Nuith Skrevet 16. februar 2007 #1 Skrevet 16. februar 2007 Flere enn meg som plutselig blir veldig blakke i februar? I tillegg til de vanlige utgiftene kommer jo ALT av årsavgifter på ting akkurat da... Hvorfor det egentlig? Hvor vanskelig er det EGENTLIG å flytte det til januar, mai, eller for den saks skyld november året før? Normalt har jeg èn regning i måneden, husleie. Denne måneden har jeg 7
Lilith Skrevet 16. februar 2007 #2 Skrevet 16. februar 2007 Herregud, ja. Jeg er så utrolig fattig akkurat nå. Fikk lønn i går, og når jeg trekker fra alle regninger som forfaller denne måneden, så sitter jeg igjen i minus. Kjipt!
Gjest niomi Skrevet 16. februar 2007 #3 Skrevet 16. februar 2007 Syntes januaren var verre, jeg, for da kom bilforsikring oppå alt annet. Men klart - februar innebærer TV-lisens og studielån som man ikke har til vanlig. Men studielånet går ut av kontoen min og til egen "studielåns"konto hver måned, så merker ingen forskjell der...
Gjest Fjellsippa Skrevet 16. februar 2007 #4 Skrevet 16. februar 2007 Jeg merker ingenting til det fordi jeg setter av et fast beløp hver måned på en egen regningskonto. Da er den fylt opp til alle regningene kommer i februar. Så mitt råd er at du regner ut hvor mye du har i faste utgifter på et år. Deler det på 12, og setter av den summen hver måned på en egen konto. Da slipper du få en ubehagelig overraskelse til neste år i februar.
Malama Skrevet 16. februar 2007 #5 Skrevet 16. februar 2007 En del av det kan du kankje forsøke å gjøre noe med. Om du har hvoevdorfall på forsikringer i februar: ta kontakt med forsikringsselskapoet og be om å få dette flyttet til en annen måned da (du kan betale for 3 måneder nå, og deretter ha hvoedforfall for et år om gangen i mai heretter.) de fleste er behjelpelg med slikt. Men noen faste ting, sånn statlige greier, de får vi ikke gjort noe med. Så må man nesten bare finne seg i å legge av penger i januar, eller november åre t før, eller når det er det går for deg, til februar, for ja, det kommer mye i februar. Dog, om du bare har en regning til vanlig er du neppe et "vanlig, voksent, etablert menneske" (personlig har jeg i alle fall 6-7 faste regninger hver måned, sånn i tillegg til de som kommer 1-2-3-4 ganger i året (og de "ikke faste" da selvsagt) som jeg kommer på sånn uten å tenke meg om) Så en endring fra 1 til 7 regninger er jo meget merkbart da. (selv om det ikke er antallet regninger om sier noe om økonomien..) Uansett, det jeg skal frem til er: Noen regninger kan man kanskje få flyttet til andre tider på året. Og de andre: Ja det må man bare ta hensyn til da, og sørge for å ha spart opp penger over året som kan dekke opp underskuddet de månedne regningene samler seg opp. Og ja, februar er kjent for å være en slik måned.
Arwen Skrevet 16. februar 2007 #6 Skrevet 16. februar 2007 Jeg merker ingenting til det fordi jeg setter av et fast beløp hver måned på en egen regningskonto. Da er den fylt opp til alle regningene kommer i februar. Så mitt råd er at du regner ut hvor mye du har i faste utgifter på et år. Deler det på 12, og setter av den summen hver måned på en egen konto. Da slipper du få en ubehagelig overraskelse til neste år i februar. ← Samme gjør vi, og det er utrolig deilig. Er bare lisensen som kommer oppå alt annet, den glemmer jeg av en eller annen grunn å sette av penger til. :klø:
Badlands Skrevet 16. februar 2007 #7 Skrevet 16. februar 2007 Enig i at februar er ein kjip månad økonomisk sett. Og for dei av oss som betalar ned studielån kjem jo det på toppen av alt denne månaden. Alle andre avgifter blir berre blåber samanlikna med det eg betalar for studielånet kvar tredje månad...
Gjest niomi Skrevet 16. februar 2007 #8 Skrevet 16. februar 2007 Enig i at februar er ein kjip månad økonomisk sett. Og for dei av oss som betalar ned studielån kjem jo det på toppen av alt denne månaden. Alle andre avgifter blir berre blåber samanlikna med det eg betalar for studielånet kvar tredje månad... ← Jeg betaler også 6.000 i studielån hver 3. måned, men setter da av 2.000 pr måned til dette, så merkes det ikke så godt. Akkurat som jeg setter av penger til andre kvartalsvise/årvise kostnader, som forsikringer, årsavgift, etc.
aimee Skrevet 16. februar 2007 #9 Skrevet 16. februar 2007 Og når du først har blakka deg ut på regninger i februar, venter veiavgiften på 3500 kroner i mars!
Gjest Deception Skrevet 16. februar 2007 #10 Skrevet 16. februar 2007 Og når du først har blakka deg ut på regninger i februar, venter veiavgiften på 3500 kroner i mars! ← Og det er nettopp derfor det er lurt å dele opp alle faste utgifter i 12, og betale inn et beløp til en regningskonto hver måned. Slik unngår man dyre overraskelser.
Nynaeve Skrevet 16. februar 2007 #11 Skrevet 16. februar 2007 som forholdsvis ny-singel, skulle jeg begynne med å sette av fast sum hver måned fra januar av - hittil er alt brukt opp. Mulig Januar er en dårlig måned å begynne med noe sånt hehe. Men skal nok fortsette med dette.
Lourdes Skrevet 16. februar 2007 #12 Skrevet 16. februar 2007 Jeg har ikke merket noe til det. Setter av 2000 i måneden til studielån. Ellers så har jeg alltid penger nok på kontoen til å ta unna det som kommer. Anbefaler alle å ha en "buffer" på ca 1-2 månedslønner i tillegg til sparing til reiser, pensjon osv. Eneste tiden jeg satt igjen med null dagen før lønning var rett etter leilighetskjøpet. Insisterte på å låne minst mulig, så da tæret det på "bufferen". Ikke noe lurt valg egentlig, men jeg klarte meg likevel.
Sofia Skrevet 16. februar 2007 #13 Skrevet 16. februar 2007 Anbefaler alle å ha en "buffer" på ca 1-2 månedslønner i tillegg til sparing til reiser, pensjon osv. ← Og da kan du kanskje i samme farta som du anbefaler meg dette, fortelle meg hvor jeg skal få de pengene fra?????? Forøvrig så er både februar og mars, grusomme økonomisk!!
Gjest Fruktfat Skrevet 16. februar 2007 #14 Skrevet 16. februar 2007 Flere enn meg som plutselig blir veldig blakke i februar? ← nei. slipper å tenke på om en måned bringer med seg mer utgifter enn en annen; vi setter inn en viss sum hver mnd på felleskonto hvor alle regninger trekkes fra. så om vi har 25 000 eller 2000 i utgifter har ikke noe å si. det er godt.
Lourdes Skrevet 16. februar 2007 #15 Skrevet 16. februar 2007 Og da kan du kanskje i samme farta som du anbefaler meg dette, fortelle meg hvor jeg skal få de pengene fra?????? Forøvrig så er både februar og mars, grusomme økonomisk!! ← Ehm... Bruke mindre enn du har i inntekt.. Noen mennesker MÅ bare bruke opp hver krone hver måned. Jeg sier til meg selv at jeg er blakk lenge før jeg faktisk er det. Har jeg under det jeg mener at jeg bør ha som buffer, passer jeg på å være litt økonomisk.
Gjest Fruktfat Skrevet 16. februar 2007 #16 Skrevet 16. februar 2007 Og da kan du kanskje i samme farta som du anbefaler meg dette, fortelle meg hvor jeg skal få de pengene fra?????? ← man må begynne et sted. å spare opp 2-3 månedslønner er ikke gjort på 1-2-3, men regn over alle regninger du har i løpet av et år, rund alle regninger oppover, den summen du får runder du og oppover. del på tolv og rund også den summen oppover og sett inn på en regningskonto hver mnd. da ligger du ihvertfall litt i pluss. legg også av litt når du får feriepenger og skattepenger. da blir det noen kroner til slutt. og det tar ofte et år før den regningskontoen er i balanse. jeg er faktisk litt forundret over at folk ikke har en regningskonto jeg da, med tanke på februar og mars.
Malama Skrevet 16. februar 2007 #17 Skrevet 16. februar 2007 Fruktfat: Vet du? Jeg klarer MEGET godt å komme meg gjennom januar og februar uten en regningskonto. Jeg har absolutt ikke behov for en regningskonto, selv om jeg ser det kan være fornuftig for mange. Jeg kommer meg gjennom de månedene der utgiftene er større enn inntektene (og gjett om vi GJORDE dem enda høyere i januar da, via kjøp, i tillegg til at januar var litt spesiell da vi (endelig?) fikk telefonregning for all tid som er gått siden vi flytta inn i august...) Helt uten å trenge å ha noen regningskonto. Dette fordi jeg ikke er tom på lønnskontoen, uansett. Ja, jeg har en buffer, men har den på lønnskontoen. Der lønna kommer inn, der jeg har kort, og der jeg betaler regninger fra. Setter ikke av et beløp hver måned til å dekke kostnadne, men har gjennom måned på måned da vi ikke bruker opp hele lønna opparbeida en buffer slik at vi kommer oss gjennom de tyngre månedene også. Uten å egentlig merke det engang. (joda, på saldoen, men ikke slik at det er noe problem eller må legge begrensninger på oss) Jeg er derfor ikke forundret over at ikke alle har regningskonto. Noen av oss opererer nemlig bare ikke på den måten. Men det er jo samme det, så lenge vi HAR en buffer å ta av, slik at regningene kan betales, vi kan leve som normalt likevel. Jeg har slutta å synes det er foruderlig at folk ikke har buffer også jeg. Jeg ville selv ikke trivdes med det. Jeg har vært der, i en trang periode etter endte studier før jeg fikk jobb, men sakte men sikkert har vi opparbeida litt å gå på (og litt til) og så langt jeg kan gjøre noe for det vil jeg ikke sette meg i en situasjon igjen der jeg ikke har såpass stående at jeg kan sove godt om natta, og vite at om vaskemaskina går, så kjøper jeg en ny (selv om det er februar), når studielånet kommerm, så kan det betales, og skulle det bli enda flere begravelser, så trenger jeg ikke stusse på å dra. Uansett: Ja, februar er tung. Så da er det lurt å ha tenkt på det på forhånd, på en eller annen måte. Ellers, så bli man sikkert blakk. (til å være årets korteste måned er det en dyr en...)
Gjest Fruktfat Skrevet 16. februar 2007 #18 Skrevet 16. februar 2007 kjære vene, malama; du tar alt som ikke er sånn som du gjør det som et personlig angrep! det var ikke regnet til DEG, men til de som synes det er vanskelig med alle regningene disse månedene her. har man ikke penger til å betale, bør man planlegge FLOTT for deg at dere betaler uten regningskonto, men som du ser i denne tråden er ikke alle som deg.
Gjest Fruktfat Skrevet 16. februar 2007 #19 Skrevet 16. februar 2007 Noen av oss opererer nemlig bare ikke på den måten. Men det er jo samme det, så lenge vi HAR en buffer å ta av, slik at regningene kan betales, vi kan leve som normalt likevel. ← pottit/potet? poenget er vel at man bør legge av penger så man har til utgiftene som kommer, samme om man kaller det regningskonto eller buffer, og det står på lønnskonto, sparekonto eller egen regningskonto?
Hu i Svingen Skrevet 16. februar 2007 #20 Skrevet 16. februar 2007 Ja, februar er en dyr måned. Med eller uten buffer, sparekonto, lønnskonto eller regningskonto.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå