Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Saken er som følger. Jeg har fått en leilighet av foreldrene mine som er en god del større og dyrere en det andre som har fått leilighet av foreldrene sine har fått. Om 3 år er jeg ferdig med å studere og da får jeg en ganske bra lønn som senere lett blir veldig bra. I de første 2-4 årene etter studiene får jeg ingen penger av foreldrene mine, men så begynner jeg å få ganske mye og sitter raskt med fra 20-80 millioner alt etter som. Sannsynligvis vil ikke den jeg gifter meg med være i en tilsvarende situasjon. I det siste har jeg lurt en del på hvordan dette vil være i forhold til den jeg er sammen med. Det blir jo en voldsom ubalanse økonomisk sett. Jeg lurer på hvordan man innretter seg økonomisk i en slik situasjon. Det er jo rimelig at jeg betaler det meste og helt nødvendig hvis vi ønsker å leve på en måte som lønnsinntektene våre ikke ville tillatt. Hvordan ville dere følt det å være samboer med en i en slik situasjon, når man har en livstil som i så stor grad kommer fra den ene kanten (det er jo ikke på grunn av min innsats men alikevel). Ville dere bare tenkt at dette var jo flott eller ville det føltes rart? Er det noen andre her som er i parforhold hvor det er veldig stort sprik mellom inntekter og formue, om enn i mindre skala?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"20-80 millioner" :overrasket: leste jeg riktig? Vel, da kan dere jo begge leve fett på rentene eller hva ;)

Skrevet (endret)

Jeg ville ha syntes det var flott og følt meg priviligert. Er ikke typen til å lage problemer ut av noe som i utgangspunktet er positivt.

Endret av Pet
Skrevet

Tror det avhenger mye av deg og om du er i stand til å finne en som ikke skjeler etter penga dine... Dersom du ønsker å leve på stor fot i jålete nabostrøk så må du se deg om etter den type partner, om du tenker å leve som "vanlige" folk så er nok antakeligvis pengebruk og disposisjoner noe du må bli enig med deg selv om ganske fort og si noe om til den du måtte velge. Uansett bør du vel prate med en rådgiver / jurist om hvordan du sikrer at penga ikke suser hen til en eller annen lykkejeger?

Skrevet
Saken er som følger. Jeg har fått en leilighet av foreldrene mine som er en god del større og dyrere en det andre som har fått leilighet av foreldrene sine har fått. Om 3 år er jeg ferdig med å studere og da får jeg en ganske bra lønn som senere lett blir veldig bra. I de første 2-4 årene etter studiene får jeg ingen penger av foreldrene mine, men så begynner jeg å få ganske mye og sitter raskt med fra 20-80 millioner alt etter som. Sannsynligvis vil ikke den jeg gifter meg med være i en tilsvarende situasjon. I det siste har jeg lurt en del på hvordan dette vil være i forhold til den jeg er sammen med. Det blir jo en voldsom ubalanse økonomisk sett. Jeg lurer på hvordan man innretter seg økonomisk i en slik situasjon. Det er jo rimelig at jeg betaler det meste og helt nødvendig hvis vi ønsker å leve på en måte som lønnsinntektene våre ikke ville tillatt. Hvordan ville dere følt det å være samboer med en i en slik situasjon, når man har en livstil som i så stor grad kommer fra den ene kanten (det er jo ikke på grunn av min innsats men alikevel). Ville dere bare tenkt at dette var jo flott eller ville det føltes rart? Er det noen andre her som er i parforhold hvor det er veldig stort sprik mellom inntekter og formue, om enn i mindre skala?

Lurer på hva slags superbra stilling du kan få som er så dårlig til å skrive.... Trodde d var viktig i arbeidslivet å kunne uttrykke seg slik at andre forstår hva man mener? For meg er det du har skrevet nesten uforståelig, så jeg lurer på om dette bare er tull...

Skrevet
Lurer på hva slags superbra stilling du kan få som er så dårlig til å skrive.... Trodde d var viktig i arbeidslivet å kunne uttrykke seg slik at andre forstår hva man mener? For meg er det du har skrevet nesten uforståelig, så jeg lurer på om dette bare er tull...

Hva var det som var så vanskelig å forstå? :klø:

Skrevet

Jeg ville vært utrolig fornøyd om kjæresten min hadde fett med penger!

I mange tilfeller så er det jo positivt å ha mye penger, man slipper å bekymre seg for om strømregninga blir for høy og å kræsje budsjettet pga en ny ansiktskrem...

Skrevet

Jeg syns dette var veldig enkelt å forstå. Og hvis du leser litt nøyere etter, så ser du at de pengene kommer hun til å få av foreldrene sine.

Og før du kritiserer andres skrivemåte, så får du se litt mer på din egen. Til din opplysning, så mangler du et komma, og det heter "det", ikke "d".

• Liker 1
Skrevet
Jeg syns dette var veldig enkelt å forstå. Og hvis du leser litt nøyere etter, så ser du at de pengene kommer hun til å få av foreldrene sine.

Og før du kritiserer andres skrivemåte, så får du se litt mer på din egen. Til din opplysning, så mangler du et komma, og det heter "det", ikke "d".

Haha.... "D" er morsomt å få kritikk av andre når jeg selv jobber m språk. Syns bare setningsoppbygningen til den "rike" jenta var veldig klønete. Så ut som d var skrevet av en drittunge. Bruker forkortelser selv, og litt sms-språk, men dette er kun fordi jeg har andre ting å gjøre (jobbe) samtidig som jeg er på nett.

Skrevet

nå sier hun jo ikke at hun kommer til å ha skyhøye lønninger, hun sier hun vil få en bra lønning som vil kunne bli veldig bra etterhvert.

(ikke at jeg hadde noe som helst problem med å forstå innlegget, sleit ikke med å lese det i det hele tatt faktisk)

og hun arver pengene i stor grad, trenger lite prikkfri skrivestil for å få til akkurat det gitt.

Skrevet

"Om 3 år er jeg ferdig med å studere og da får jeg en ganske bra lønn som senere lett blir veldig bra."

Må jo si at dette høres i overkant naivt ut da.

Skrevet
Haha.... "D" er morsomt å få kritikk av andre når jeg selv jobber m språk. Syns bare setningsoppbygningen til den "rike" jenta var veldig klønete. Så ut som d var skrevet av en drittunge. Bruker forkortelser selv, og litt sms-språk, men dette er kun fordi jeg har andre ting å gjøre (jobbe) samtidig som jeg er på nett.

Så det er greit at du ikke anstrenger deg 100% for å skrive perfekt, fordi du er på nett, men andre må skrive perfekt norsk for at de skal være troverdige?

For øvrig kjenner jeg flere mennesker med lese- og skrivevansker i ettertraktede stillinger. Jeg trodde alle visste at det ikke har noe med intelligens å gjøre?

Skrevet
"Om 3 år er jeg ferdig med å studere og da får jeg en ganske bra lønn som senere lett blir veldig bra."

Hvorfor det om jeg tør spørre? Vet du noe om denne personen som vi andre ikke vet, siden du kan uttale deg så skråsikkert?

Gjest -eline-
Skrevet

Hvorfor det? Hvis du vet at lønningene innen det du holder på med jevnt over stiger veldig med årene så synes ikke jeg det høres naivt ut i det hele tatt. Om du mener ts skriver dårlig norsk så er det en ting, men som du selv sa: man gjør jo gjerne andre ting mens man er på nettet...

Skrevet

Hva har det egentlig med saken å gjøre? Og en annen ting, må man ha perfekt retskrivning for å få en godt betalt jobb? Røkke er ordblind bare sånn til opplysning....

Skrevet

Dette er et nettforum og når jeg bare raser ned noen tanker på impuls er jeg ikke så veldig nøye med hvordan jeg uttrykker meg. Dårlig til å skrive er jeg definivtivt ikke. Både Aftenposten og Morgenbladet har trykket innlegg jeg har skrevet og jeg har fått toppkarakterer på et av verdens beste universiteter. Professoren min lurte en gang på om jeg hadde plagiert noen av avsnittene i et essay om Habermas fra en lærebok fordi de var så godt skrevet. Ingen andre her hadde problemer med å lese det som sto der så det er nok DEG det er noe galt med. At man lett får jobb og raskt god lønn er ikke naivt når man er jusstudent som får A. Da får man de jobbene man vil og som advokat blir lønnen raskt god.

Skrevet
Syns bare setningsoppbygningen til den "rike" jenta var veldig klønete.

Det må være vondt å være så misunnelig.

Skrevet

Hvorfor det? Selv om endel av oss har utdannet oss i retninger med lav eller moderat lønn betyr ikke det at andre, som har valgt noe annet, kommer i en annen økonomisk situasjon enn oss. Jeg vet ikke om denne tråden er seriøs, men den kan uansett tolkes seriøst, all den tid det faktisk finnes folk som både har høy lønn og som arver mye. Om du er seriøs selv leser jeg misunnelse i det du skriver.

Og at du jobber med språk daglig er ingen garanti for at du leser innlegget bedre eller dårligere enn andre her; jeg hadde ingen problemer med å forstå det, det eneste jeg savnet var avsnitt. En liten digresjon; jeg jobber med forlagsfolk, og en av de jeg har mye kontakt med skriver masse feil, men er likefullt en veldig dyktig person. Det er lett å dømme utfra rettskriving og formuleringer, men man bør kanskje tenke seg om to ganger.

Skrevet

For å svare på spørsmålet ditt...

Et av våre nærmeste vennepar er i samme situasjon som deg, om enn i en ganske mye mindre skala. Men alt i alt, hun har arvet en god del penger. Han har en vanlig jobb. Ikke noe problem for dem. Hun har tinglyst sine andeler av hus og bil, mens han har tinglyst det han har betalt (tatt opp lån til).

Tror dette kommer veldig an på hva slags mann du finner. Noen er nok fortsatt litt i den rollen at de skal være "forsørgeren". Men tror det er mer og mer uvanlig nå.

Kommer jo an på hvordan du oppfører deg også. Jeg hadde nok følt meg litt uvel om jeg hadde hatt en kjæreste som dro på dyre ferieturer+++, mens jeg ikke hadde råd. Men det er jo en ting som må komme naturlig etter som et forhold blir mer seriøst.

Som jeg ser det er du heldig. Men ville visst å sikre meg i samme situasjon, det kan jo komme lykkejegere...

Skrevet

Som gjest kan jeg ikke rapportere gizmoo, men det synes jeg dere andre bør gjøre.

TS, jeg vil om et par-tre år sitte med ca. 20 millioner (kombinasjon av arv og jobb). Mitt "problem" er ikke hvem som skal betale hva, men at jeg kommer til å slutte å jobbe fast og kun gjøre det jeg har lyst til. Jeg har riktignok lyst til å arbeide, men det blir mindre prosjekter og antagelig noe veldedighetsarbeid. Jeg synes det er vanskelig å finne en partner som ikke er opptatt av status, som har lyst til å leve et alternativt liv og som samtidig er sparsommelig. 20 millioner er på ingen måte nok til et utsvevende liv for en hel familie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...