Solskinnsbolla Skrevet 16. februar 2007 #1 Skrevet 16. februar 2007 er det sant at det er mye vanskeligere å få barn etter fylte 30? ei jeg kjenner fikk sin første for noen år siden... og nå har de prøvd lenge for å få en til... damen, som er langt over 30 blir gravid, men klarer ikke å holde på fosteret... er dette en "regel" man virkelig burde ta seriøst??
Wayah Skrevet 16. februar 2007 #2 Skrevet 16. februar 2007 Jeg er ingen ekspert, men har hørt at den mest fruktbare alderen er mens en er i 20-åra og at det gradvis blir vanskeligere og vanskeligere. Noen påstår at 35 er den magiske grensa hvor det virkelig blir vanskelig, men jeg kjenner mange som har blitt gravid etter dette... Jeg tror en bør ta den seriøst, i alle fall over 35.
Scorpina Skrevet 17. februar 2007 #3 Skrevet 17. februar 2007 Tjaaaaa, bob-bob vil jeg si. Veldig individuelt, som med alt annet. En venninne av meg er 36 år og de prøvde i laang, lang tid før hun endelig ble gravid med nr 2. (Nr 1 måtte de få litt medisinsk hjelp til) Jeg, som er like gammel, ble gravid på første forsøk, nå som for 9 år siden med vår første. En tredje venninne er i midten av 20-årene og de måtte "jobbe litt" før gutten klorte seg fast. Men, - jo eldre man blir jo dårligere kan eggkvaliteten bli, så også sædkvaliteten. Røyker man mye, drikker mye, tvilsomt kosthold (stort sett, gjør alt "galt") klart det har noe å si på hvor fort man blir gravid. Personlig ment - så ville jeg NEPPE (hvis jeg var uten barn pr d.d) venta til jeg nærma meg 40 år før jeg ble gravid for 1. gang. Men igjen - det er flere variable faktorer som spiller inn og noe som stemmer for èn, er helt feil for en annen kvinne.
Gjest Gjest 1 Skrevet 17. februar 2007 #4 Skrevet 17. februar 2007 Det høres ikke positivt ut for slike som meg! Jeg er noe over 30 og har altfor mange planer som vil oppta all tid de neste 8 årene at det antakelig ikke blir tid til barn før nærmere 40. I følge denne informasjonen ser jo det svært dårlig ut! Hva skal single kvinner gjøre da, en kan jo ikke speide etter menn bare fordi en blir eldre...
Karianne78 Skrevet 17. februar 2007 #5 Skrevet 17. februar 2007 Det høres ikke positivt ut for slike som meg! Jeg er noe over 30 og har altfor mange planer som vil oppta all tid de neste 8 årene at det antakelig ikke blir tid til barn før nærmere 40. I følge denne informasjonen ser jo det svært dårlig ut! Hva skal single kvinner gjøre da, en kan jo ikke speide etter menn bare fordi en blir eldre... ← Nei, det ER jo heller ikke positivt om du ønsker barn. Man må prioritere hva en synes er viktigst her i livet! Vanskligere er det ikke. Skjønner egentlig ikke hva du anser problemet er? Man kan ikke få barn hele livet. Det er en kjentsak... Jeg synes det nesten er lite gjennomtenkt fra deres side, når jeg prater med venninner som "planlegger" sitt første barn etter både det ene og det andre..; "og da vil jeg jo være 37 år, så barn før det er helt uaktuelt". Jeg mener at man ikke kan forvente seg at livet generelt tilpasser seg en såpass, at man får barn da man har "bestemt seg for å få barn".
Gjest Emera Skrevet 17. februar 2007 #6 Skrevet 17. februar 2007 Jeg leste et eller annet sted at allerede ved 42 års alder er annenhver kvinne varig steril.
Gjest baby-E Skrevet 17. februar 2007 #7 Skrevet 17. februar 2007 ikke bare kan det være vanskeligere å få barn, men risikoen for å få et sykt barn er større.
Gjest Gjest 1 Skrevet 17. februar 2007 #8 Skrevet 17. februar 2007 Nei, det ER jo heller ikke positivt om du ønsker barn. Man må prioritere hva en synes er viktigst her i livet! Vanskligere er det ikke. Skjønner egentlig ikke hva du anser problemet er? Man kan ikke få barn hele livet. Det er en kjentsak... ← Visst er det en kjent sak. Det handler om prioriteringer og å være på rett sted til rett tid (barn bør jo ha en far). Poenget med flere av oss som er slik som du sier enkelte av dine venninner er (som sier at de ikke vil ha barn før de blir 37) kan nok være at vi prioriterer klatring i arbeidslivet og er redde for å gå glipp av noe der det skjer: stadig bedre jobber, selskap, dating, "spenning". Som du sier: en kan ikke få begge deler samtidig og det å få barn krever nok at man tar et bevisst valg.
Mirabella76 Skrevet 17. februar 2007 #9 Skrevet 17. februar 2007 Eg har nettopp fylt 30, og synst det er kjempetrist at eg ikkje har fått barn enda. Både fordi det er vanskeligare å bli gravid etterkvart som ein blir eldre, og fordi sjansen er større for å få eit barn som ikkje er friskt. Dessuten ønskjer eg meg 4-6 barn - og det betyr at eg har knapt med tid igjen, om eg skal få oppfylt draumen min...
Gjest Gjest 1 Skrevet 17. februar 2007 #10 Skrevet 17. februar 2007 Eg har nettopp fylt 30, og synst det er kjempetrist at eg ikkje har fått barn enda. Både fordi det er vanskeligare å bli gravid etterkvart som ein blir eldre, og fordi sjansen er større for å få eit barn som ikkje er friskt. Dessuten ønskjer eg meg 4-6 barn - og det betyr at eg har knapt med tid igjen, om eg skal få oppfylt draumen min... ← Jo men hva skal man gjøre da, når samfunnet har endret seg men ikke naturen? Naturen er som den er og går sin gang...samfunnet og kulturen har endret seg og vi lever i Norge der ord som likestilling, karriere og full jobb for begge og tøffelmenn mye blir tatt i bruk. Hva skal man egentlig gjøre da, du går vel ikke rundt i gatene med plakat på ryggen om at du ønsker barn, gjør du vel.
Mirabella76 Skrevet 17. februar 2007 #11 Skrevet 17. februar 2007 (endret) Eg har aldri prioritert karriere og slikt, berre så det er sagt! Problemet er rett og slett at eg enda ikkje har møtt ein mann eg likar, som har sagt at han vil ha barn med meg. Eg har kjæreste, og me vart kjærestar for 4 år sidan. Og det er lite eg kan gjera med det at han enda ikkje føler seg klar for å få barn, sjølv om han snart fyller 34 år. Og eg får ikkje barn saman med ein mann eg ikkje elskar, berre så det er sagt! Eg elskar kun ein mann, og det er kjæresten min - så eg blir nok fint nødt til å venta på at han skal bli klar. Endret 17. februar 2007 av Mirabella76
Gjest Peachbud Skrevet 17. februar 2007 #12 Skrevet 17. februar 2007 "Alle undersøgelser anvendte 12-måneders-grænsen til at definere infertilitet, og alle viste, at i en alder af 35 år var over 1/3 af kvinderne ikke i stand til at blive gravide inden for 1 år", står det her. Det gjelder å planlegge når det passer å få barn fra en er ganske ung av.
Gjest Peachbud Skrevet 17. februar 2007 #13 Skrevet 17. februar 2007 (endret) Eg har aldri prioritert karriere og slikt, berre så det er sagt! Problemet er rett og slett at eg enda ikkje har møtt ein mann eg likar, som har sagt at han vil ha barn med meg. Eg har kjæreste, og me vart kjærestar for 4 år sidan. Og det er lite eg kan gjera med det at han enda ikkje føler seg klar for å få barn, sjølv om han snart fyller 34 år. Og eg får ikkje barn saman med ein mann eg ikkje elskar, berre så det er sagt! Eg elskar kun ein mann, og det er kjæresten min - så eg blir nok fint nødt til å venta på at han skal bli klar. ← Jeg tror nok jeg ville diskutert alder og fertilitet med ham. Det har du kanskje allerede gjort. Valget han tar om å vente kan bety at det ikke blir noen barn i det hele tatt. Endret 17. februar 2007 av Peachbud
Gjest Gjest 1 Skrevet 17. februar 2007 #14 Skrevet 17. februar 2007 Problemet er rett og slett at eg enda ikkje har møtt ein mann eg likar, som har sagt at han vil ha barn med meg. ← Ok det er ille nok det! Du kan jo ikke annonsere med det heller...
Gjest Gjest 1 Skrevet 17. februar 2007 #15 Skrevet 17. februar 2007 Det gjelder å planlegge når det passer å få barn fra en er ganske ung av. ← Ja, men en kan ikke planlegge å treffe en mann som er akkurat slik en mener en mann skal være - og som attpåtil er ledig. De kan ikke bestilles. Hvem som helst kan finne en mann, og det er ingen stor kunst å bli gravid med en eller flere av dem (vi ser jo alle drøssevis av eksempler på mødre som har gjort det kunststykket fra før av). Det som derimot er vanskelig, og som ikke kan planlegges, er å treffe den spesielle (noen er mer selektive enn andre) og det kan ta tid. Noen er så kompromissløse at hvis de ikke finner denne ene mannen så lever de heller alene. Men da får de ta på kjøpet at de ikke får barn også. Slik er det
Gjest Peachbud Skrevet 17. februar 2007 #16 Skrevet 17. februar 2007 Ja, men en kan ikke planlegge å treffe en mann som er akkurat slik en mener en mann skal være - og som attpåtil er ledig. De kan ikke bestilles. Hvem som helst kan finne en mann, og det er ingen stor kunst å bli gravid med en eller flere av dem (vi ser jo alle drøssevis av eksempler på mødre som har gjort det kunststykket fra før av). Det som derimot er vanskelig, og som ikke kan planlegges, er å treffe den spesielle (noen er mer selektive enn andre) og det kan ta tid. Noen er så kompromissløse at hvis de ikke finner denne ene mannen så lever de heller alene. Men da får de ta på kjøpet at de ikke får barn også. Slik er det ← Klart det. Men det finnes dem som har mann, men som likevel utsetter barn i åresvis, og prioriterer karriere og studier. Kvinner med høy utdanning havner i en noe vanskelig situasjon. Når utdanningen er ferdig, bør en gjerne jobbe litt, og raskt er den mest fruktbare perioden av livet over.
Mirabella76 Skrevet 17. februar 2007 #17 Skrevet 17. februar 2007 Klart det. Men det finnes dem som har mann, men som likevel utsetter barn i åresvis, og prioriterer karriere og studier. Kvinner med høy utdanning havner i en noe vanskelig situasjon. Når utdanningen er ferdig, bør en gjerne jobbe litt, og raskt er den mest fruktbare perioden av livet over. ← Eg er iallfall ikkje blant dei kvinnene du snakkar om her! Hadde eg funne ein mann som ville ha barn med meg, og eg hadde ønska han som far til mine barn - så hadde eg vore mamma for maaaange år sidan! Livet er urettferdig.
Gjest Peachbud Skrevet 17. februar 2007 #18 Skrevet 17. februar 2007 Eg er iallfall ikkje blant dei kvinnene du snakkar om her! Hadde eg funne ein mann som ville ha barn med meg, og eg hadde ønska han som far til mine barn - så hadde eg vore mamma for maaaange år sidan! Livet er urettferdig. ← Håpet er ikke ute enda. Håper det ordner seg for deg.
Gjest Gjest 1 Skrevet 17. februar 2007 #19 Skrevet 17. februar 2007 Kanskje det er et tips til kvinner som er i seriøse forhold at de sonderer ut terrenget overfor mannen tidlig og finner ut av om han ønsker barn, slik at kvinnen ikke må vente i 4 år og lengre før han sier nei.
Lula Skrevet 17. februar 2007 #20 Skrevet 17. februar 2007 (endret) Man får jo statistikken mot seg når man blir eldre, så sånn sett er sannsynligheten større for at du vil bruke lengre tid på å bli gravid i 30-årene. Men som det ble nevnt her, så er det jo veldig individuelt også. Jeg har blitt gravid ved andre forsøk begge ganger. Første gang var jeg 33. Denne gangen var jeg 35. Veldig heldig for oss, men vi var forberedt på at det skulle være mye vanskeligere. Jeg tror det kan være lurt å forberede seg mentalt på dette selv om det uansett ikke er lett å takle når problemer først oppstår. Alle kan ikke bare velge å få barn i ung alder når man er mest fertil. Man skal da helst ha en partner som man har et sammenfallende ønske om barn med. Det er ikke bare å få barn med "hverm som helst" fordi at nå er det best for kroppen min. Endret 18. februar 2007 av Lula
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå