Gjest Vintersol Skrevet 16. februar 2007 #1 Skrevet 16. februar 2007 Jeg har aldri vært noen perfekt husmor, og det har heller aldri vært noe mål for meg. Sengetøyet ble skiftet ved behov, vanligvis etter 2-3 uker, det var aldri skittent hjemme hos oss, men det var tydelig at huset var bebodd... det lå nok litt støv i hjørnene med jevne mellomrom. Vanligvis hadde jeg helgevask 1 gang i uken, hvor vi ryddet ordentlig, tørket støv, vasket gulv osv... Ellers tok vi litt etter behov gjennom uken. Da dette renholdet etter hvert ikke ble tilstrekkelig for datterens helse måtte vi gå over til hyppigere renhold, og på grunn av denne rutinen har vi nå et stort sett "prikkfritt" hus til enhver tid. En skulle tro at dette ville gjøre meg fornøyd, men det gjør det ikke! Da jeg byttet sengetøy i dag kjente jeg at det var lenge siden jeg hadde virkelig nytt følelsen av å legge meg i nyvasket sengetøy. Så begynte jeg å tenke videre: Jeg savner den gode følelsen av å synke ned i godstolen, trekke pusten godt inn, og kjenne lukten av rent hus.... Jeg savner å gå rundt i huset og se at huset er rent og ryddig, og vite at vi har gjort en god jobb... Jeg savner å se og føle at den jobben jeg gjør gir resultater! Jeg vet det er vanskelig å forstå hva jeg mener, jeg klarer nesten ikke forklare det for meg selv en gang, og enda mindre forklare det til andre, men det har blitt så vanlig å ha et "prikkfritt" hus, at vi setter ikke pris på det lenger. Det er bare slik det skal være... Ikke misforstå, jeg klager ikke på jobben, den må gjøres, men jeg savner den gode følelsen jeg hadde da jeg hadde helgevask tidligere.
Gjest Nattblomst Skrevet 16. februar 2007 #2 Skrevet 16. februar 2007 Jeg forstår deg veldig godt. Vi har vaskehjelp for tiden, og av og til savner jeg den gode følelsen av å ha gjort hele jobben selv.
Champagnepiken Skrevet 16. februar 2007 #3 Skrevet 16. februar 2007 Og jeg skjønner veldig godt hva du mener - for jeg er nok litt sånn som du var før. Her for et par uker hadde jeg skikkelig rundvask. Og du verden, følelsen av å sette seg ned i rent og velduftende hus etterpå, den er det lite som slår!
Gjest niomi Skrevet 16. februar 2007 #4 Skrevet 16. februar 2007 Skjønner hva du mener. Jeg hadde stuerundvask her for leden, hvor alle krinker og kroker ble tørket og vasket og gnidd grundig, og det å da etterpå synke med i sofaen - med nybankete og nyluftede puter i - svett og med en kopp kaffe, og kjenne på den nyvaskede lukta og min egen selvtilfredshet, var fantastisk.
Gjest *Tara* Skrevet 16. februar 2007 #5 Skrevet 16. februar 2007 Jeg er nok annerledes enn dere For meg er det bare helt ubeskrivelig vidunderlig å komme hjem fra jobb hver torsdag etter at vaskehjelpen har gjort rent. Jeg har aldri et øyeblikk savnet svette lørdager over vaskebøtten - eller den dårlige samvittigheten om jeg hoppet over en lørdag
Gjest Vintersol Skrevet 16. februar 2007 #6 Skrevet 16. februar 2007 Dere skjønner meg jo... Takk! Lurer litt på hva jeg skal finne på for å få tilbake "fredagsfølelsen". Gleder meg til datteren skal være borte en hel uke. Da skal jeg ikke så mye som se på en støvkost eller støvsuger før fredag. Den helgen skal jeg virkelig kose meg med rent hus Og til Tara! Om du hadde kommet hjem til nyvasket leilighet hver eneste dag, så kan jeg love deg at du ikke legger merke til det til slutt. Da tar du det som en selvfølge at den er nyvasket hver eneste dag, det blir en vane, og du vil etterhvert ikke sette like stor pris på en ren leilighet som du gjør i dag. Den følelsen jeg sitter med nå, kan sammenlignes litt med å ha bursdag hver eneste dag gjennom året. Det er hyggelig med bursdag, og jeg liker gavene jeg får, og ikke minst oppmerksomheten fra de som er rundt meg, men det er ikke like stas å ha det hver eneste dag! Det "perfekte" mister litt av sjarmen når det er "perfekt" hele tiden!
Gjest *Tara* Skrevet 16. februar 2007 #7 Skrevet 16. februar 2007 Det kan jeg veldig godt forstå, Vintersol. Det blir noe annet nå du må ha det gullende rent til enhver tid - pga sykdom
J.K. Rowling Skrevet 24. februar 2007 #8 Skrevet 24. februar 2007 Jeg forstår deg veldig godt jeg. Du blir jo sikkert sliten også av all vasking osv, kanskje det overskygger gleden over et rent hus?
Gjest Vintersol Skrevet 24. februar 2007 #9 Skrevet 24. februar 2007 Jeg forstår deg veldig godt jeg. Du blir jo sikkert sliten også av all vasking osv, kanskje det overskygger gleden over et rent hus? ← Det er ikke umulig...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå