Gå til innhold

Den dype søvnen

Anbefalte innlegg

Gjest Søvnløs
Skrevet

Når går man inn i den? Hvor lenge må man sove uavbrutt for å få den? Jeg våkner hver tredje time hver natt. :sur:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør du alltid det? Jeg våkner klokken åtte av og til - selv om det er lørdag og jeg ikke la meg før fire i natt... Søvnmønsteret mitt varierer, noen ganger er jeg så trett at jeg kan sove 14 timer pluss en time på ettermiddagen, mens andre ganger våkner jeg uanstendig tidlig. Har hatt influensa og da sov jeg dag og natt omtrent, men jeg klarte snu døgnrytmen.

Men jeg er likevel fortvilet for at jeg noen ganger våkner grytidlig etter bare få timers søvn og ikke har energi til noe særlig. Det er som å våkne opp i en zombie-tilstand.

Heldigvis bruker jeg å sovne ganske raskt, jeg leser på senga og når bokstavene begynner å bli mer grå enn svarte, faller jeg inn i fasen "drømme mens jeg er våken-tilstand", og da sovner jeg. Men det er irriterende å våkne og bli liggende våken. Da leser jeg mer, eller så står jeg bare opp.

Jeg sovner raskt fordi jeg ikke tør å bekymre meg for å ikke få sove. (Har omprogrammert hodet litt, men å våkne midt på natta eller tidlig på en lørdag kan jeg ikke akkurat omprogrammere)

Med omprogrammering mener jeg at jeg ikke bryr meg om jeg får sove eller ikke, jeg har innstilt "klokka" på at jeg sovner når jeg sovner og at det er ikke noe å tenke på.

En jeg kjenner, har også det samme problemet som du sliter med nå. Hun legger seg i 11 tida, er fysisk aktiv, men våkner etter få timer. Hun er så oppgitt at hun står opp og lager seg urtete, leser litt og legger seg igjen, men da er det ikke sikkert at hun får sove mer. Men når hun må på jobben, og klokka ringer, har hun nesten sovnet...

Hun tar en innsovningstablett en sjelden gang, men hun er redd for å bli avhengig. Jeg trenger ikke sovepiller, og det hjelper meg ikke når jeg ikke har problemer med å få sove om kvelden. Problemet er av og til at jeg våkner for tidlig.

Jeg besøkte henne for ikke lenge siden og vi snakket om problemet. Havre er kjent for å være beroligende så vi lagde havregrøt. Jeg sovna som en stein, og sov i 11 timer, mens hun ikke stolte på havre-medisinen og tok en sovepille (hun måtte opp tidlig dagen etter, det måtte jeg også, men ikke så tidlig)

Jeg har ikke noen råd egentlig, men å ta seg ett glass vin er dødfødt for å få sove. Du sovner, men våkner igjen.

Det var det som skjedde nå i dag. Jeg drakk portvin sammen med en venninne og våknet med et smell etter fire timers søvn.

Men det er lørdag, så jeg skal sove etterpå.

Noe av det verste med søvnløshet er at man går i ring. Jeg får ikke sove, og jeg må stå opp tidlig i morgen (bekymringer)... Da får man ikke sove og blir mer bekymret.

Snu litt på tankegangen og gi blaffen i om du får sove (kanskje lett for meg å si som leser på senga..ikke alle gjør det), men jeg har lest på senga før og ikke fått sove fordi jeg måtte stå opp grytidlig og det bekymret meg.

Jeg bestemte meg for at får jeg ikke sove og er søvnløs og ikke helt i form, så tar jeg stilling til det når vekkerklokka ringer. Da står jeg likevel opp og føler jeg at jeg ikke har noe på jobben å gjøre i dag, så ringer jeg og sier at jeg ikke kommer.

(man skal gi en grunn. Grunn nok å si at man ikke kommer fordi man er syk, men at det er mest sannsynlig at man er tilbake igjen i morn.)

Blir søvnproblemene mer varige, så få en sykemelding. Legen vil gjerne prakke på deg sovetabletter, men en sykemelding og å slippe å stå opp tidlig kan være nok.

Skrevet

Den skal komme etter ca 90 min med søvn, og så tilbakevendende med kortere intervaller i løpet av natten. Har du sovet 3 timer har du hatt en til to perioder med dyp søvn, men om du våkner hver tredje time vil du kanskje ikke få den samme innkortende tiden som kommer ut over natten og måtte starte fra "starten" av hver gang og derfor miste noe av den dype søvnen antar jeg.

Nå har jeg bare lest dette så vidt og tenker rent logisk sett ut i fra det lille jeg har lest om søvnfasene. Jeg ville snakket med lege og hørt om det gikk ann å komme i kontakt med en søvn klinikk, om dette er et kronisk problem.

Gjest Gjest_Mathea_*
Skrevet

Du har kommet inn i en rytme som ikke er bra for kroppen. Prøv å endre denne sovnforstyrrelsen :overrasket: . Når du har for vane å våkne midt på natten så kan du prøve Valerina Natt, noe som hjelper meg. Dette er ikke et vanedannende naturpreparat.

:) Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...