Gå til innhold

Kan Marmite erstattes med noe annet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg skal lage en rett i helgen som inneholder en spiseskje med Marmite. Men jeg har ikke lyst til å kjøpe et Marmite glass til 50 kroner når jeg vet at jeg mest sannsynligvis ikke kommer til å spise resten av det, Er det noen som vet om det er mulig å erstatte Marmite med noe annet?

Gjest -eline-
Skrevet

Det smaker jo stort sett bare salt og gjær... soyasaus med utblandet gjær i? :ler: Tror kanskje saltsmaken er viktigst, så du kan jo prøve med kun soyasaus.

En av de få tingene jeg virkelig ikke spiser og som jeg absolutt ikke skjønner, tror du må være brite for å forstå det ;) Venninna mi spiser crumpets med smør (well "you can't believe it's not butter"), marmite og syltetøy. :hår:

Skrevet

Jeg spiser ikke Marmite som det er, men jeg har alltid et glass stående i skapet, da det er en del retter jeg synes det er godt med en dæsj Marmite oppi... Det gjelder selvsagt først og fremst engelske retter, som sheperds pie etc - vel, egentlig alt som på noe vis har gravy i seg. Og Marmite må til når man lager gravy. ;) Synes jeg, da, men så er jeg også vokst opp med det. :)

Men til spørsmålet ditt - litt soyasaus kan sikkert gjøre susen, men da får du ikke den særegne smaken som Marmite gir.

Gjest rabrabara
Skrevet

Hva med å redusere veldig tykk buljong og soyasaus?

Hvor i Stavanger får man forresten kjøpt Marmite? Det er skikkelig krise i heimen når vi går tom uten at vi har rukket å hamstre mer fra England.

Skrevet

Er det lignende Vegemite som de spiser i Australia og på New Zealand? Sånn svart tykk guffe?

Skrevet

Hei

I Stavanger kan man kjøpe det på Ultra på stadionparken ;)

Skrevet
Hva er marmite?

Det er en slags gjærekstrakt, er det ikke det da? Prøv en st stykke hvit toast med mye smør og et helt tynt tynt lag med marmite (så du såvidt ser det), og en kopp earl grey eller english breakfast tea med mye h-melk. Det er fantastisk, tro meg! ;)

Skrevet

toast med smør, marmite og hvitost er ganske ok.

Gjest -eline-
Skrevet
Det er en slags gjærekstrakt, er det ikke det da? Prøv en st stykke hvit toast med mye smør og et helt tynt tynt lag med marmite (så du såvidt ser det), og en kopp earl grey eller english breakfast tea med mye h-melk. Det er fantastisk, tro meg!  ;)

Det er helt jævlig, tro meg! ;)

Smaker mye mer enn Vegemite, man kan jo lese mer her: http://www.marmite.com/ for de som er interessert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...