Gjest ¤Ronja¤ Skrevet 15. februar 2007 #1 Skrevet 15. februar 2007 (endret) Hadde 2+ i utslag på glukose i urin hos jordmor i dag. Fekk besjed om å holde meg unna søtt i helga, og levere ny prøve på mandag. Men kva vil dette med glukose i urinen eigentleg seie? Eg forstår at det kan vere ein indikasjon på svangerskaps-diabetes, og at det er derfor dei vil ha ny prøve av meg, utan "falske" utslag.. Kva vil det eigentleg seie å ha svangerskapsdiabetes? Må ein få insulin? Kan det skape komplikasjonar i svangerskap og fødsel? Kjenner eg er litt uroleg... Endret 19. februar 2007 av ¤Ronja¤
minnimy Skrevet 15. februar 2007 #2 Skrevet 15. februar 2007 dumt av meg å svare til deg når jeg ikke vet helt sikkert og du er urolig,men har hørt at babyen kan vokse fortere pga sukker,god oppfølging skal du ha så de følger med deg og baby, mange som blir kvitt den diabetes etterpå(det er vel derfor det heter svangerskapsdiabetes ) men ville ringt legekontor og hørt,eller ringt jordmoren igjen og si at du ønsker og vite litt mer om det siden du er urolig,de er der for å hjelpe deg
Fru Fomle Skrevet 15. februar 2007 #3 Skrevet 15. februar 2007 Det trenger ikke å være mer alvorlig enn at nyrene dine slipper gjennom glukose på grunn av graviditeten, så du trenger ikke å bekymre deg unødig. Jeg har hatt det slik i alle mine svangerskap, og har etterhvert lært meg til å unngå mest mulig søtt dagen før kontroll. Men som jordmor sier så kan det også være en indikasjon på svangerskapdiabetes. Hvis prøven din på mandag også gir utslag på sukker må du ta en glukose-belastning. Da må du komme fastende, ta en blodprøve før du drikker 75 g glukose oppløst i vann. Deretter må du vente i to timer før det tas ny blodprøve. Blodukkeret skal være under 6,0 mmol, men det skal være ganske mye over det før man får diagnosen svangerskapdiabetes. Du kan også ligge i et mellomsjikt. Det gjør jeg denne gangen, min prøve var 6,5 mmol etter to timer. Jeg må derfor passe litt ekstra på hva jeg spiser + at jeg jevnlig er på legekontoret og får målt blodsukkeret. Hvis du skulle få for høy verdi på glukosebelastningstesten vil du bli sendt til diabeteslege/sykepleier som veileder deg på hva en kan spise etc. Ganske mange kan klare seg fint uten insulin, bare med å passe kosten. Tror man må inn på sykehuset hver uke for sjekk dersom en har svangerskapdiabetes, og ofte settes fødselen i gang før tiden fordi det er fare for at barnet vokser seg veldig stort. Lykke til!
Gjest marthepia Skrevet 15. februar 2007 #4 Skrevet 15. februar 2007 Jeg fikk også påvist sukker i urinen da jeg gikk med Emma. Jordmor spurte meg om jeg hadde spist godteri dagen før. Og det hadde jeg og tenkte ikke på at det kunne gi utslag på urinprøven dagen etter. Fikk beskjed om å levere en ny urinprøve på legesentret dagen etter. Prøven var helt fin så jeg fikk beskjed om å ikke spiste noe godteri dagen før jeg skal ta en urinprøve Jeg har lært for å si det sånn. Ble jo kjempebekymret da jeg trodde jeg hadde svangerskapsdiabetes.. Vet ikke om det kan være årsaken til deg jeg da?
Gjest ¤Ronja¤ Skrevet 15. februar 2007 #5 Skrevet 15. februar 2007 Takk for svar! Det går mykje betre no. Mannen min ringte (den faste) jordmora mi, og fekk ein ganske grei forklaring på glukoseinnhaldet i urinen min. Dersom det framleis er spor av glukose i urinen på prøven på måndag, må eg regulere kosthaldet (unngå søtt) fram til fødsel. Sidan eg er så langt på veg (veke 36+2) var det visst ikkje nødvendig å gjere noko anna. (dei som ikkje greidde å regulere kosten vart satt på ein eller annan glukose-kur, men sjølv om det er kjipt, greier eg da å halde meg una søtsaker når det er naudsynt då...) Men altså, det er ikkje nokon grunn til bekymring, eg skal jo unngå søtt fram til eg eventuelt har fin urin-prøve, så ting kan i alle fall ikkje blir "verre". Så då held eg meg unna fastelavns-bollane og avventar nytt resultat.
Gjest ¤Ronja¤ Skrevet 19. februar 2007 #6 Skrevet 19. februar 2007 Leverte ny prøve i dag, fekk glukose-utslag på 2-3, og må inn til glukosebelastnings-test i morgon. Mistanke om svangerskapsdiabetes. Syns ikkje det er noko kjekt... Vekt-estimering på UL på fredag viste at babyen låg 12% over normalen, og vil vere omtrent 3700-3900 gram ved termin. Kan det hende fødselen må settast i gang før termin dersom det viser seg at eg har svangerskapsdiabetes?
Mrs N Skrevet 19. februar 2007 #7 Skrevet 19. februar 2007 Ja, hvis babyen blir ekstremt stor så kan det hende de starter fødselen før tiden. Det kan også hende at du ikke får lov til å føde som normalt, altså at du må ta keisersnitt. Det farligste med svangerskapsdiabetes er vel at ikke bare blir barnet tykkere men organene blir større. Noen blir også store på overkroppen enn underkroppen. Men rundt 3800 gram er ikke så stort da. Begge brødrene mine var over 3800 gram og mora mi hadde ikke svangerskapsdiabetes
Gjest =tentacle= Skrevet 19. februar 2007 #8 Skrevet 19. februar 2007 Leverte ny prøve i dag, fekk glukose-utslag på 2-3, og må inn til glukosebelastnings-test i morgon. Mistanke om svangerskapsdiabetes. Syns ikkje det er noko kjekt... Vekt-estimering på UL på fredag viste at babyen låg 12% over normalen, og vil vere omtrent 3700-3900 gram ved termin. Kan det hende fødselen må settast i gang før termin dersom det viser seg at eg har svangerskapsdiabetes? ← 3700-3900 gram på vekstestimering er ikke 12% over normalen, men over 50-percentilen på skjemaet. 50-percentilen er det punktet som deler barneflokken i to like store grupper, de over og de under akkurat den vekten. Babyen din ligger altså ikke an til å bli for stor slik den har utviklet seg til nå, men over gjennomsnittet. Hadde du fått svangerskapsdiabetes tidlig, ville den hatt mye mer tid på seg til å bli diger, med større sjanse for å måtte sette igang eller gjøre andre tiltak i fbm fødsel.
Fru Fomle Skrevet 20. februar 2007 #9 Skrevet 20. februar 2007 Jeg tror heller ikke du trenger å bekymre deg for å få en kjempe-baby, du har tross alt ikke så mange uker igjen. Og den vekt-estimeringen tar jeg med en klype salt når avviket ikke er større enn det. Men du bør kanskje være forberedt på å gå over tiden/bli satt igang, jeg leste et sted at svangerskap-diabetes gjør at modning av livmormunn som setter fødselen i gang ikke er så effektiv..
Labella Skrevet 20. februar 2007 #10 Skrevet 20. februar 2007 (endret) jeg leste et sted at svangerskap-diabetes gjør at modning av livmormunn som setter fødselen i gang ikke er så effektiv.. ← Interessant! Jeg fikk svangerskapsdiabetes i siste svangerskap. Vannavgang 11-12 dager før termin, men fødselen startet ikke likevel. Jeg ble innlagt på grunn av vannavgang, og hadde absolutt ingen modning... Visste ikke at det kunne ha med diabetesen å gjøre, men det virker jo sannsynlig siden jeg hadde en helt normal fødsel med første barn. Da jeg ble innlagt i siste svangerskap ble det først bestemt at jeg skulle igangsettes fordi vannet var gått, men på grunn av 0 modning og skyhøyt blodtrykk (begynnende svangerskapsforgiftning) mente legen at det var for usikkert og besluttet å ta keisersnitt. (Hun kom 9 dager før termin og veide i underkant av 3,7 kg - var estimert til å være 4 - 4,5 kg) Endret 20. februar 2007 av Labella
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå