Gå til innhold

rettigheter på jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 15 åring som har vært mye på sykehus siste 3 uker pga komlikasjoner pga et enkelt inngrep. Hun er jo over 12 så jeg kan jo ikke automatisk ta fri og forvente lønn, men har jeg noen rettigheter overhode, eller blir jeg trukket i lønn?

Har ikke lyst til å spørre sjefen før jeg vet noe selv om jeg har krav på noe....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan søke om noe som heter pleiepenger tror jeg. Snakk med de som jobber på den avdelingen barnet ditt er innlagt på. De har nok mye erfaring med dette.

Skrevet

Snakk med de på avdelingen du. Tror enten legene sykemelder deg pga du har barn innlagt på sykehus, eller gir deg en bekrefelse på at du har barn innlagt, som du legger ved søknaden din om pleiepenger.

Skrevet

ok. Takker for svar. Skal sjekke litt på nettet ang pleipenger:-)

Skrevet

Det kan jo også være at du har rett til omsorgspermisjon. Er det ikke det det heter da. Du kan jo evnt snakke med fastlegen din om det.

Skrevet

Hei igjen. Har sjekket på NAV sine sider. Der referere de bare til de som er under 12, eller opp til 18 dersom de er kronisk sykt eller funksjonshemmet.

Ser ut som de over 12 må klare seg selv når de blir syke :-(

Skjønner ikke hvordan hun skulle ha klart å komme seg til sykehus selv, og hun ville jo ha mamman sin der når de skulle undersøke henne både her og der :forvirret:

Det å komme seg til forskjellige avd på sykehuset og få støtte og trøst når ting var ekkelt og vondt. Men sånn er det vel bare da...

Skrevet

Mener en på jobben fikk omsorgsperm da mannen var nyoperert og trengte hjelp hjemme i hverdagen. Er noen år siden, men da må da din datter også ha rett til å ha mamma'n sin der!?

Skrevet

Tror også du kan få omsorgspermisjon....under alvorlig sykdom i nærmeste famile.

Skrevet

En annen mulighet er kanskje om Trygdekontoret (NAV) betaler deg som "ledsager"? Da dekker de tapt arb.inntekt (inntil et visst beløp!). Legen/avd. skriver attestasjon på at du må være ledsager, og arb.giver skriver attestasjon på tapt arb.inntekt.

Undersøk med NAV hva du har rett på.

Skrevet

Det er vel en sosionom tilknyttet den avdelingen og de vet hva du har krav på. Det er helt sikkert noen regler og muligheter der, men det er ikke lett å finne ut av ved å lese rundt selv.

Skrevet

Du kan få omsorgspermisjon, det fikk samboeren min (med lønn) da jeg var innlagt på sykehus i fjor.

Skrevet

:) Takker igjen for svar

Får sjekke med sjefen hva han sier og så få jeg eventuelt ta kontakt med sykehuset eller NAV og høre hva de sier, det merkes jo på lønningen når man blir borte så mange dager....

Flott å kunne få noen tilbakemeldinger her . Vet noen noe mere så skriv det gjerne :)

Skrevet

Nå er det jo forskjell på tenåringer, men en 15-åring burde klare seg greit på sykehuset alene så lenge sykehuset er såpass nærme dere at du kan reise dit rett etter jobb.

Lå selv på sykehus en ukes tid da jeg var 15, og hadde seriøst blitt gæren om mora mi skulle ha hengt rundt der i tillegg. Hun var med på innleggelse og fikk gitt beskjeder i alle retninger, så var hun innom om morgenen før jobb og kom tilbake etter jobb på ettermiddagen, før hun reiste hjem til resten av familien. På morgen og ettermiddag fikk hun all informasjon hun trengte ang. meg og min situasjon, hvilke tester som skulle utføres neste dag, når jeg skulle opereres (operasjonsdagen hadde hun omsorgsperm), etc. Hun hadde omsorgsperm i dagene etter at jeg kom hjem fra sykehuset, fram til jeg kunne dra på skolen igjen.

Skrevet

Har du sjekket forsikringen til barnet? Pappa fikk dekket lønn når sønnen var innlagt på sykehus.

Skrevet

Hei igjen..

Hun har klart seg alene på sykehuset, men pga komplikasjoner etter inngrepet har hun blitt lagt inn 3 ganger og fått narkose 2 ganger. Og fordi legene har vært i tvil om hva de skal gjøre så har hun måttet gjennom en masse undersøkelser og blodprøver, alle gangene, så dette er ikke noe hun kunne ha gjort alene. Ikke godt å svare på alle spørsmål heller, som leger og sykepleiere stiller, når man bare har vondt og har feber og helst vil være frisk etter et sånt enkelt inngrep.

Takker igjen for svar, skal sjekke ut forsikringen og. Har ikke tenkt på det engang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...