Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått til innkjøp av noen klistremerker som skal gjøre det lettere å slå opp i Norges Lover. Jeg tror hun i butikken kalte det for fingermerker. Saken er at jeg hadde sett for meg at det skulle ha samme patent som post-it, med klister kun på en del. Men disse merkene er jo rene klistremerker. Er det meningen at man skal klistre merkene rundt selve siden? Jeg skjønner ikke helt hvordan det skal gjøre det lettere å slå opp. :sjenert: Noen som vet hvordan de skal brukes?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker sånne på jobben. De er fra post-it, har lim på en side, og helt ytterst er de rosafarget, det er på den delen som ikke har lim på noen sider. De kommer i et lite plastetui, og når man drar i den øverste så kommer neste frem, så det er en "mater" på en måte.

Vi bestiller dette fra samme sted som vi bestiller alle kontorvarer. Har du sett i en stor bokhandel, binders etc?

Skrevet

Når jeg hadde rettslære på videregående hadde jeg "klistremerker" til å bruke i lovsamlingen. De hadde tekst på ene halve siden hvor det stod navnet på loven.

Klistremerket skulle brettes i to, og innerste delen av klistremerket (mot midten), der hvor teksten står, skulle klistres dobbelt og være utenfor siden, mens man klistret ytterste delen med en flik på hver sin side av siden.

Ikke sånn kjempebra forklart... :sjenert:

Forsto du hva jeg mente?

Skrevet
Når jeg hadde rettslære på videregående hadde jeg "klistremerker" til å bruke i lovsamlingen. De hadde tekst på ene halve siden hvor det stod navnet på loven.

Klistremerket skulle brettes i to, og innerste delen av klistremerket (mot midten), der hvor teksten står, skulle klistres dobbelt og være utenfor siden, mens man klistret ytterste delen med en flik på hver sin side av siden.

Ikke sånn kjempebra forklart...  :sjenert:

Forsto du hva jeg mente?

Jeg tror jeg skjønner hva du mener ja! Tusen, tusen takk! ;D

Skrevet (endret)

Hei,

anbefaler deg å IKKE benytte de klistremerkene! Har lang erfaring med lovsamlinger og klistermerker ;) Det som er dumt med disse er for det første at det er fort gjort at sidene revner når du blar siden de sitter så godt, dessuten ser alle lovene (altså klistremerkene) like ut, og derfor er det ikke så enkelt å finne riktig lov likevel når du har klistret på en haug av disse.

Det er bedre å bruke sånne post-it lapper som nevnt over i tråden her. Kjøp en pakke med ulike farger, og så skriver du selv lov (forkortelse) og år på lappen. Benytt ulike farger for lover som er relevant på ulike rettsområder. Da blir det mer oversiktlig, pluss at disse lappene kan du ta ut og flytte og gjøre hva du vil med! :)

:)

Endret av Camma
Skrevet
Hei,

anbefaler deg å IKKE benytte de klistremerkene! Har lang erfaring med lovsamlinger og klistermerker  ;) Det som er dumt med disse er for det første at det er fort gjort at sidene revner når du blar siden de sitter så godt, dessuten ser alle lovene (altså klistremerkene) like ut, og derfor er det ikke så enkelt å finne riktig lov likevel når du har klistret på en haug av disse.

Det er bedre å bruke sånne post-it lapper som nevnt over i tråden her. Kjøp en pakke med ulike farger, og så skriver du selv lov (forkortelse) og år på lappen. Benytt ulike farger for lover som er relevant på ulike rettsområder. Da blir det mer oversiktlig, pluss at disse lappene kan du ta ut og flytte og gjøre hva du vil med! :)

:)

Takk for gode råd. Har faktisk tenkt på dette med at sidene kan revne selv. Men da jeg kjøpte de innbildte jeg meg at de funket på samme måte som post-it. Det vet jeg jo nå at de ikke gjør. Det blir nok til at jeg bruker post- it i steden.

Skrevet

Jeg hadde ikke noe problemer med at sidene revnet med de fingermerkene. og dersom man ikke setter alle på samme høyde er det jo ikke noe problem å finne frem.

sett de neste merket et hakk nedenfor det andre o.s.v

Skrevet

Det kommer jo egentlig an på hvor mange lapper som klistres på... Om du har rettslære ellerno slikt på vgs så blir det ikke så mange lapper. Går du derimot jus på universitetet har det lett for å bli en god del lover som kommer i bruk og dermed bør merkes... :)

Skrevet
Det kommer jo egentlig an på hvor mange lapper som klistres på... Om du har rettslære ellerno slikt på vgs så blir det ikke så mange lapper. Går du derimot jus på universitetet har det lett for å bli en god del lover som kommer i bruk og dermed bør merkes... :)

Jeg studerer økonomi, så det er bare snakk om 6-7 lover. Det jeg synes er viktig er at det skal være greit og oversiktelig å slå opp i boka på eksamen. I tillegg er det jo greit at det ser litt pent ut. :sjenert: Jeg får se hva det blir til. Det som er så greit med post-it er at de kan fjernes etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...