Gå til innhold

konflikter på fritida mellom skolebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken rolle bør en lærer/skole ha i forhold til konflikter mellom barn på fritida? Synes dere andre foreldre at skolen skal "blandes inn" i saker som skjer utenfor skoletid? Eller er lærerens oppgave kun å følge opp barna og løse konflikter som oppstår i skoletida?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

J

Endret av Kosemose
Skrevet

Uenig med deg der, kosemose. Alt som skjer på skoleveien bør faktisk være skolens ansvar. Og husk at plaging i fritida ofte skjer pga at unger må gå på samme skole/samme klasse som plageåndene. Jeg ble selv mobbet i 9 lange år. Svært lite av det foregikk på skolen, men det skjedde fordi jeg gikk på den skolen jeg gjorde og i den klassen jeg gjorde.

Skrevet (endret)
Hvilken rolle bør en lærer/skole ha i forhold til konflikter mellom barn på fritida? Synes dere andre foreldre at skolen skal "blandes inn" i saker som skjer utenfor skoletid? Eller er lærerens oppgave kun å følge opp barna og løse konflikter som oppstår i skoletida?

Konflikter på fritiden vil også føre til konflikter/uggen stemning/triste barn i skoletiden, derfor bør skolen i alle fall informeres om slikt (da er det selvsagt snakk om mer alvorligere saker enn krangel om hvem som står i mål..). Det betyr altså IKKE at man ringer læreren dersom Ole og Per ryker sammen så busta fyker på lekeplassen, men det er greit for læreren å vite om hendelsen dagen derpå, i tilfelle det fortsatt ulmer.

I noen tilfeller kan det være naturlig å trekke inn skolen som konfliktløsende part. Det avhenger av situasjonen, og som sagt, ting som skjer på fritiden vil påvirke barna også i skoletiden. Dersom Lise på fritiden fronter en utfrysingsaksjon mot Lotte i samme gate, og slenger ufine kommentarer til henne, uten at dette foregår på skolen, bør skolen likevel være en aktiv aktør på banen.

Endret av Orestes
Skrevet (endret)

D

Endret av Kosemose
Gjest Cosette
Skrevet

Skolen har ansvar for det som skjer på skolens område (ute og inne på fellesområder), samt i undervisningen i klasserommet. Hva som skjer til/fra skolens område er foreldrenes ansvar! Foreldrene kan ta opp med skolens ledelse og klasseforstander dersom noe plager barna fra/til skolen. Det er faktisk grenser for hvor mye man skal overlate til skolen av oppdragelse og det å passe på til/fra! :overrasket:

Skrevet

Si meg, er enkelte av den oppfattelse at ved å trekke inn skolen overlater man også ansvaret til dem? I så fall har man misforstått noe vesentlig. Det er ikke enten/eller.

Skrevet (endret)

[

Endret av Kosemose
Skrevet
Men hva mener du skolen skal gjøre? (med konflikter og hendelser som skjer utenfor skoletiden, i det private)?

Skolen kan jo ikke akkurat gripe inn i konflikter som skjer utenfor skolens område/skolevei, annet enn å jobbe med holdninger etc. Og evt være et bindeledd i fht politi, bv, konfliktråd og lignende instanser. Eller?

Som jeg sa tidligere: skolen kan bidra som en konfliktløsende part. Generell rådgivning og som du sier, et bindeled til andre instanser er også mulige bidragsområder. Selvsagt er det begrenset hva skolen kan, og skal gjøre. Det er snakk om samarbeid mellom skole/hjem.

Gjest Mayamor
Skrevet
Skolen har ansvar for det som skjer på skolens område (ute og inne på fellesområder), samt i undervisningen i klasserommet. Hva som skjer til/fra skolens område er foreldrenes ansvar! Foreldrene kan ta opp med skolens ledelse og klasseforstander dersom noe plager barna fra/til skolen. Det er faktisk grenser for hvor mye man skal overlate til skolen av oppdragelse og det å passe på til/fra!  :overrasket:

Det synes jeg er en ansvarsfraskrivelse. Trist å lese at du mener at barnet ikke har noen rettigheter dersom det blir plaget til/fra skolen. Jeg vet at skolen vår grep fatt i et par tilfeller hvor barn ble plaget på skoleveien, og skolen først svarte som deg. De snudde og grep inn likevell. Jeg kan ikke dokumentere hva som skjedde lovmessig til slutt. Noen som kan?

Skrevet

Skolen har ansvar for det som skjer på skolevegen, slik er det i allefall her.

Vi har hatt episoder med min sønn som har skjedd på skolevegen, erting, dytting og snøballkasting. Da har rektor tatt det opp med oss foreldrene fordi skolen har ansvar for elevene på skolevegen, de er også forsikret gjennom til og fra skolen gjennom kommunen.

Gjest Bodillen
Skrevet

Hvis barna drar konfliktene på fritiden md seg inn i skoletiden (og det er jo ofte det som skjer), så synes jeg det er på sin plass at skolen invoveres. Hvis ikke synes jeg det er en sak mellom barna og foreldrene.

Gjest Mayamor
Skrevet

Men hva om Per blir mobbet på fritiden av Pål og Espen Askeladd. Per gruer seg til å gå på skolen pga å møte Pål og Espen Askeladd. Pål og Espen Askeladd oppfører seg eksemplarisk på skolen og til og fra denne. Til slutt forteller foreldrene til Per om hva som skjer. Skal da skolen ikke gripe inn? :overrasket:

Skrevet (endret)

[

Endret av Kosemose
Skrevet
Hva mener du skolen skal gjøre da? Hvis alt er helt fint på skolen og guttene kun har konflikt på fritiden (noe som høres litt usansynlig ut, men ok)?

Hvis noen nabogutter mobber barnet ditt på fritiden er vel det heller noe for politi, barnevern eller konfliktråd? Hvis ikke de voksne klarer å løse opp i det selv? Jeg kan bare ikke se at skolen har noe myndighet i forhold til ting som ikke har noe som helst med skolen å gjøre.

Hvis Pål og Espen Askeladd oppfører seg helt eksemplarisk på skolen, er greie med alle og flinke og hyggelige - skal da skolen begynne å irretesette dem for ting skolen har blitt fortalt at de gjør på fritiden?

Mulig jeg tar fullstendig feil her, men jeg skjønner ikke helt at dette kan være skolens jobb. Skolene har så utrolig mange oppgaver og problemer om de ikke også skal ordne opp i familiers konflikter på fritiden.

Dersom Per har det dårlig på skolen fordi han møter sine fritids-mobbere der, så har skolen i aller høyeste grad noe med det. Det er ikke nødvendigvis snakk om irettesettelse, men det er annet skolen kan bidra med for å hjelpe Per å få det bedre, samt å forsøke å veilede Pål og Espen vekk fra sin karriere som mobbere. Når slikt foregår på fritiden er det gjerne bare et tidsspørsmål før de også utøver sin gjerning i skoletiden - ergo snakker vi forebygging av større problemer. Å si at "skolen har så mange oppgaver" som et argument for at skolen ikke skal blandes inn blir litt feil, for det å ikke involvere skolen vil fort kunne føre til at skolen får verre ting å hanskes med etterhvert - nettopp fordi de ikke kom inn på banen tidlig nok.

Og atter en gang: Skolen->inn tilsvarer ikke foreldre->ut.

Gjest Mayamor
Skrevet

Synes forebyggende mobbing er skolens ansvar! Holdninger blandt skolens elever formes mer i plenum enn hva enkelte foreldre klarer alene. Dessuten er det ikke alle foreldre som oppdrar sine barn, men regner med at skolen gjør det. Sovepute for en del foreldre, men da er det jo enda viktigere at skolen ikke svikter også. Jeg annser meg som en ressurssterk mamma som følger opp dette med mobbing og toleranse. Jeg er IKKE fornøyd med skolen da ikke alle barn er like heldige og har ressurssterke foreldre i ryggen. :forvirret:

Vikarlærere som ikke vet navnene på elevene. Utslitte lærere som heller fokuserer på at pensum skal holdes for de skoleflinke, men de klarer det ikke da andre beslaglegger for mye tid. De vanskeligstilte blir fanget opp ellers. Hva med de i midten? Informasjon som ikke kommer fram. Problemstillinger som ikke blir fulgt opp. Samtaler mellom de enkeltes hjem hvor løfter blir lovet og like lett brutt. Skal da skolen sitte og si at det er ikke vårt ansvar? :overrasket:

Ps: sier ikke jeg er en flink mor som gjør alt rett! Sier bare at jeg er ressurssterk og følger opp barna på godt og vondt. ;)

Skrevet (endret)

J

Endret av Kosemose
Skrevet (endret)

[q

Endret av Kosemose
Gjest Mayamor
Skrevet

Mange foreldre vil ikke ta kontakt med politi og barnevern da de ser på det som mer alvorlig eller noe farlig/skummelt og vil ikke komme i "slikt selskap". Nå kan folk si hva de vil om at de er der for å hjelpe, men folks holdninger kan ikke endres over natten. Da er skolen en tryggere alliansepartner. Kan ikke bare kritisere skolen, penger må følge med. Dugnadsånden mer tilstede: lag klubb som kan låne lokale på skolen gratis.

Få mer midler inn i skolen til å skape barna våre til bedre mennesker i tillegg til klokere mennesker! :)

Gjest Mayamor
Skrevet
Forebyggende mobbing er helt klart også skolens ansvar. Men på hvilket grunnlag kan du si at barns holdninger formes mer i plenum enn hjemme? Er dette noe du tror eller er det noe du vet?  Det jeg har lært er at barns grunnsosialisering foregår i hjemmemiljøet. Det jeg har sett i praksis er at barns holdninger og terksel for hva som er akseptabel oppførsel og holdninger til andre er mye mer farget av foreldrenes holdninger enn av skolens.

På hvilket grunnlag? Erfaring som mamma! Er venner "tøff i trynet" er det ofte mer tiltalende enn mammas "snu det andre kinnet til"... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...