Gå til innhold

Vask av hvitevarer i stål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva vasker dere fronetene på de hvitevarene dere har i stål med ?

Alt jeg har forsøkt avgir bare stygge skjolder ( Jif sprey, Ajax sprey )

Ja, jeg er ingen god husmor og dette er heldigvis et bra forum :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vasker med vann med litt zalo og salmiakk, hvis stålet er skittent, evt. stålrens - Avesta CleanOne - renseprodukt beregnet for rustfritt stål - http://www.edelstahltechnik.at/etz/sicherh...%20CleanOne.pdf - kjøpt gjennom http://www.carnitech.dk/Default.aspx?ID=123 (leverte stålbenkeplaten vår).

Deretter setter jeg stålet inn med litt olje - har prøvd både vanlig matolje og spesialprodukter levert av Gaggenau, Miele og Thermex (alt har fungert her). Tørker lett av oljen til slutt med ren klut. Oljen gjør at fingermerker o.l. ikke viser, samtidig som stålet ikke blir skjoldete.

Skrevet

Det med oljen er lurt ja, stålet holder seg fint mye lenger, og det blir ikke så lett merker hvis man tørker vekk ting med en klut. :)

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Jeg bruker microfiberklut. Synes at det er det eneste som tar bort fettet.

Skrevet

Vasker med fuktig klut, tørker over med tørr klut. Ingen flekker og ingen skjolder. Har prøvd det maste av "stålrent", diverse sprayer etc, og skjønner ikke poenget.

Har alt av hvitevarer i stål, inlkudert komfyrhette,og synes ikke det er noe pes i det hele tatt. Tørker over en gang om dagen, etter middagsrydding, tar ikke mange minuttene.

Skrevet

Når jeg vasker stålkjøleskapet på jobben så bruker jeg den vanlige såpen vi bruker å vasker, men etterpå tar jeg litt olivenolje på papir og bruker sirkel bevegelser. Det er kjempefint å rent ut uten striper osv.

Grunnen til at oljen hjelper er at bare såpe tørker ut porene i stålet og olje trekker seg inn så det blir en glatt overflate.

Skrevet

Hvis man må tørke stålflatene hver dag er det ikke mye lettvint. Jeg tørker kanskje annen hvar måned, men det er like fint på grunn av oljen. :)

Skrevet
Hvis man må tørke stålflatene hver dag er det ikke mye lettvint. Jeg tørker kanskje annen hvar måned, men det er like fint på grunn av oljen. :)

Jeg tørker over fronten på kjøleskapet, microen og stekeovnen hver dag. Og det gjorde jeg også FØR jeg fikk alt i stål.....vil helst ikke tenke på hvordan det ser ut om man vasker av annenhver måned.... :ler:

Skrevet
Jeg tørker over fronten på kjøleskapet, microen og stekeovnen hver dag. Og det gjorde jeg også FØR jeg fikk alt i stål.....vil helst ikke tenke på hvordan det ser ut om man vasker av annenhver måned.... :ler:

:ler: Det ante meg at den ville komme. ;)

Skrevet

Jo, og så kommer det litt an på hvor man har stålflater hen da... Jeg har ikke hvitevarene i stål (har hatt på oppvaskmaskin), men over benken, og på noen "sidevegger".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...