Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2007 #1 Skrevet 15. februar 2007 Jeg er litt usikker på om dette er rette forum, men jeg forsøker! Vi brukte altfor mange penger på julegaver, gikk mye penger til familie og fjern og nær, gav datteren en sånn amazing amanda til tusen kroner (dukke som snakker, kommuniserer, synger osv) men det fortjente hun for da fikk vi liksom også gitt henne en søster hn har mast om i et par år nå. Pengemangel er kjipt, men hvordan skal man bevare stridøksen ute på veden og ikke ta med inn i hjemmet? Kanskje noen har et par tre gode råd om hvordan man kan diskutere økonomi samtidig som man ikke shopper bort vennskapet og kjærligheten noe mer nå. Takker på forhånd!
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2007 #3 Skrevet 15. februar 2007 Ja, budsjett er ikke noe dum idè, men jeg er så elendig på tall!!
Mini_me Skrevet 15. februar 2007 #4 Skrevet 15. februar 2007 Ikke bruke mer enn en tjener, legg bort kreditt kort og disse kjøp-nå-betal- senere-kortene.. ...handle inn en gang i uka, planlegg middager,
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2007 #5 Skrevet 16. februar 2007 Ja, budsjett er ikke noe dum idè, men jeg er så elendig på tall!! ← Start med et enkelt budsjett. Skriv bare opp hvor mye dere får inn hver måned. Sett deretter av faste poster som husleie, strøm, forsikring, internett, etc. Da vil dere se hvor mye dere har til alle andre ting som f. eks. mat, klær og ferie. Etterhvert kan dere gjøre det mer detaljert. Dere kan også begynne med å bare skrive opp alle utgiftene dere har i en måned. Man blir gjerne overrasket over hva man faktisk bruker pengene til. Det er ikke vits i å starte med noe avansert. Et A4-ark og en blyant holder i massevis.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2007 #6 Skrevet 16. februar 2007 Dere kan også begynne med å bare skrive opp alle utgiftene dere har i en måned. Man blir gjerne overrasket over hva man faktisk bruker pengene til. Med det mener jeg at dere skriver ned alt dere betaler ut i en måned.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2007 #7 Skrevet 16. februar 2007 Med det mener jeg at dere skriver ned alt dere betaler ut i en måned. ← Etterhvert som dere betaler altså. (Det er sent!)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå