Gå til innhold

Den beste fløtegratinerte poteter oppskriften

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det finnes jo mange måter å lage fløtegratinerte poteter på, men hvilken er best??

Selv legger jeg lagvis poteter og cheddarost i en ildfast form, med salt og pepper mellom hvert lag og 2-3 hvitløksfedd. Steker dette under folie i 45 min på 200 grader. Heller deretter på en god slump med fløte, tar av folien og steker det videre i 20 min.

Hvordan er dine favoritt poteter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg koker potetskivene i fløtemelk med litt salt (og ofte med hakket hvitløk) til de er møre. Deretter tilsetter jeg pepper samt mer salt om det trengs, (og muskatnøtt hvis jeg ikke bruker hvitløk). Deretter heller jeg blandingen i en ildfast form og gratinerer. Noen ganger har jeg litt smuldret gorgonzola eller annen blåskimmelost på toppen, og noen ganger revet gruyère eller annen fast hvit ost.

Skrevet

Jeg surrer løk, purre og hvitløk i litt smør og har i skivede poteter, kremfløte, salt, pepper og litt revet muskat. Lar det koke ca 10 minutter og heller alt i en ildfast form. Drysser på revet ost (cheddar er favoritten) og steker ved 200 grader i ca 20 minutter.

Skrevet

lyst til å bidra litt jeg da.. selvom min er ganske så alminnelig, men knaaaaalll god!! mmmmmmm nå fikk jeg lyst på dette ja! *hjem og lage*

skjærer poteter med ostehøvel for tynne fine flak. smører forma med litt smør, legger potet oppi sammen med 3 4 5 hvitløksfedd (ja jeg liker at det smaker hvitløk) og en fløte oppå det hele. lar det steke i ca en times tid til fløten begynner å tykne litt g det ikke blir så rennende og flytende, så legger jeg åp massssse ost og lar det stå fem min til osten har smeltet. herlig!! :)

Gjest Fruktfat
Skrevet

helt ærlig?

en pakke toro (eller var det knorr?) fløtegratinerte poteter med franske urter og en med hvitløk, tilberedes etter oppskrift men med melk og fløte istedet for vann og melk. ost på toppen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...