Gå til innhold

første gang i Paris - har noen tips?

snowkid

Anbefalte innlegg

Drømmer om å ta en tur til Paris i påsken, har aldri vært der før og trenger tips!

Hvor bor vi?

Har sjekket hotellinker på tidligere tråder her, men jeg blir jo ikke noe klokere i og med at jeg ikke vet hva som kan betegnes som sentralt.

Hvilke områder er å foretrekke?

Har ikke råd til den store luksusen men det må være eget bad og det MÅ være reint.

Hva ser vi?

Hvor spiser vi? (er det noen steder vi bare må prøve?)

Andre hete tips?

Hvis det har noen betydning så er "vi" mannen min og meg, vi lurer på å være der i 4 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva som er et "OK" hotell varierer veldig fra person til person, så du bør nok gi noen flere hint.

Du kan finne helt greie hotellrom med eget bad sentralt fra 5-700 kroner, dersom dere ikke gjerne vil ha et litt "flott" hotell.

Dersom det høres greit ut, har "vi" (samme definisjon) hatt en helg på Hotel de Nice, som ligger sentralt - du får lete det opp på nettet, har ikke tid til det akkurat nå. Gangavstand til Notre-Dame, Pompidoue-senteret etc. Ellers så er jo metroen enkel å bruke for å komme seg rundt.

Ta med GODE, INNGÅTTE sko - det blir garantert mye trasking og såre føtter uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får veldig bra og billig to-stjerners hotell i Paris for en billig penge. Selv har vi brukt hotell-kjeden Kyriad, som er 2-stjerners, men LITT dyrere og bedre enn ordinær to-stjerners, som skal inneholde toalett, dusj og TV. Området nedenfor Mont Martre, i nærheten av Place Pigalle er veldig trivelig....mye billige hoteller her.....

Anbefaler en guidet båttur på Seinen, særlig hvis du ikke har vært der før. En annen spesiell ting å gjøre er å besøke graven til Jim Morrison på kirkegården Pere la Chaise, alltid masse kule folk på tur til og fra....Ligger masse andre berømte personer gravlagt her, men gjett hvilken som er mest besøkt! Og, selvfølgelig, Mont Martre m Sacre Cæur og alle kunstnerne er et MUST!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er å bestille på nett. Gå inn på www.parishotels.com

Deretter kan du velge priskategori.

Hvis du velger den billigste, vil jeg anbefale hotel le Bouquet de Montmarte. Det er helt fint, helt reint, selvsagt med bad som du ønsker.

Det ligger nær metro Abbesses, i en fransk, livlig gate, nær gaten der den berømte Amélie fra Montmartre holdt til.

Er midt i smørøyet i gangavstand fra Sacré Coeur (marengslignende kirke) og Place du Tertre (kunstnertorg- koselig å spise ute/ inne der, selv om det er mye turister, kan også bli tegnet- prut hardt!)

Første gang i Paris? Keen på å se Eiffeltårnet ?- Bør vel det, og Notre Dame og Triumfbuen må dere ha med.

Jeg har bodd mange steder i Paris, og skal dere være der bare fire dager, er Morntmartre- området koseligst.

Nødvendig råd: Sett dere godt inn i metrosystemet. Det er veldig enkelt, mye enklere enn i London, og fører dere raskt og effektivt rundt. Et "must".

Kjøp en av de utallige guidebøkene som finnes om Paris med en gang, og les/ kikk i den før dere reiser, så vet dere hva dere vil se når dere kommer fram. Fire dager går lynkjapt. Gyldendals kan anbefales.

Båttur på la Seine er fint, som en nevner ovenfor. Om kvelden i flomlys. Kan kombineres med middag, men tror jeg bare ville ta varianten med turen, da får du se mer.

Ellers er Paris et eventyr i seg selv, du kan bare sitte stille på en fortausrestaurant og suge inn atmosfæren! Det er sannelig nok for et forelsket par i Paris om våren!

Gir gjerne flere råd, så bare spørr!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Området Le Marais er et koselig område ikke langt fra pomidousenteret , som er et samtidskunstmuseum. Du kommer deg hit, enten ved å ta RER A til Chatelet, eller en av metroene til Hotel de Ville. På Chatelet, finner du dessuten et stort kjøpesenter som heter forum des Halles. Finner alle slags klesbutikker og du kommer rett opp til senteret gjennom stasjonen. Riktignok mest "billigbutikker" som H&M, Mango, Zara(veldig mange fine ting), An'ge. ++ sko platebutikk++. I Le Marais finner du masse små koselige gater, og kafeer, små butikker. Dette er et av de finere strøkene i byen. Det er i tilleg også homsestrøket i Paris, legg merke til alle regnbueflaggene som er homsenes flagg!

Ved Montparnasse(det høye tårnet på 60 etasjer) er det mulig for turister å komme helt opp på taket. Der får du garantert sett HELE Paris. Dette er et område hvor du finner flere store kinoer med både franske, men mest V.O filmer som betyr versjon original. Så skal du på kino og ikke kan fransk-styr unna V.F. og gå på V.O. flimene. Her er det mange restauranter, brasserier(selv om det finner du overalt i byen også) og også en handlegate som heter rue de Rennes. I nærheten av Monparnasse finner du St. Germain de Près. Dette er et flott område. Bør sees. Igjen masse kafeer, brasserier, noen butikker.

Ved Notre Dame finner du latinerkvarteret. Her er det en haug med restauranter. Masse greske,osv. Dette er et sted jeg synes er veldig koselig. Så kan dere ta en tur langs seinen og spassere. her har mange leid egne boder der de selger litt forskjellig krimskrams. Gamle bøker, blader, bilder, postkort. Og sikkert en og annen souvenir fra Paris.

Har dere lyst til å gå ut en kveld, pleier alltid jeg og mine venninner å dra til Bastillen. Her er det en hel gate med barer, mange koselige. Vår favoritt heter some Girld Bar, og ligger nesten nederst i gaten. Du finner masse rundt der også, pluss at det var her de stormet fengselet under den franske revolusjonen. Du finner en opera her også, men den mest berømte ligger på Opera, i nærheten av Auber, der jeg anbefaler deg å gå hvis du vil handle designerklær, smykker, vesker, billigere moteklær...alt!, Du har to store senter: Lafayette og Printems som ligger her. Det er her de fleste turister kommer nåe de vil handle.

Bare spør hvis det er noe mer du lurer på. Dette var det jeg kom på i farten.

Jeg elsker nemlig Paris, har vært der veldig mye fordi mamman min bor der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har vært en del i Paris, og støtter de som sier området rundt Mont Martre og Sacre Coeur er veldig sjarmerende...men jeg ville aldri ha valgt hotell i det området. For det første fordi det er et noe belastet område på kveldstid, og for det andre fordi det ikke ligger i gangavstand til så mye annet enn Sacre Coeur....det er iallefall sånn jeg har oppfattet det. Jeg har som regel valgt å bo i Latinerkvarteret. der kan man gå til det meste og man har en hel haug med restauranter og butikker i nærheten. Dessuten er det ikke akkurat noen ulempe at det går direkte RER linje fra flyplassen til St. Michel stasjonen som ligger midt i Latinerkvarteret.

Skal jeg anbefale noen turistattraksjone, må det bli Versailles (ligger litt utenfor Paris så du må ta tog, men veldig enkelt å finne fram, og er virkelig en fantastisk opplevelse!!!), Orsay museet (personlig liker jeg det bedre enn LOuvre) og ellers bare stemningen generelt i byen!!! Er det fint vær, finnes det ikke noe vakrere enn å spasere fra Louvre og den flotte glasspyramiden der og oppover Champs Elysees!!!! Bor dere i latinerkvarteret bør dere følge med og se om dere ser oppslag om konserter i noen av kirkene der. Vi var på en fantastisk gospelkonsert i ei lita kirke der i oktober.

For shopping er området rundt Hallene bra. Enig i en som skrev tidligere her om at Zara har masse flott (har bl.a en butikk øverst på Champs Elysees). Ellers er det et marked langt nord i byen ved Porte de Clignancourt (tror det er linje nr.1, men er ikke sikker). Litt shabby strøk hvor man holder godt på veska si, men et okay marked!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...