Gå til innhold

Kortlaging

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som holder på med det? Noen som kan gi gode tips på hva en trenger for å starte med det, og evt om nyttige nettsider? (for å kjøpe utstyr og for tips og inspirasjon) :) Jeg har kjøpt en blokk med farget kartong, 3 små ornament-stempel, grønn stempelpute, ett litt gjennomsiktig ark i iriserende farve, ett designark med grønt mønster, 8 mønstersakser, en gel roller penn, en liten startpakke med kort og konvolutter, adhesive pads, og litt pynt. Har også saks og vanlig lim, pluss mini limpistol. Hvordan limer jeg på det iriserende arket når det er gjennomsiktig, vil ikke limet vises igjennom? Skulle hatt et kurs, men finner ikke noe av det. Noen gode tips? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Toro_Jenta
Skrevet
Er det noen her som holder på med det? Noen som kan gi gode tips på hva en trenger for å starte med det, og evt om nyttige nettsider? (for å kjøpe utstyr og for tips og inspirasjon) :) Jeg har kjøpt en blokk med farget kartong, 3 små ornament-stempel, grønn stempelpute, ett litt gjennomsiktig ark i iriserende farve, ett designark med grønt mønster, 8 mønstersakser, en gel roller penn, en liten startpakke med kort og konvolutter, adhesive pads, og litt pynt. Har også saks og vanlig lim, pluss mini limpistol. Hvordan limer jeg på det iriserende arket når det er gjennomsiktig, vil ikke limet vises igjennom? Skulle hatt et kurs, men finner ikke noe av det. Noen gode tips? :)

jeg hadde kjøpt vellum lim (det er til dette arket)

vet ikke hvor du bor men de fleste steder i landet er det mange scrappere / kortlagere se inne på www.scrapping.no

eller www.scrapbookexpress.no

(norske forum her)

kan anbefale deg et skjærebrett med en ekstra kniv som lager brettekant

husk evt å spare på kvitteringen for det er desverre ikke alle skjærebrett som kutter rett.

på babyverden.no er det også et lite koselig hobbyforum med mange som scrapper og lager kort (ikke bare av babyer)

Skrevet

Jeg lager kort! Lager kort på bestillinger, jeg har drevet med dette ganske lenge.

Er altfor sent til at jeg orker å skrive start kit nyttige ting nå, men kan gjøre det når jeg kommer hjem fra tur på lørdag - altså skriver inn søndag. :) Evt. send meg en pm.

Skrevet

Dette vil jeg føle med på, for jeg har lyst på flere ideer. Oppfordring: ikke ta det gjennom pm!!!!!! pliiis!

Skrevet
jeg hadde kjøpt vellum lim (det er til dette arket)

vet ikke hvor du bor men de fleste steder i landet er det mange scrappere / kortlagere se inne på www.scrapping.no

eller www.scrapbookexpress.no

(norske forum her)

kan anbefale deg et skjærebrett med en ekstra kniv som lager brettekant

husk evt å spare på kvitteringen for det er desverre ikke alle skjærebrett som kutter rett.

på babyverden.no er det også et lite koselig hobbyforum med mange som scrapper og lager kort (ikke bare av babyer)

Hei!

Jeg har vært innom Scrapbookexpress nå, og der var det masse fint i nettshoppen! :) Nå har jeg 5 halvferdige kort, så det neste jeg skal kjøpe, er skjærebrett med kniv, sort stempelpute (er på tilbud på Panduro nå) vellum lim og diverse pynt. :) Det nevnes ofte ser, jeg at en må bruke syrefritt papir. Men hvis jeg printer ut tekst og bilder fra dataen på vanlig kopipapir, går det ikke an å bruke det? Eller må jeg bruke annet papir?`Vanlig kopipapir, er det syrefritt eller ikke? Og så lurer jeg på om dere printer tekst ut fra dataen eller om dere har stempel (der det står lange dikt osv) og hva som er best å bruke til bokstaver og tall? Jeg har bl a tatt vare på silkesløyfer jeg kan bruke og diverse småpynt men håper det ikke vil påvirke farvene over tid. Har også fått litt sansen for scrapping så jeg skal kanskje starte med et lite "love"-album.

Jeg lager kort! Lager kort på bestillinger, jeg har drevet med dette ganske lenge.

Er altfor sent til at jeg orker å skrive start kit nyttige ting nå, men kan gjøre det når jeg kommer hjem fra tur på lørdag - altså skriver inn søndag. :) Evt. send meg en pm.

Ok! Venter spent på å få høre gode tips! :)

Dette vil jeg føle med på, for jeg har lyst på flere ideer. Oppfordring: ikke ta det gjennom pm!!!!!! pliiis!

Ja, skriv gjerne her. :)

Skrevet

Syrefritt er viktig til bilder (scrapbooking) fordi syre misfarger bildene over tid.

Til kort ville jeg ikke stressa med det. (dvs, til kort stresser jeg ikke med det. Til kort bruker jeg lett papir jeg ikke vet om er syrefritt eller ei (og derfor ikke vil bruke til scrapping))

Skrevet

Ok!

:) Vet du hvor det er best å handle utstyr til scrapboking?

Skrevet

Nei

Jeg vet ikke om det FINNES en "beste plass" til det...

Det spørs hva du ser etter, hvordan du foretrekker å handle, etc.

Netbutikker eller fysiske butikker (i så fall, abhengig av hvor du bor..) Innenlans eller utenlands om du liker nettbutikker. Noen har fokus på noen ting, andre på andre ting, og noen har "alt", men da gjerne ikke like mye av alt.

Det spørs rett og slett på for mange ting.

Anbefaler deg www.scrapping.no

Der finnes butikkoversikt over norske scrappebutikker (sikkert ikke alle, men MANGE) og på forumet der finner du mange som lager kort, og som scrapper, og de deler somregel gjerne på erfaringer.

Personlig har jeg handla fra scrapshop, familieminner, glemming (nedlagt) og house of paper (i usa) i alle fall, og helt sikkert flere plasser også, og er fornøyd med det jeg har fått, og service, alle steder, så om det finnes en "beste plass" så har jeg ikke funnet den enda.

Men nå som jeg skal lage bryllupsinvitasjoner (sånnsett på et vis å lage kort... bare maaaaange like...) har jeg faktisk kjøpt store kartonger på binders som jeg kutter opp, og noen mindre kartonger som selges på fotobutikker... og stempelgreier på panduro. (mest fordi jeg ville SE og vurdere det jeg skulle ha, og fant noe jeg likte på disse stedene (dvs, det fra fotobutikkene er noe jeg hadde fått et par av, og gikk på jakt etter flere, og finner dem altså i fotobutikker)

Skrevet

Jeg anbefaler deg å gå inn på dinhobby.no. Her finner du ulike artikler og emner, men hvis du logger deg inn som bruker på forumet der, kan du stille alle slags hobbyspørsmål og få masse flotte svar fra mange flinke scrappere og kortlagere. Du kan også se på kort som andre brukere har laget og få nye ideer til ulike kort :)

Skrevet

Meld deg inn på rubberstamps.- der finner du ALT som har med kortlaging å gjøre- og en del om scrapping. Et norskt forum med supre aktive jener som alltid svarer på dine spm. Du finner også mange ferdige kort og loèr som de legger ut :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Beklager så mye, jeg har helt glemt ut at jeg lovte å skrive litt her i denne tråden, jeg!!

Det du bør starte med å ha når du skal starte med kort er:

* ensfarget kartong - bør være 220g for at det skal bli stive nok kort. Så lenge du kun skal lage kort så trenger den ikke være syrefri.

* dekorark er fint å ha. Dette får du kjøpt overalt nesten.

* stempler - hvis du ønsker å bruke stempler som en del av kortene. Anbefaler ikke så mange av stemplene på Panduro, iallfall ikke Panduros eget merke. Dette er ikke særlig bra stempler.

* stempelpute - her er det bare å velge å vrake. Anbefaler å starte med en sort eller mørkebrun til å begynne med - alltid grei farge å ha stemplet i.

* dobbeltsidig tape (koster 30kr på Biltema, den funker fint)

* saks - min favoritt er faktisk en saks som koster 10kr eller noe på Europris. I tillegg har jeg en detaljsaks, men det er ikke nødvendig i starten.

* skjærebrett er veldig kjekt, da får du jevnere kanter. Her finnes mange å velge mellom. Selv har jeg Fiskars. Den funker fint, men vær obs på at mange skjærer skeivt. Det er svært få som skjærer 100% jevnt, faktisk. Minuset med skjærebrett er at knivene blir ofte veldig fort skjemme og må byttes ofte om du bruker det mye. Jeg bytter blad en gang i uka, men jeg bruker det veldig mye da.

* diverse pynt (brads, papirblomster, osv)

Hvis du skal lage kort kun for deg selv, dvs. gi bort, så kan du bruke hva som helst. Men hvis du skal lage krot for å selge, så kan du ikke bruke copyright-beskyttede bilder, det er ikke lovlig.

Det er vanskelig å finne en favorittbutikk på hvor man skal kjøpe utstyr. Det er mange butikker å velge mellom. Personlig foretrekker jeg nettbutikker, de er ofte litt billigere. Kvaliteten er jevnt over den samme, det er visse merker som går igjen overalt nesten.

Jeg handler mye av utstyr hos www.trel.no

Kartong (jeg bruker syrefritt fordi jeg også scrapper) handler jeg hos www.sgshobby.no

Stempler bestiller jeg fra utlandet stort sett.

Bor du i nærheten av Oslo vil jeg anbefale en tur oppom Skaperglede på Oppsal, flott service og passelig utvalg - iallfall når man er nybegynner.

Bikuben på Strømmen er mekka for stemplere iallfall.

Er det mer du lurer på så bare spør! :)

Gjest Tanita
Skrevet

Hei Lassie, så flott med så mange fine tips! Har et par stempler fra Panduro, men skal følge ditt råd og kjøpe andre steder heretter da. :) Hvilke utenlandske butikker anbefaler du? :)

Har du bilde av kortene du lager? Vært gøy å se. :)

Skrevet

Utenlandske nettbutikker som jeg bruker mest:

Ebay

Sparkle 'n Sprinkle

Bruker du bare monterte stempler? (Med trekloss er monterte)

Det er både billigere, og tar mindre plass, å bruke umonterte stempler. Da kjøper du kun selve stempel-gummien, også kjøper du noe som heter Ez Mount og og akrylklosser.

Mer du lurer på? Er bare hyggelig å dele erfaringen, vettu :)

Jeg hadde tenkt å åpne prøverdagbok etterpå, så da kan jeg legge inn bile av noen av mine kort der og gi link herfra. :)

Skrevet

Nå kan du bare trykke på linken i signaturen min, Tanita, så kan du se bilder av noen få av kortene jeg har laget :)

Gjest Tanita
Skrevet

Så fine kort, så flink du er! :rosasmil: Jeg har det samme tildastempelet, det er så søtt! :) Skal titte inn på sparkle n sprinkle, jeg trenger endel utstyr før jeg får til å lage fine kort enda.

Gjest Tanita
Skrevet

Så bra!!! Eget forum for kortlaging!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...