Gå til innhold

Behandling av herpes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som ikke pleier å behandle sår nedentil når de har herpesutbrudd? ALtså ikke med hverken krem eller piller? Isåfall, hvor lang tid pleier det å ta før det blir bra?

Er muligens gravid, så piller er uaktuelt. Hørt det skal være noen kremer, men håper i det lengste at utbruddet ikke skal være såååå ille, sånn at jeg kan klare å overleve uten noen behandling. (Øve seg på å høyne smertegrensa ;) )

Anyone?

Skrevet

Ikke det du spør om, men så på Xylocain på felleskatalogen. Den skal visst være grei selv om du er gravid. (Men den løser jo ikke hovedproblemet, men virker lokalbedøvende)

Skrevet

Er best å behandle sårene med noe, men det er dessverre ikke så mye som hjelper. Du kan prøve med aloe-vera. Jeg smurte det på sårene jeg hadde, og følte at sårene tørket inn ganske fort med det.

Lykke til!

Gjest Gjest - trådstarter
Skrevet
Er best å behandle sårene med noe, men det er dessverre ikke så mye som hjelper. Du kan prøve med aloe-vera. Jeg smurte det på sårene jeg hadde, og følte at sårene tørket inn ganske fort med det.

Lykke til!

Ahh takk, da skal jeg prøve det. Men smørte du det rett på sårene som var åpne, eller bare blemmene? Og var det aloe vera rett fra planten eller sånn 98% man får kjøpt på flaske? (Har begge deler da :) )

Skrevet

Og en ting til... Hvis noen har herpes og leser dette: Pleier dere å få vondt i hodet og være småsvimmel? Eller kan dette skyldes noe annet..? (huff, så mange spørsmål.. :sjenert: )

Skrevet

Første gangen følte jeg meg litt tufs.

Jeg ville bare tipse deg om at det er viktig å pleie immunsystemet ditt når du har herpes. Hvis det er litt svekket, kommer utbruddene oftere og kraftigere. Forebyggende er det derfor viktig å få i seg nok vitaminer og mineraler.

God bedring!

Skrevet

Dette er andre utbruddet mitt, foreløpig mildere enn forrige. (vanlig heldigvis :) )

Er av dem som har meget godt imunforsvar, omtrent aldri syk (*bank i bordet*) uansett hvor syke de jeg omgås er.

Grunnen til at jeg nå ikke startet pillekur er at jeg muligens er gravid. Kan det være graviditeten som er årsak til utbrudd? )Og kanskje derfor jeg sliter litt med svimmelhet + hodevondt...)

Vitaminer og mineraler er jeg forøvrig flink med :)

Takk for svar forresten

Skrevet
Ahh takk, da skal jeg prøve det. Men smørte du det rett på sårene som var åpne, eller bare blemmene? Og var det aloe vera rett fra planten eller sånn 98% man får kjøpt på flaske? (Har begge deler da  :)  )

Jeg hadde noe slags aloe-vera krem. Ja, smurte det rett på sårene som var åpne, men også på blemmene. Bruk papir, klut eller bomull til dette.

Jeg tror nok at det er graviditeten som er grunnen til ditt utbrudd. Herpes kommer ofte når det skjer forandringer i kroppen, du er stresset o.l.

Husk å si ifra at du plages med herpes til legen/jordmor. Det anbefales at du, når du skal føde, tar keisersnitt, slik at herpesen ikke smitter til ungen. For det kan dessverre skje, etter det jeg har lest på nettet.

Råd ellers: Husk å drikke masse vann. Vet at det kan gjøre vondt å tisse, men det er viktig å drikke mye når man har herpes-utbrudd. Drikk også juice. Og som noen andre i tråden har nevnt, er det viktig med vitaminer. Spis sunt, og slapp av. :)

Skrevet
Husk å si ifra at du plages med herpes til legen/jordmor. Det anbefales at du, når du skal føde, tar keisersnitt, slik at herpesen ikke smitter til ungen. For det kan dessverre skje, etter det jeg har lest på nettet.

Det gjelder kun ved utbrudd. Ellers blir smittefaren ansett for å være mindre enn faren ved et keisersnitt.

TS: God bedring :)

Skrevet

Hva skulle man gjort uten KG?

Tusen Takk for svar :klem:

Skrevet

Vet ikke om dette er helt relevant men..... Jeg har bestandig vært sikkelig plaget av munnsår, og det er jo samme viruset......... Så leste jeg et sted at man måtte ha nok C og B vitminer hvis man var plaget av herpes munnsår, så jeg starta med tilskudd av C og B vitaminer. Dette er vel sikkert 5 år siden, og jeg har kanskje hatt 2-3 sår etter dette, mot ørten i året før.

Dessuten hjelper de Compeed plastrene veldig, de lindrer smerten, men de kan kanskje ikke brukes i underlivet?

Lykke til!!

Skrevet

Hvis du er gravid skader det ikke fosteret, men det kan gjøre det under fødselen så si fra til legen din og til sykehuset der du skal føde. Har du utbrudd når du føder, tar de gjerne keisersnitt slik at babyen ikke skal bli smittet.

For å unngå et kortest mulig utbrudd av herpes, kan du dynke bomull med solhatt og smøre på. Helst straks du merker utbruddet. Det forkorter ca 50 prosent, og du får ikke de smertene.

Du kan spise peanøtter, men hold deg langt unna andre nøtter. De fleste sorter nøtter kan utløse et utbrudd. Mye av snopet vi spiser, kan inneholde nøtter og gi et nytt ubrudd.

Stress kan også gi utbrudd, men det er noe man ikke kan unngå av og til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...