Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, som sagt har ett digitalkamera, og skal jo kunne overføre bilder fra kamera til pc`en, og det har tidligere fungert helt fint det. Men så er det skjedd noe på pc`en... Kabelen har stått i hele tiden, men nå ser det ut som den er dradd ut på ett vis, sånn at noe er ødelagt, så nå får jeg ikke til å putte kabelen inn igjen, og overføre disse bildene.

Jeg aner ikke hva som har skjedd heller, om det har vært jeg eller sambo som har vært for hardhent på noe vis.

Nå har jeg bare en tilgang, som jeg kan bruke til å koble denne kabelen på pc`en og den virker som sagt ikke, og jeg blir mer og mer irritert. Mister litt av friheten merker jeg med å ta digitalbilder når jeg må oppsøke en fotobutikk for å overføre fra minnebrukken.

Men, noen som har råd? Eventuelt levere det inn til noen som kan se på det. Noen som kan anbefale noen som ikke er altfor dyre her på Oslos bedre østkant? ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hva slags kabel er det snakk om? Hvis det er en standard USB-kabel, og det er den som er ødelagt, så kommer det til å koste deg under hundrelappen å kjøpe en ny.

Edit: Leif på besøk.

Endret av Druscilla
Skrevet

Ja, det er en standard kabel som fulgte med Olympus kamera. Men det er ikke kabelen det er noe galt med, det er selve inntaket (heter det det?) på pc`en det er skjedd noe. Ser ut som noe er ødelagt der, sånn at kabelen ikke passer lenger, mulig vi har dradde den fort og skjeivt ut på ett vis, jeg aner ikke... Men nå virker det altså ikke.

Skrevet

Jeg har flere utganger som her det "usb merket" på, men det er kun den som passer til den kabelen ja. Er jo mulig jeg kan kjøpe en ny kabel som passer til de andre utgangne jeg og, men som OGSÅ passer til kamera. Denne kabelen jeg har nå, er jo "orginal" kabel som fulgte med kamera.

Skrevet

Hvis det er slik du beskriver - at du har flere USB-kontakter, men kun en kontakt denne kabelen til kamera passer til - er du sikker på det ikke er firewire? Kontaktene kan ligne, men er litt spisset på ene kortsiden. Slike kabler koster også bare "50kr" på Biltema/Clas Ohlsson osv

Gjest Maxagaze
Skrevet

USB og Firewire

De to nede i venstre hjørne er USB, den rett til høyre for disse er firewire. TS: ser du noe som ligner her.. ?

Skrevet

Alternativet er å kjøpe en kortleser (koster ikke allverden, og kan brukes om du bytter kamera eller har besøk av noen andre, ettersom de fleste tar de aller fleste kort på marketdet) som stappes i usb-port. Somregel kjappere overføring enn via den kabelen også, og enkelt. Og dersom du har ødelagt porten, kanskje enklere enn å fikse den...

Skrevet (endret)

Man må jo uansett koble til kortleseren i den samme usb-porten. Så hvis usb-porten er ødelagt hjelper det ikke så veldig med en kortleser. Forutsatt at man snakker om en ekstern kortleser som koster nesten ingenting, og som kobles til via usb.

Endret av Druscilla
Skrevet

Ettersom det ikke var vanlige usb-porter som var ødelagte, men en spseill port som passet til denne fotokabelen (som ikke passer i vanlig usb) så er jo nettopp en slik som stappes i usb, som altså funker, en løsning når det spesielle kabel-hullet ikke funker?

Skrevet
USB og Firewire

De to nede i venstre hjørne er USB, den rett til høyre for disse er firewire. TS: ser du noe som ligner her.. ?

Hmm...ikke sikker jeg.. Hva er firewire? Ikke hørt om....Denne usb porten jeg har som er ødelagt (eller kanskje det er firewire) så er den litt bredere enn de andre...

Gikk forbi en pc butikk i dag, med stor skilt om "vi reparer din pc", vurderer å ta kontakt med de og høre hva muligheter jeg har, og pris.

Takk for hjelpen! :)

Gjest Maxagaze
Skrevet (endret)

Er den kabelen vanligvis plugget i ett PCMCIA kort, f.eks slik ? Du har ikke sagt ett bøss om at det er en stasjonær, eller en bærbar maskin, forresten..

Flere kontakter. Finner du noen av disse på dataen din.. ?

Endret av Maxagaze

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...