Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg blir snart gal av alle små fluene som har kommet til

de siste dagene...

Arg...hvor kommer de fra ??

Hvordan blir jeg kvitt dem ??

Har ikke kjøpt noen nye planter e.l

heller i det siste..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å stikk fyrstikker ned i jorda i blomsterpottene dine.

Ja, faktisk, jeg tuller ikke. :)

Skrevet

Okey...

Får prøve det da ;)

Å jeg som har nesten førti planter... :(

Takk for tipset !!

Gjest Zalomine
Skrevet

Ehh, det funket faktisk bedre før i gamle dager (da det var svovel på fyrstikkene...) Mamma sier i alle fall at effekten ikke er den samme med disse nye fyrstikkene. Men hun rådet av mav alle skumle ting til å vanne em plante med små svarte dur på med vann med klorin i! (har ikke turt å se etter om den overlvde jeg...) *tusle bort til vinduet* Joda, den lever enda, og det er ikke kommet nye ekle dyr på, etter at jeg vasket bort de forrige (men sist dette skjedde vasket jeg dem bort med ajax-vann i manko på noe annet, og da også forsvant de jo, men kom tilbake (dog, en del måneder senere altså)

Vel, småfluer er veldig irriterende i alle fall, og kan komme av f.esk at plantene dine får for mye vann, slik at jorda er fuktig. Da trives småfluene...

Lykke til.

Skrevet

Okey...hehe..

Har allerede presset MANGE fyrstikker ned i plantene

jeg nå.. Så får vi se :lol:

De får ihvertfall ikke for mye vann -

det er nok omvendt :ler: desverre...

Jeg fant en eneste plante der det var fluer, og den tok jeg

ned (hang i taket) å har satt den på verandaen..

De andre er helt fine..

Bortsett fra at de var tørre da.. :ler:

Takker for tips..

Gjest Zalomine
Skrevet

Hehe, vel, ja, jeg har oppdaget at roseblomster tudeligvis trenger masse vann... har vannet den sånn som de andre plantene mine jeg (har ikke noe annet med annet enn grønne blader for tiden, men håper fordåvidt på blomster på et par av dem) og oppdaget til min forskrekkelse at det tydeligvis ikke var nok... Jaja, til med mere vann. Vann er bra. (men ikke for mye nei)

Bra å få ut den som det er fluer på i alle fall, slik at det ikke smitter, for plagsomt er det, uten tvil.

Håper det ornder seg :)

Ps: vanne plantene av og til skader uansett ikke :)

Skrevet

Var noen sammen en kveld for et par dager siden, og da ble dette pratet om dette ekle problemt.

En fortalte a hun brukte nellikspiker som hun stakk ned i jorda og det fungerte sa hun. Skal prøve dette neste gang det blir fluer på mine planter.

Skrevet

Jeg har også stukket delte hvitlksbåter oppi. Bare pass på at de ikke mugner.

Og jeg har helt salmiakk oppi. Planten overlevde, hadde den ikke gjort det, hadde det vært trist, men nødvendig. For det kommer gjerne fra en eller to planter. Og blir du ikke kvitt det, må planten ut.

Men salmiakk gjorde susen - selv om de nye bladene som vokste opp var misdannete - vokste litt feil vei og sånn.

Kaffe er også noe som hjelper. I tillegg til at det er godt for planten. Jeg samler kaffegrut (fra presskanne) og hiver det oppi plantene med jevne mellomrom.

Fikk også tips her inne om sand. Hvit sand som legges oppå jorden. Den slipper nedi luft, men kveler flue-eggene.

Skrevet

Stod å lage pannekake-røre i morrest da jeg så

at planten i kjøkken vinduet var full av småfluer..

Sprayet salmiakk-vann på fluene og planten, og

ga den klorin vann :o Håper bare det ikke tar livet av

planten for den er den fineste jeg har.. :cry:

Stor fin og GRØNN, og dekker hele vindus karmen på kjøkkenet...

Kaffe ?

Jasså så planter liker det ja...

Det forklarer hvorfor julestjerna på jobben var

så utolig fin.. Å vi som trodde det var fordi den stod kaldt..

(de vil jo helst ha det varmt sies det)

Blir spennende å se om planten min overlever...

Skal jeg gi den litt næring å kanskje ??

Hvit sand skal jeg få kjøpt :)

Skrevet

Jeg bruker Bio Guard 'Plante-vern mot skadedyr'. Den er fra en norsk serie av miljøvennlige produkter, uten kjemikalier. Kjøpes hos bl.a Stensbak og div. hagesentre (Oasen bl.a). Koster rundt 100-lappen. Jeg sprayer på jorda til planten noen dager, og vips så er utyskene borte :D

Dette står på flasken: 'Norsk produkt basert på naturens egne råstoffer, som fjerner de fleste former for skadedyr på planter. Lus, meldugg, kvitfly, maur, spinnmidd osv. Ved sprøyting direkte på jorden vil det beskytte mot fluer og drepe egg. Uten farlige giftstoffer for mennesker. Produktet er godkjent til hobbybruk på: frukt- og bærbusker, i drivhus og til stue- hageplanter. Dusj ikke på utsprunget blomst'.

Skrevet

Oj så flott :)

Det hørtes jo skikkelig bra ut..

Skal kjøre innom Plantasjen imorgen,

og se om de har det der :P

Skrevet

Kan jo prøve å vaske plantene dine i grønnsepevann...da fjerner du også "sopp". Kanskje det hjelper mot fluene, kanskje de ikke ligger egg i plantene dine, osv. Hvem vet, alle råd er gode, med mindre annet er hentydet! :)

Har en grønn, fin, høy og lang kaktus ( ja, en sånn som ser ut som en penis ), de trengs ikke vannes så ofte, og jeg er ikke den som ser på plantene mine hver dag. Så, da jeg tok et blikk på den for ca en uke siden, var den hvit. Seriøst, min grønne kaktus var HVIT! Først ble jeg litt sjokket, men etter en prat med min mor, som har mer peiling, ble vi enig om å prøve redde den. Vi vasket den i grønnsepevann. Det hjalp! :)

Gjest Zalomine
Skrevet

Mm, grønnsåpevann er min mors "universalkur" mot alle sånne ting. (mot "halvdøde blomster" som det ikke er noe annet som feiler, bare at de av en eller annen grunn "mistrives" eller noe slikt, så anbefaler hun å plante en eføy i samme potte. Det reddet i alle fall hennes mønjeklivia (som visstnok ikke tålte juletreet, den skulle jo vært satt bort)) Jeg synes en telefon til mamma er MIN universalkur :)

Skrevet
Oj så flott :)

Det hørtes jo skikkelig bra ut..

Skal kjøre innom Plantasjen imorgen,

og se om de har det der :P

Jeg har kun hatt fluer i ting fra Plantasjen, og min mor hevder også at det er et problem med ting derfra. Det går både på planter og jord.

Så - kanskje ikke rart at de selger ting for å reparere det de selv... ja, du skjønner...

Gjest Anonymous
Skrevet

Har et fungerande tips som fjernar dei småflugene som er i lufta i alle fall.

Om ei setter fram ei skål med denne blandinga så druknar flugene ioi hopetal. I løpet av to - tre timar var det 17 døde småfluger i skåla mi.

Blandinga er

Søt saft (hadde ekstra sukker oppi)

litt eddik

litt zalo

(Safta trekk til seg flugene også fjernar såpa fjerner overflatehinna slik at flugene druknar)

:-) anna

Skrevet

Den flotte planten min er død :cry:

Ikke rart kanskje...

Behandlet den med klorin, salmiakk

og grønnsåpe ..

Likevel var det massevis av fluer ..

Så jeg satt den ute i natt (i minus grader)

tok den inn idag, og det var like mange fluer der !?

Hvordan i all verden har de overlevd ??

Jaja..Planten er død ihvertfall..

De vakre grønne bladene er brune, og

de er veldig veldig myke...

Har tatt razzia blandt plantene å kastet flere..

Er fortsatt fluer i luften her, så skal lage den

blandingen "gjest" kom med..

• 5 år senere...
Gjest Plankton
Skrevet
Den flotte planten min er død :cry:

Ikke rart kanskje...

Behandlet den med klorin, salmiakk

og grønnsåpe ..

Likevel var det massevis av fluer ..

Så jeg satt den ute i natt (i minus grader)

tok den inn idag, og det var like mange fluer der !?

Hvordan i all verden har de overlevd ??

Jaja..Planten er død ihvertfall..

De vakre grønne bladene er brune, og

de er veldig veldig myke...

Har tatt razzia blandt plantene å kastet flere..

Er fortsatt fluer i luften her, så skal lage den

blandingen "gjest" kom med..

Kjøp en flue-etende plante? x)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Kjøp en flue-etende plante? x)

La oss håpe at de iløpet av de siste 5,5 årene har blitt kvitt småfluene.

• 3 uker senere...
Skrevet

Æsj, det med fyrstikkene fungerer ikke, i hvertfall. Og heller ikke grønnsåpe, det har jeg brukt i minst tre mnd nå, og det blir bare flere fluer OG BLADLUS! :cry:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...