Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ofte snakket med venniner om hvilke krav vi ofte stiller til menn. Mange har kanskje en "krav-liste", enten nedskrevet eller i hodet. Og ofte har den jo en tendens til å bli veldig lang... :ler:

Hvordan er det egentlig; kan denne lange listen med krav bli for urealistisk? Eller er det bare bra å være såpass kresen? En annen ting: Kan man egentlig stille krav om egenskaper hos det motsatte kjønn som man ikke innehar selv?

Hva er urealistiske og hva er realistiske krav man kan stille når man er på vei inn i et nytt forhold?

Hilsen meg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånne kravlister er vel bare en konkretisering av hvilke type menn man tiltrekkes av? De færreste av oss går vel rundt klar til å ta hvem som helst? Så for meg sier dette bare at de er bevisst på hvem/hva de ønsker seg. Ser ikke noe galt i det.

Skrevet
Kan man egentlig stille krav om egenskaper hos det motsatte kjønn som man ikke innehar selv?

Dette minner meg på noe jeg ofte har fundert på. Hvorfor stiller kvinner så ofte krav til at menn skal være smartere enn dem selv?

Det er forsåvidt greit at kvinner vil ha menn som er høyere enn dem selv, siden menn generelt er høyere enn kvinner. Er det analogt for intelligens? Eller er det at kvinner i større grad aksepterer å dele en mann så lenge han er smart?

Gjest Don Giovanni
Skrevet
Dette minner meg på noe jeg ofte har fundert på.  Hvorfor stiller kvinner så ofte krav til at menn skal være smartere enn dem selv?

Det er forsåvidt greit at kvinner vil ha menn som er høyere enn dem selv, siden menn generelt er høyere enn kvinner.  Er det analogt for intelligens? Eller er det at kvinner i større grad aksepterer å dele en mann så lenge han er smart?

Den hørtes ikke særlig politisk korrekt ut :ler: Men teorien min om hvorfor kvinner foretrekker smarte menn tror jeg ligger i urinstinkter. Intelligens betyr større potensiale for velstand og økonomisk trygghet, og dermed noe kvinner flest er opptatt av. Tror ikke det er værre en det. For min del er det faktisk også viktig at kvinner er smarte, gjerne smartere enn meg også for den saks skyld, morsomt å bli utfordret (det blir jo selvsagt rent hypotetisk :) ) selv om jeg opplever ofte at dette ikke er et tema når jeg prater med andre menn.

Gjest Gjest 1
Skrevet

Vi må få stille de kravene vi mener er realistiske som passer oss.

Hvis konsekvensene er at menn ikke liker dem får vi stadig flere single kvinner og eventuelt alenemødre.

Skrevet
Sånne kravlister er vel bare en konkretisering av hvilke type menn man tiltrekkes av?

Tviler på det. For når det dukker opp en bad kjekkas som lover gull og grønne skoger, så faller dere som fluer uavhengig av hva som står på disse kravlistene deres. Jeg tror denne angivelige bevisstheten om hva man liker heller er en måte å fremstille seg selv som interessant, smart, intellektuell, humoristisk, etc.

Skrevet
Vi må få stille de kravene vi mener er realistiske som passer oss.

Hvis konsekvensene er at menn ikke liker dem får vi stadig flere single kvinner og eventuelt alenemødre.

Og flere kvinner fra utlandet. ;)

Skrevet

Jeg tror problemet heller er at de aller fleste ikke lever i nuet i et forhold og heller ser frem mot en tidshorisont i det fjerne farget av urealistiske forventninger til at livet skal være perfekt til en hver tid.

Mange kvinner liker ikke science-fiction og menn tror at det beror på at de ikke eier fantasi! Hah! Sannheten er vel heller at dersom du leser de samme kvinnenes smørbrødliste med hensyn til idealpartnerens egenskaper og kvalifikasjoner vil de mest fantastiske historier om fjerne galakser i en like fjern fortid fremstå som ganske så plausible! Hotell Cesar får StarWars til å fremstå som en direktesending fra stortingets time med kontantstøtten som tema hva fantasi angår!

Og menn... ! Vel de kan være like idioter i sine antagelser av at det at de føler at forholdet de er i er behagelig og laidback er en refleksjon av partnerens tilfredsstillelse med tingenes tilstand.

Når man ikke snakker sammen faller man i den største fellen av dem alle. Antagelser.

"Assumption is the mother of all fuckups" som det heter så betegnende over dammen.

Gjest glamourgirl
Skrevet

Jeg mener det er en stor forskjell på ønsker og krav!

Jeg har noen ønsker i forhold til hva jeg trenger for å være lykkelig. Det går på gjensidig respekt, trofasthet, humor, omtrent samme nivå av intelligens (man skal da kunne prate sammen...) en viss ryddighet i livet, noen sammenfallende interesser og verdisyn.

På mi ønskeliste står det ingenting om utseende, høyde, penger eller alder.

Skrevet
Tviler på det.  For når det dukker opp en bad kjekkas som lover gull og grønne skoger, så faller dere som fluer uavhengig av hva som står på disse kravlistene deres.  Jeg tror denne angivelige bevisstheten om hva man liker heller er en måte å fremstille seg selv som interessant, smart, intellektuell, humoristisk, etc.

Tja, mulig du har rett. Men innimellom kan det være langt fra teori til praksis ;)

Og jeg tenkte å skrive at uansett hva som står på kravlista på forhånd så regner jeg ikke med at så mange avviser menn de liker fordi øyenfargen er feil i fht kravlista...

Skrevet

Syns absolutt det er bra å være kresen, ja!!

Jeg har selv en lang kravliste... skal være høyere enn meg, ha brede skuldre, ikke være overvektig, ha fyldige lepper og et pent ansikt med et nydelig smil.

Også må han være ryddig økonomisk, trofast på alle måter, snill mot sin mor (you know what they say... ;) ), ha selvkontroll og stå ved sine valg og holdninger.

Jeg vil være hans favorittperson i hele verden og han må være kosete selv om han egentlig er tøff, og vise og si at han bryr seg om meg...

Han må ønske meg som mor til sine barn og han må ikke ha den minste betenkelighet med å forplikte seg til meg...

Tenkte du "jøss for ei kravstor hurpe", og "hahaha dette finner hun aldri? :sjarmor:

I already got him! :hjerte:

Skrevet
innimellom kan det være langt fra teori til praksis  ;)

Nettopp derfor har jeg større tiltro til de ikke fullt så avanserte jentene som bare sier at han "må ta meg med storm", "få meg til å le", "ha utstråling", "ha glimt i øyet" og "være populær i venneflokken", etc.

Gjest Gjest 1
Skrevet (endret)

Kombinasjonen tradisjonelle menn i byggbransjen og kvinnelige akademikere med lang høyere utdanning er dømt til å mislykkes. Hvis Norge oversvømmes av importbruder som en konsekvens av dette, er det ikke umulig at drømmemenn andre steder i verden (Canada, USA, Sør-Afrika, Skottland, Frankrike, Italia) merker en større pågang av norske kvinner som ønsker seg en annen type mann enn den hun serveres i fjell-Norge. Dermed kan Norge i sin ytterste konsekvens sitte igjen med dinosaur-menn og importbruder.

Endret av Gjest 1
Gjest glamourgirl
Skrevet

Er ikke sikkert vi er mindre avanserte... Kanskje vi bare har levd litt lenger og (forhåpentligvis) blitt litt klokere...

Skrevet
Kombinasjonen tradisjonelle menn i byggbransjen og kvinnelige akademikere med lang høyere utdanning er dømt til å mislykkes. Hvis Norge oversvømmes av importbruder som en konsekvens av dette, er det ikke umulig at drømmemenn andre steder i verden (Canada, USA, Sør-Afrika, Skottland, Frankrike, Italia) merker en større pågang av norske kvinner som ønsker seg en annen type mann enn den hun serveres i fjell-Norge. Dermed kan Norge i sin ytterste konsekvens sitte igjen med dinosaur-menn og importbruder.

Høye blonde norske kvinner er nok populære i utlandet, ja. Men det er ikke fordi de har lang utdannelse ;)

Skrevet

Ja, mange single kan nok være litt for kravstore eller kravspesifikke. Jo lenger siden de var i et forhold, jo større sannsynlighet kan det være for at de vil sammenligne nye potensielle partnere med det beste fra sin siste, og glemmer kanskje at det faktisk tok en lang stund før de så alle de gode sidene til tidligere partnere. Andre igjen har dårlige erfaringer, har følt seg neglisjert i tidligere forhold og har manglende erfaringer med positiv feedback og bekreftelse, og starter med en type selvbekreftelse som kan gi et uriktig og oppblåst selvbilde. Så deres krav til en partner settes opp i forhold til deres eget bilde av seg selv, og ikke nødvendigvis i forhold til et korrekt bilde av seg selv.

Andre igjen er faktisk så bra at det finnes få som matcher dem der ute.

De aller fleste av oss har derimot et ganske så jordnært forhold til potensielle partnere.

Skrevet

Er listene krav, da? Er det ikke mer å anse som ønskelister?

De fleste vet jo at det er forskjell på drømmeprinsen og hverdagshelten - for ikke å snakke om at frosken kan vise seg å være drømmeprinsen.

Jeg tror ikke folk er så overfladiske at de følger slike lister slavisk. Da måtte folk ha hatt med multiple choice-skjemaer ut på byen, og bedt potensielle partnere om å besvare... :ler:

Skrevet
Da måtte folk ha hatt med multiple choice-skjemaer ut på byen, og bedt potensielle partnere om å besvare...  :ler:

Det er slik nettdating og tilhørende arrangerte datefester fungerer idag ;)

Skrevet

Jeg synes det er helt greit å ha en slik "liste" jeg. Men på den andre siden synes jeg ikke men kan forlange egenskaper av en partner som man ikke innhar selv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...