Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser de sånne ting når man er på første u.l? skal på u.l 6 mars,og er såå bekymret for om det kan være noe med barnet..

har hørt at de kan se det og at de ikke kan se det,at man må ta fostervannsprøve...

noen som vet...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo sånne ting de forsøker å se etter ved UL i uke 18.

Ei jeg kjenner fikk beskjeden at det var noe galt med hjertet til fosteret, og at det ikke ville kunne leve utenfor magen. Så hun måtte avbryte svangerskapet og prøve på nytt.

Det de ikke kan se er evt. downs syndrom eller andre genfeil. Ved mistanke om dette kan man få fostervannsprøve, men det er kun risikogrupper som får dette tilbudet.

Skrevet

Takk for svar,det var vel egentlig det med down syndrom jeg tenkte mest på,men skjønner at man må være i en risiko gruppe for å få tatt fostervannsprøve.

man får bare håpe at alt er som det skal..

Skrevet

Down syndrom kan sees på UL, men det sees best rundt uke 12. Man ser da på nakken. I Danmark er dette standard (frivillig) i tillegg til ULscreening rundt uke 18.

Skrevet

Jeg var på en tidlig ultralyd uke 11 tror jeg.. for å se etter blant annet down syndrom og andre alvorlige misdannelser.. Fikk da beskjed om at ved vanlig UL i uke 18 ville barnet være for stort til å kunne se misdannelser... Det eneste de hadde mulighet for å se på da var barnets hjerte og om det fungerte slik det skulle.. fostervannsprøve må også taes tidlig i svangerskapet (husker ikke helt når.. men før 18 uker i hvertfall) og det er bare risikogrupper som får dette tilbudet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...