Gjest baby-E Skrevet 16. februar 2007 #1 Skrevet 16. februar 2007 Hei du! Har du en god oppskrift på fastelavensboller?
Malama Skrevet 16. februar 2007 #3 Skrevet 16. februar 2007 (endret) Hun bruker vannbakkels til dette, ikke hveteboller (sånn som flertallet av oss?) ifølge det hun skrev i en annen tråd, så det kan kanskje bli litt annerledes enn man hadde tenkt seg? Men jeg tviler ikke på at uansett hvilke oppskrifter hun måtte komme med, så vil det nok bli goooooooode resultater Endret 16. februar 2007 av Malama
Gjest baby-E Skrevet 16. februar 2007 #4 Skrevet 16. februar 2007 Hun bruker vannbakkels til dette, ikke hveteboller (sånn som flertallet av oss?) ifølge det hun skrev i en annen tråd, så det kan kanskje bli litt annerledes enn man hadde tenkt seg? ← nei, det var akkurat det jeg er ute etter..
Gjest niomi Skrevet 16. februar 2007 #6 Skrevet 16. februar 2007 Nei, fastelavnsboller er hveteboller, ikke vannbakkels. Har aldri hørt om noen som bruker vannbakkels på fastelavn, jeg...
Gjest baby-E Skrevet 16. februar 2007 #7 Skrevet 16. februar 2007 Nei, fastelavnsboller er hveteboller, ikke vannbakkels. Har aldri hørt om noen som bruker vannbakkels på fastelavn, jeg... ← Trodde det var vannbakels som var fastelavensboller jeg. Slike man får kjøpt hos bakeren.
Arkana Skrevet 16. februar 2007 #8 Skrevet 16. februar 2007 Det er vannbakkels du vil ha oppskrift på? Denne bruker jeg: Vannbakkels 2 ½ dl vann 125 g smør 125 g hvetemel 3-4 egg Kok opp vann og smør. Sikt i hvetemel og rør til en jevn grøt. La koke i 4-5 minutter. Rør godt hele tiden. Avkjøl litt. Rør inn ett og ett egg. Sett røren med skje på bakepapirkledt stekebrett. Stek midt i ovnen ved 180 grader i 25-30 minutter. Stekeovnsdøren må ikke åpnes de første 10-15 minuttene. Avkjøl på rist. Fyll med krem og bær/syltetøy, og dryss litt melis over før servering.
Gjest baby-E Skrevet 16. februar 2007 #9 Skrevet 16. februar 2007 Det er vannbakkels du vil ha oppskrift på? Denne bruker jeg: Vannbakkels 2 ½ dl vann 125 g smør 125 g hvetemel 3-4 egg Kok opp vann og smør. Sikt i hvetemel og rør til en jevn grøt. La koke i 4-5 minutter. Rør godt hele tiden. Avkjøl litt. Rør inn ett og ett egg. Sett røren med skje på bakepapirkledt stekebrett. Stek midt i ovnen ved 180 grader i 25-30 minutter. Stekeovnsdøren må ikke åpnes de første 10-15 minuttene. Avkjøl på rist. Fyll med krem og bær/syltetøy, og dryss litt melis over før servering. ← Takk!
Arkana Skrevet 16. februar 2007 #10 Skrevet 16. februar 2007 Nei, fastelavnsboller er hveteboller, ikke vannbakkels. Har aldri hørt om noen som bruker vannbakkels på fastelavn, jeg... ← Jeg har alltid vært vant til å bruke vannbakkels til fastelavn, ble faktisk litt overrasket da jeg oppdaget at mange (men ikke alle) andre bruke vanlige hveteboller.
Gjest Blondie65 Skrevet 16. februar 2007 #11 Skrevet 16. februar 2007 Dette må være forskjellig fra landsdel til landsdel - har aldri sett vannbakels her på vestlandet, til gjengjeld bugner alle butikker av hveteboller i dag.
Malama Skrevet 16. februar 2007 #12 Skrevet 16. februar 2007 Jeg har heller aldri hørt om at noen bruker vannbakkels, derimot hveteboller ja, og smultboller. Men tradisjoner er vel forskjellige ja.
monja Skrevet 16. februar 2007 #13 Skrevet 16. februar 2007 Jeg er vant med vannbakkels fra jeg var lita, men nå ser jeg at det selges mer og mer hveteboller med krem her og. Jeg holder hus i Trøndelag.
Blueberry Skrevet 17. februar 2007 #14 Skrevet 17. februar 2007 *vant med smultboller* Men det har jeg ikke ork til å lage, så jeg tilfredsstiller mannen min med hvetebollene han ønsker seg...
Gjest Pet Skrevet 17. februar 2007 #15 Skrevet 17. februar 2007 Det er vannbakkels du vil ha oppskrift på? Denne bruker jeg: Vannbakkels 2 ½ dl vann 125 g smør 125 g hvetemel 3-4 egg Kok opp vann og smør. Sikt i hvetemel og rør til en jevn grøt. La koke i 4-5 minutter. Rør godt hele tiden. Avkjøl litt. Rør inn ett og ett egg. Sett røren med skje på bakepapirkledt stekebrett. Stek midt i ovnen ved 180 grader i 25-30 minutter. Stekeovnsdøren må ikke åpnes de første 10-15 minuttene. Avkjøl på rist. Fyll med krem og bær/syltetøy, og dryss litt melis over før servering. ← Hvor mange blir det av denne oppskriften?
Arkana Skrevet 17. februar 2007 #16 Skrevet 17. februar 2007 Hvor mange blir det av denne oppskriften? ← 6-8 stykker, litt avhengig av størrelsen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå