvast som må småhakkes. Salaten er den "største" jobben, men tar ikke så lang tid)

Jeg sa cirka 1,2 kg lam, men du kan gjerne ha mer (man beregner vel cirka 200 gram kjøtt på hver gjest, i denne retten kan man beregne litt mindre, men ikke for mye...)

Glemte jeg å si at gurkemeie (som du kan ha i tillegg til safran, eller la safran være hvis du ikke får tak i det), ikke lar seg fjerne fra tøyet, så advar gjestene litt...

Rødvin passer godt, en fyldig en som man får hodepine av hvis man drikker for mye (så husk å han annet å by på etter middagen, men man trenger ikke vin, det er bare ekstra godt da...)

;)

Skrevet

Tror dere det kan bli godt med nakkekoteletter i stedet for lammekoteletter i denne retten? Skal ha forening og tror det er noen som ikke liker lam....

Og selges det safran i velutstyrte matbutikker? Er det dyrt?

Skrevet

Og selges det safran i velutstyrte matbutikker? Er det dyrt?

Ja, det får du kjøpt i matbutikker, ihvertfall på Meny. Det står i samme type glass som andre krydder, bare at safranen ligger inni en rød hylse inni krydderglasset.

Jeg er ikke så god til å forklare, men håper du skjønner hva jeg mener.

Prisen ligger på det samme som andre krydder på glass, mener jeg å huske..

Skrevet

Dette hørtes veldig godt ut. Passer sikkert bra når jeg får svigermor på besøk nå :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...