Gå til innhold

Boksing & kampsport (real)


*Gwen*

Anbefalte innlegg

Hei.

Noen av dere her inne som driver med enten boksing, eller noen slags type kampsport ala Krav Maga (d.v.s. ikke karate, taekwando [litt usikker på stavingen der] eller lignende)?

Har drevet så vidt med litt selvforsvar, men ønsker å videreutvikle dette, og finne en type sport som passer meg.

Har du lyst til å fortelle litt om typen kampsport/boksing du driver med, og hvorfor du driver med akkurat dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei

har ikke været igang med boxning men krav maga og tae kwon do, og det har hele familien søn samboer og jeg :D

krav maga er jo isralesk militær træning går jo ud på at tilintet gøre fjenden så hurtig som muligt, den som bliver undervist i for almining er en milder form, så får politiet en lidt kraftiger en og militæret lære at dræbe, må indrømme at man føler sig ganske tryg når man kan krav maga lille mig må 50 kg kan ligge en grand voksen mand i bakken på godt over 100 kg også når man bliver grebet bagfra det får en til at føle sig tryg hvorsom helst...

tae kwon do er mest for ligevægt som zen budisterne bruger det til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ikke karate?Vel jeg trener karate da,tar sjangsen jeg og sier at jeg er veldig glad i sporten min!Inneholder både selvforsvar og konkurranse,balanse mellom sinn og kropp,meditasjon,indre styrke og kraft,pluss mye mer.Jeg anbefaler sporten på det sterkeste!

Klemz fra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at jenter (og gutter) som trener selvforsvar gjør det fordi at de mangler de kommunikative evner til å løse ting uten å ty til vold.

W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som overhodet ikke er sant!

Det er faktisk bevist at det som er voldelige,er de som slutter først,ang dette.... :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neida, det er like fredelig som sjakk.

Poenget er at du trenger ikke komme med svada, hvorfor ellers skulle man drive å sparke på hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjære venn...Det nytter jo ikke å si noe til deg uansett,det forsvinner jo bare ut av det ene øret og dessuten så er jo du av den oppfattning av at,når du tror du har rett,så har du rett!

Det er nemlig slik at karate innebærer mye filosofi og etikette.Det ligger nemlig alltid noe bak man gjør.Og disse sparkene,er bare for å øving.En karate utøver har ikke lov til å utføre dette utenfor dojo(treningssal),hvis ikke det da er en selvforsvarssituasjon.Uansett,en karateutøver er mindre voldelig,pga han/hun har lært å styre sitt sinne og fordi man får ut evt agerresjon. Nå har jeg aldri vært voldelig,vil aldri bli det heller,men karaten har gitt meg mye og lært meg mye.

Waco,du burde sette deg inn i noe,før du uttaler deg om det :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.

Og da setter vi forhåpentligvis strek for videre diskusjoner som ikke handler om tema.

Hvorvidt jeg, yvonne og ann forup er mer aggressive enn våre medsøstre, kan du lage din egen tråd om Waco.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare mener at det finnes andre metoder å bearbeide sitt eget sinn på enn ved hjelp av "kampteknikker".

Men noen er vel sinte og må bearbeide aggresjon slik(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

waco regle nr 1 når man dyrker kampsport er at man ikke må bruge det til at slås på gaden man skal altid prøve at ungå vold og bakke ud af siturationen hvis det er muligt men hvis nødvendig da ta i burg det man kan

zen budister bruger kampsport som styrke af både krop og sind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Temaet i denne tråden er:

Har du lyst til å fortelle litt om typen kampsport/boksing du driver med, og hvorfor du driver med akkurat dette?  

Men det ser ut som om dere er på rett kjøl igjen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver ikke med kampsport for tiden men jeg har prøvd meg på både judo og karate. Har gult belte i judo.

Har planer om å begynne med judo igjen, må bare finne tid til det..hehe

I judo går det på kast og holdeteknikker og er sånn sett ikke akkurat så voldelig. Var jo litt flaut den første gangen jeg lå der på gulvet og tviholdt på et fremmed menneske.. :hoho: Men man venner seg til alt. Etterhvert gikk jeg inn for det med stor iver.

For meg er kampsport først og fremst KJEMPEGØY, og det er en annen måte å trene på. Det har absolutt ingenting med agresjon eller å skade andre å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har trent judo en god stund og har i det siste kombinert med KickBoxing(mer kanskje overkjørt judoen). Liker begge deler kjempegodt og de to idrettene er så ulike som to kampsporter kan bli.

Det som er utrolig morsomt i Judo er kast...kjempegøy å kaste og bli kastet. Man lærer å lande rett så det gjør ikke vondt. Det jeg elsker med KickBoxing er intensiteten og hurtigheten. Det er forskjellige grener (semikontakt, lettkontakt og fullkontakt, samt Kata). Jeg oppdaget fort at Judo ikke hjalp så mye om noen er stygge og vil angripe deg på en sen kveld...spesielt når de er fler enn en. Så jeg ville begynne på Kung Fu for å lære andre sider av kampsport. De hadde ikke begynnerkurs når jeg ville begynne så jeg havne på KickBoxing og elsker det. Men blir smidig og sterk, det øker selvtilliten veldig og der jeg trener er det enormt godt miljø.

Jeg blir i utrolig godt humør av treningene, spesielt de som virkelig gjør deg utkjørt. Det er masse beskyttelse i KB og veldig få skader. Noe neseblod på trening....men det er sjeldent og veldig ufarlig. Har ei venninne i klassen som ikke kan forstå at noen vil like å slå og sparke hverandre på trening....men det er mye teknikk som skal trenes inn, trene på unnvikelser, trene på å bli truffet osv osv...det er ikke brutal slossing i 1 1/2 time. Det er ekstremt god trening og min kropp har fått finere former på den treningen enn på noen andre treningstyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg trener Kickboxing...en utrolig fin trening som passer meg utmerket. Valgte denne idretten fordi den gir meg kondisjon og smidighet, samtidig som jeg får bedre koordinasjon og kroppsbeherskelse. Og så er det utrolig gøy og det er viktig å ha det gøy når man trener !

Jeg er forøvrig ingen voldelig person...bare for å ha nevnt det. Folk har en tendens til å tro det når man driver denne form for idrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent judo, og trener nå kickboksing. Og som Browneyes sier - kickboksing er en god trening for å styrke magemuskler og lignende.

Vil senere ta meg et kurs med jujitsu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...